Autotest Lexus RC 300h

Zoek andere autotests

Klein is fijn

Lexus RC 300h | prijs vanaf: € 45695 | in de showroom vanaf: januari 2016
Apr 2016 - Frank Buma

De Lexus RC 300h is exclusiever dan zijn prijskaartje doet vermoeden. Net wanneer je verkikkerd bent geraakt op zijn prachtige uiterlijk en sterke rijeigenschappen, werpt de hybride coupé letterlijk een barrière op.

Conclusie

De Lexus RC is een fantastisch rijdende en fraai uitziende auto, die je zijn tekortkomingen al snel vergeeft. Zelf is de hybride coupé helaas minder vergevingsgezind: vanwege de beperkte binnenruimte valt er voor lange mensen slecht mee te rijden.

Type auto en prijs

Normaliter introduceert een autofabrikant een gepeperde versie van een model aan het einde van diens levenscyclus. In het geval van de Lexus RC draaiden de Japanners dat eens om. Ze brachten eerst de ultrasportieve F-uitvoering op de markt en komen nu met een reguliere versie van de coupé (zover je in het geval van een coupé van een reguliere uitvoering kunt spreken). De RC is het driedeurs broertje van de IS, het Japanse alternatief voor sportieve middenklassers als de Mercedes C-Klasse en BMW 3 Serie. Zoals te doen gebruikelijk, levert Lexus zijn auto met een hybride aandrijflijn. Mercedes en BMW mogen in dit segment ook een coupé aanbieden; op de combinatie van een brandstof- en een elektromotor moeten zij het antwoord schuldig blijven. Daar staat tegenover dat aan de Lexus RC een hoger prijskaartje hangt. De milieuvriendelijke coupé kost minimaal € 45.695, terwijl je bij BMW al een 4 Serie hebt voor een kleine 9 mille minder. Voor die stevige meerprijs krijg je bij de Japanners wel een sloot extra vermogen. Bovendien is de RC standaard warmpjes aangekleed, met onder meer een gratis automaat.

Hoe rijdt de Lexus RC 300h

Het is alweer even geleden dat we zoveel complimenten ontvingen tijdens het rijden met een testauto. De Lexus RC blijkt een publiekslieveling, wiens uiterlijk zowel het stempel ‘stoer’ als het predikaat ‘sierlijk’ krijgt toebedeeld. Dat krijg je er schijnbaar van wanneer je bent afgeleid van een racemonster. De hybride uitvoering hoeft zich overigens ook nergens voor te schamen, want de viercilinder benzinemotor zorgt in combinatie met de elektromotor voor een vermogen van 223 pk. De krachtbronnen zijn gekoppeld aan een traploze automaat. Lexus, de luxedivisie van Toyota, zweert daarbij, alleen is de combinatie van bak en motor in het verleden niet altijd even gelukkig gebleken. Ook in het geval van de RC had de brandstofmotor best wat minder toeren mogen maken bij het invoegen of inhalen. Het geluidsniveau is al stukken beter in de nieuwe modellen die het concern sindsdien heeft uitgebracht, zoals de hybride Toyota RAV4 en de vierde generatie Prius. De huidige IS, waarvan de coupé is afgeleid, staat alweer sinds 2013 in de showroom. Toch vergeef je het de auto, omdat hij verder zo fantastisch rijdt. Het is een achterwielaangedreven model, dat zeker in de sportmodus serieus uit de startblokken schiet. Het elektronisch stabiliteitsprogramma laat dan de teugels vieren, zodat je niet vreemd hoeft op te kijken wanneer de achterzijde in een snel genomen bocht een stap opzij zet. Iets om rekening mee te houden, maar niet iets om je zorgen over te maken: de RC kun je eenvoudig corrigeren, omdat je vanwege de precieze besturing goed aanvoelt wat de auto doet. Wij maakten de meeste kilometers overigens in de spaarstand, waarin de Lexus al een prima alleskunner is. Mede geholpen door zijn fijne onderstel, dat net zo goed raad weet met een uitdagend parcours als een vervelende klinkerweg. Jammer dat er relatief veel bandengeruis tot de cabine doordringt; samen met het hoge toerental bij een inhaalactie doet dat afbreuk aan het comfort aan boord. De Japanners bieden optioneel de nodige veiligheidssystemen aan. Denk daarbij aan rijstrookassistentie (alleen geluid), dode hoek signalering en een waarschuwing bij kruisend verkeer. Zeker dat laatste systeem is geen overbodige luxe, want vanwege de kleine ramen is de RC slecht te overzien. Op de optielijst tref je zulke veiligheidsuitrusting niet aan; je moet dan kiezen voor een hoger uitrustingsniveau, zoals de Sport- of Luxury-line. Standaard beschikt de Lexus over LED-verlichting, een noodremassistent en een motorkap die omhoog komt in het onfortuinlijke geval dat je met de coupé een voetganger schept.

De Lexus RC 300h van binnen

Ben je enthousiast geraakt door wat je tot nu toe over de Lexus RC hebt gelezen, dan moeten we op dit punt helaas aan de handrem trekken. Wie langer is dan 1.90 meter, kan namelijk niet fatsoenlijk in de auto zitten. Niet alleen neemt de brede middenconsole een hoop ruimte in beslag, de hoofdruimte schiet eveneens te kort. Nu was onze testauto voorzien van een open dak, maar wij betwijfelen of dat veel uitmaakt; met zijn 1.93 meter zou onze testredacteur hoe dan ook met zijn kruin tegen het plafond zitten. De achterbank is bij dit type auto eerder voor je jas bedoelt. De RC beschikt weliswaar over ISOFIX-aansluitingen, maar de instap naar achteren is zo moeizaam dat het monteren van een autostoel een gevecht wordt. De standaard elektrisch bedienbare voorstoelen helpen niet mee; ze bewegen tergend langzaam. ‘Even’ iets op de achterbank gooien is er niet bij en dat is met name vervelend bij slecht weer; je moet dan langer buiten blijven staan dan voor je gevoel noodzakelijk is. Als je eenmaal zit, kijk je uit op een fraai afgewerkt interieur. Een neerklapbare achterbank maakt deze coupé nog verbazend praktisch. De laadopening van de kofferruimte is ook mooi breed. Met een inhoud van 340 liter is de kofferbak van de Lexus wel een van de kleinste in dit segment. Dat is de prijs die je betaalt voor een batterijpakket onder de laadvloer.

De Lexus RC 300h en het milieu

Voor een hybride auto vonden wij het praktijkverbruik van de Lexus RC tegenvallen. Wij kwamen uit op een gemiddeld cijfer van 1 op 13,9 terwijl de Japanners een fabrieksverbruik opgeven van 1 op 21,2. Een dergelijk groot verschil zou je eerder verwachten bij de RC F, de 477 pk sterke gemene broer van de hybride coupé en meteen de enige andere versie die je van de auto kunt kopen. De hybride uitvoering wordt standaard geleverd met een brandstofbesparend start/stop-systeem, de geweldenaar niet.

Gerelateerde autotests

Meer autotests: ANWB autotest

Toyota Aygo - ANWB Private Lease

Je privéauto leasen via de ANWB

Ben je op zoek naar een nieuwe auto, maar heb je liever geen onverwachte kosten? Kies dan voor ANWB Private Lease! Je hoeft alleen nog te tanken.

Bekijk het aanbod

Koerslijst

Bereken de waarde van je auto op basis van het kenteken.

of zoek op merk en type

ANWB Autoverkoopservice

Ben je eigenaar van een LEXUS en wil je deze verkopen?