Autotest Kia Sportage 1.6 T-GDI GT-PlusLine 7DCT 4WD

Zoek andere autotests

Volwaardig alternatief

Kia Sportage 1.6 T-GDI GT-PlusLine 7DCT 4WD | prijs vanaf: € 25995 | in de showroom vanaf: februari 2016
Feb 2016 - Frank Buma

De nieuwe Kia Sportage is meer dan de zoveelste generatie van de succesvolle crossover. Met de grote gezinsauto bieden de Koreanen niet louter een voordelig, maar een volwaardig alternatief voor de gevestigde orde.

Conclusie

De Kia Sportage is meer dan alleen de sterkste crossover die het merk tot nog toe heeft gemaakt. Nu de rijeigenschappen op gelijk niveau zijn gebracht met de aantrekkelijke vormgeving en de puike interieurafwerking, is het de beste Kia ooit.

Type auto en prijs

De Kia Sportage draait alweer wat jaartjes mee; we zijn inmiddels alweer toe aan generatie vier. Je kunt stellen dat het een van de eerste kruisingen is tussen een hatchback en een terreinwagen. Hoewel de Kia nog altijd leverbaar is met vierwielaandrijving, wordt de crossover hoofdzakelijk verkocht met de aandrijving op de voorwielen. Dat is ook de versie die je krijgt voor de vanafprijs van € 25.995. Een concurrerend prijskaartje te midden van de vele alternatieven, waaronder de Renault Kadjar (vanaf € 25.390) en de Hyundai Tucson (minimaal € 26.995). Kia en Hyundai maken deel uit van hetzelfde concern; dat de Tucson duizend euro duurder is terwijl de auto’s onderhuids grotendeels gelijk zijn, mag als saillant detail gelden. De 7 jaar fabrieksgarantie die de Koreanen ook op deze nieuwe Sportage bieden, zijn in de autowereld nog altijd onovertroffen.

Hoe rijdt de Kia Sportage 1.6 T-GDI GT-PlusLine 7DCT 4WD

Koreaanse autofabrikanten maken met elke modelgeneratie een reuzensprong in bouwkwaliteit. Het rij- en dan met name het stuurgedrag bleef tot nog toe achter, maar eenmaal onderweg met de nieuwe Sportage blijkt dat ze ook op dit vlak hun huiswerk hebben gedaan. Voor het eerst stuurt een Kia met gevoel en het bochtgedrag is zelfs indrukwekkend. Dit soort semi-terreinwagens hebben toch altijd de neiging om wat over te hellen, maar zelfs de aan ons uitgeleende, extra zware vierwielaangedreven uitvoering geeft in een snel genomen bocht geen krimp. Wel spelen de 19-inch lichtmetalen wielen oneffenheden in het wegdek nadrukkelijk door naar de inzittenden. De kans is groot dat die ergernis afneemt met de montage van kleinere wielen. In ieder geval verdwijnt dan het meeste bandenrumoer, dat onderweg het enige is wat je hoort. De nieuwe 1.6-liter benzinemotor - mét turbo - is namelijk aangenaam stil en ook windgeruis blijft je aan boord bespaard. De krachtbron is 177 pk sterk en mag een aanhanger trekken van 1.900 kilogram. In het geval van onze met een automaat uitgeruste testauto slinkt dat trekgewicht tot 1.600 kilogram. We adviseren hoe dan ook om het gas diep in te trappen. De automaat met dubbele koppeling heeft van nature de neiging om op te schakelen voor de motor goed en wel 2.000 toeren draait. In de Sport-stand (standaard vanaf de ExecutiveLine-trim) blijft de Sportage juist hinderlijk in zijn toeren hangen. Hoewel we de Kia zeker niet traag willen noemen, zit het wagengewicht van dik 1.500 kilo de snelheidsbeleving wel een beetje in de weg. Maar áls de crossover eenmaal op stoom is, dan waan jij je ook ontastbaar. De zit is hoog, de ramen voor dit type auto groot. Daardoor heb je een goed overzicht, behalve over je schouder; achter heeft de grote gezinsauto een lelijke dode hoek. Gelukkig is de Sportage voorzien van forse buitenspiegels. De uitgebreide veiligheidsuitrusting - inbegrepen vanaf de ExecutiveLine - omvat onder meer verkeersbordherkenning, actieve rijbaanassistentie (let jij niet op, dan houdt de Kia zichzelf binnen de lijntjes), een waarschuwingssysteem voor kruisend verkeer en dode hoek signalering. Het geluidssignaal dat met dat laatste hulpsysteem gepaard gaat, is echter dusdanig luid dat je het liever uitschakelt. Te meer daar de Sportage je ook op verkeer in je dode hoek attendeert, wanneer je dat net doelbewust hebt ingehaald…

