Autotest Jaguar F-Pace 30d AWD

Zoek andere autotests

De 'S' in SUV

Jaguar F-Pace 30d AWD | prijs vanaf: € 53750 | in de showroom vanaf: november 2015
Jul 2016 - Gert Wisse

Voor het eerst in de geschiedenis van Jaguar komt het merk met een SUV: de F-Pace. De inzet is hoog, want de alternatieven zijn niet mals. Is deze uit de kluiten gewassen kat sportief genoeg?

Conclusie

Wat betreft uiterlijk, besturing en binnenruimte is de Jaguar F-Pace zeer aan de concurrentie gewaagd. Het onderstel is fijn, maar kan nog beter als Jaguar de achteras minder ‘springerig’maakt. De beste koop is wat ons betreft de drieliter diesel . Die grossiert in trekkracht en past goed bij het sportieve karakter van de F-Pace.

Type auto en prijs

Nooit eerder kwam Jaguar met een SUV op de markt. De F-Pace is dus een primeur. En wat voor een! De auto ziet er prachtig uit, met een krijgshaftige neus en sportieve, scherpe lijnen aan de achterzijde. Jaguar wilde van de F-Pace een sportieve gezins-SUV maken. Eentje die partij kan bieden aan het voorbeeld in deze klasse: de Porsche Macan. De inzet is dus hoog. En het moet gezegd, de Jaguar F-Pace is een indrukwekkende auto die de Macan dicht benadert. Het laat zich raden dat de F-Pace niet goedkoop is, maar ten opzichte van de Porsche (vanaf 69 mille) en een ander alternatief als de Mercedes GLC (vanaf 56 mille) is zijn vanafprijs van € 53.750 alleszins acceptabel. Het instapmodel is overigens voorwielaangedreven, al dan niet in combinatie met een automaat. Alle andere versies hebben vierwielaandrijving en een automatische versnellingsbak.

Hoe rijdt de Jaguar F-Pace 30d AWD

De Jaguar F-Pace is duidelijk een sportief afgestemde auto, al zou hij in de comfortstand wat straffer geveerd mogen zijn. De auto heeft dan bij grote hobbels de neiging vrij diep in te veren. In de sportstand is dat weg; dan voelt de F-Pace berestrak aan. Ook de besturing werkt dan iets zwaarder en de schakelmomenten van de bak worden anders. Wat in beide rijstanden tegenvalt, is de uitgaande slag van de dempers. Bij het uitveren geeft de achterkant steeds een kleine schop in je rug. Wat dat betreft zou de afstemming nog wat verfijnd kunnen worden. Sturen doet de F-Pace vooral in de sportstand precies, direct en met veel gevoel. Zeker voor zo’n hoge auto is dit buitengewoon goed, een pluspunt dat nog eens wordt versterkt door de goede zitpositie achter het stuur. Ook wat betreft zijn aandrijflijn kan de Jaguar zich meten met de Porsche Macan. Zowel de drieliter diesel als de automatische versnellingsbak van de testauto doen erg goed hun werk. De bak schakelt schokvrij en lekker snel en de motor is een juweel. We kennen deze krachtbron ook uit de Jaguar XF en ook in die auto waren we al vol lof over de krachtbron. Dit is wat ons betreft de lekkerste motor die Jaguar te bieden heeft. Onderin zit al behoorlijk veel trekkracht en als je je voet omlaag doet kómt me er toch een partij kracht vrij… Om precies te zijn 300 pk en 700 Newtonmeters koppel! Door de goed gekozen schakelmomenten van de automaat benut je dat vermogen optimaal. Met een 0-tot 100 km/h sprint van 6,2 tellen is hij vrijwel iedereen de baas. En dan te bedenken dat deze auto 1.884 kilogram weegt. Dat brengt ons automatisch bij het verbruik. En ja, dat is sterk afhankelijk van je rijstijl. Jaguar zegt dat een gemiddeld dieselverbruik van bijna 1 op 16 mogelijk moet zijn, maar wij kwamen tijdens de test op 1 op 12,6 uit. De F-Pace mag in combinatie met de door ons gereden drieliter diesel een trailer van maximaal 2.400 kilogram trekken. Op het gebied van de veiligheidsuitrusting heb je standaard traction control, stabiliteitscontrole, hill assist (helpt bij de hellingproef), brake assist, regensensor en adaptieve cruise control. Als extra’s kun je dan nog zaken bestellen zoals een rijbaanassistent, zelfstandig remsysteem, parkeersensoren, dode-hoek-signalering, verkeersbordherkenning en een camera die 360 graden rond de auto ‘kijkt’. En dan bestaat er nog een heel scala aan pakketten en opties om de auto verder aan te kleden. Pas wel op, want het kan de prijs van de F-Pace flink opstuwen!

De Jaguar F-Pace 30d AWD van binnen

Waren de interieurs van Jaguars vroeger vooral opgetrokken uit weelderig hout en leder, tegenwoordig zien Jags er van binnen een stuk zakelijker uit. Dat maakt het binnenste van de F-Pace overigens niet minder fraai. Zoals bij alle moderne Jaguars komt de versnellingspook in de vorm van een grote ronde knop uit de middenconsole rijzen als je de motor start. Op een centraal geplaatst aanraakscherm bedien je de navigatie, radio, telefoon en overige instellingen van de auto. De airconditioning bedien je op de conventionele manier: met knoppen. Dat is wel zo prettig. Het zicht op de instrumenten is prima. Bovendien is er een head-up display dat belangrijke gegevens op de voorruit projecteert. Er zit eigenlijk maar één missertje in de bediening en dat is de aan/uitknop van de adaptieve cruise control. Die zit op de middenconsole terwijl de rest van de bedieningen van de cruise control op het stuurwiel zitten. Dat is verwarrend. Aan boord van de Jaguar beschik je over een zee aan berg-, hoofd- en beenruimte, zowel voor- als achterin. En zoals het een SUV betaamt is er ook een forse bagageruimte die je nog kunt vergroten door de achterbank in ongelijke delen neer te klappen.

De Jaguar F-Pace 30d AWD en het milieu

De Jaguar is er naar keuze met twee diesel- en twee benzinemotoren. Het vermogen loopt uiteen van 180- tot 380 pk. Ondanks het standaard aanwezige start/stopsysteem hebben de zelfontbranders een C-label. De benzineversies hebben een D, E, of F-energielabel. Ze vallen dan ook allemaal in de 25 procent bijtellingscategorie.

Gerelateerde autotests

Meer autotests: ANWB autotest

Koerslijst

Bereken de waarde van je auto op basis van het kenteken.

of zoek op merk en type

ANWB Autoverkoopservice

Ben je eigenaar van een JAGUAR en wil je deze verkopen?