De Kia Sportage 1.6 T-GDI GT-PlusLine 7DCT 4WD van binnen

De nieuwe Sportage kruipt opnieuw dichter naar de als maatstaf geldende, Duitse concurrentie toe met een dashboard dat ergonomisch nét weer beter in elkaar steekt. Qua stroomvoorziening lijkt het wel een elektronicawinkel aan boord: alleen voorin heb je al twee 12V-aansluitingen, een USB-poort en een AUX-aansluiting tot je beschikking. Je kunt je vraagtekens zetten bij de met knoppen volgehangen middenconsole wanneer er een prachtig infotainmentsysteem boven prijkt. Maar onderweg valt een eenvoudige drukknop nu eenmaal te prefereren boven een menu waar je eerst de juiste functie uit moet zien te filteren. Het binnenste van de Kia ziet er prachtig uit, de gebruikte materialen zijn bovendien plezierig om aan te raken. Wel is het jammer dat de hoofdsteunen naar voren neigen; afhankelijk van de gekozen stand van de rugleuning drukken ze hinderlijk tegen je achterhoofd aan. Een ander aandachtspunt is de instap achterin; je moet nadrukkelijk over de wielkuip heen stappen en dat is met name vervelend wanneer de Sportage naast andere auto’s geparkeerd staat. De deur moet dan een heel eind open en dat kan in zulke gevallen juist niet. Eenmaal binnen heb je achterin een zee aan beenruimte. Ook de hoofdruimte is prima; je hebt er op de achterbank zelfs meer van dan achter het stuur, zeker in de uitvoeringen met een panoramadak. Op de achterbank kunnen drie volwassenen probleemloos naast elkaar zitten. De middelste moet dan wel zijn knieën optrekken, vanwege de nadrukkelijk aanwezige middentunnel. Met minimaal 503- en maximaal 1.492 liter bagageruimte kun je behoorlijk wat spullen in de Kia kwijt, maar de ruimste in zijn klasse is het niet. De kofferbak van zijn broer de Hyundai Tucson biedt bijvoorbeeld nog eens 126 liter extra. Klap je de achterbank neer, dan beschik je in de Sportage wel over een fraaie vlakke laadvloer. De hendel zit onderaan de bank. Je verwacht hem eerder op de rugleuning, dus dat is even wennen.

De Kia Sportage 1.6 T-GDI GT-PlusLine 7DCT 4WD en het milieu

Behalve de door ons gereden uitvoering is de Sportage leverbaar met een ongeblazen benzinemotor en twee dieselmotoren. Het vermogen loopt uiteen van 132- tot 185 pk. Met een praktijkverbruik van 1 op 11 kwamen we relatief dicht in de buurt van het opgegeven fabriekscijfer van onze testauto (1 op 13,3). Reden om te juichen geeft dat niet, maar dat hadden we op voorhand al niet verwacht vanwege het extra gewicht dat de vierwielaandrijving in de schaal legt. Het feit dat de duurste uitrustingsniveau’s het zonder brandstofbesparend start/stop-systeem moeten stellen, helpt bovendien niet mee. Wonderlijk genoeg zijn de goedkopere versies wel van zo’n systeem voorzien. Het behoort dan zelfs tot de standaarduitrusting!

Gerelateerde autotests

Meer autotests: ANWB autotest

Toyota Aygo - ANWB Private Lease

Je privéauto leasen via de ANWB

Ben je op zoek naar een nieuwe auto, maar heb je liever geen onverwachte kosten? Kies dan voor ANWB Private Lease! Je hoeft alleen nog te tanken.

Bekijk het aanbod

Koerslijst

Bereken de waarde van je auto op basis van het kenteken.

of zoek op merk en type

ANWB Autoverkoopservice

Ben je eigenaar van een KIA en wil je deze verkopen?