Autotest Ford Kuga

Zoek andere autotests

Fijne no-nonsense crossover

Ford Kuga | prijs vanaf: € 30995 | in de showroom vanaf: heden
Mrt 2017 - Gert Wisse

Ford heeft zijn Kuga ingrijpend gewijzigd. Het was altijd al een goede auto en hij is nu weer een stukje beter geworden. Het is een fijne no-nonsense crossover met wat kleine schoonheidsfoutjes.

Conclusie

Grootste kritiek die we op het vorige model hadden was het wat stoterige weggedrag van de overigens verder goed sturende en comfortabele Kuga. Ford heeft dit ‘probleem’ nu verholpen. De Kuga rijdt nu ook op slecht wegdek heerlijk comfortabel. Een grote vooruitgang is het aanraakscherm. Alle knoppen en daarmee drukte op het dashboard zijn verdwenen. Het bedieningsgemak is duidelijk verbeterd. Voorts is de vanafprijs van de Kuga best scherp, maar breng je de auto op smaak met diverse opties dan blijken die opties aan de dure kant. Tot slot: er zijn zeer veel actieve veiligheidsverhogende systemen standaard en/of verkrijgbaar.

Type auto en prijs

De Ford Kuga is een middelgrote crossover (kruising tussen een stationwagon en een SUV). Steeds meer fabrikanten komen met een dergelijke auto en de klasse waarin de Kuga zit is dan ook druk bevochten. Concurrenten zoals de Mazda 5 en de Peugeot 3008 maken het leven van de Kuga behoorlijk moeilijk. De Ford Kuga is verkrijgbaar met een 1,5 liter Ecoboost benzinemotor die in kracht varieert van 120, 150 tot 182 pk. Op dieselgebied is er keuze uit een 1.5 (120 pk) en 2.0 (150 pk) TDCI. Verder is op bepaalde versies vierwielaandrijving leverbaar, al kun je je afvragen of je dat onder Nederlandse omstandigheden echt nodig hebt. Aan een voorwielaangedreven versie heb je in principe altijd voldoende, zelfs als er een aanhanger achter de auto hangt. Er zijn vijf uitvoeringen leverbaar: Trend Essential (€ 26.995), Trend Ultimate (€ 28.995), Titanium (30.995) en ST Line (€ 32.995) en Vignale (€ 38.995). Die laatste is echt het neusje van de zalm maar daar is de prijs dan ook naar. De meeste kopers kiezen voor de Titanium. Dat is tevens de versie die wij aanraden. De testauto was een 150 pk krachtige ST-Line. Een dikke wagen dus die door wat extra opties voor 40 mille in de boeken staat.

Hoe rijdt de Ford Kuga

Ford heeft een reputatie hoog te houden als het om rijgedrag gaat. De Kuga stelt daarin dan ook niet teleur. Integendeel, ten opzichte van zijn voorganger is het rijgedrag verder verfijnd. Het wat stoterige gedrag op korte oneffenheden is nu weg en heeft plaats gemaakt voor meer soepelheid. De Ford voelt hierdoor heerlijk comfortabel. Wat aan datzelfde comfort wat afbreuk doet is het banden/ en windgeruis. Vooral op snelwegtempo bij 120 km-h is dat te nadrukkelijk aanwezig. Het stuurgedrag is heel mooi precies. Je voelt bovendien goed wat er zich onder de voorwielen afspeelt waardoor je goed het gevoel met de weg hebt. Minder positief zijn we over de motor. Hoewel de krachtbron in de testauto over 150 pk beschikt merk je daar niet genoeg van als je onderweg bent. Vooral in de vijfde en zesde versnelling is tot 2.000 toeren per minuut niemand thuis. Oftewel; om een beetje lekker door te rijden ben je veel aan het schakelen. Dat er in zes weinig trekkracht is begrijpen we; dat is vooral een bespaarversnelling voor op de snelweg. Maar in de vijfde versnelling verwachten we toch echt dat er ook bij lage toeren wat gebeurt. Pas als de turbo voelbaar mee gaat doen komt er leven in de brouwerij.

De Ford Kuga van binnen

Binnen in de Ford Kuga is het aangenaam. Geen extravagante designfoefjes maar gewoon degelijk en goed. Een groot pluspunt ten opzichte van de vorige Kuga is het Synch3 aanraakscherm. Waar je vroeger een hele rits knoppen en knopjes had – wat verwarrend was qua bediening tijdens het rijden – daar heb je nu een eenvoudige menustructuur. Het scherm zit keurig opo ooghoogte. Alleen de drukknoppen helemaal onderin het scherm zijn wat lastiger te bereiken. Nou ja, schoonheidsfoutje. Tussen de meters in het instrumentarium vind je nog een tweede schermpje voor de boordcomputer. Daarvan is de bediening een stuk lastiger. Met druktoetsen op het stuurwiel ku n je door een menustructuur. Maar daarin zitten teveel lagen. Het leidt af en soms is de structuur niet helemaal logisch. Onze testauto heeft alle beschikbare veiligheidssystemen, waaronder adaptieve cruise control in combinatie met binnen-de-lijnen-blijven (lane assistant). Als je alles aanzet rijdt je dus bijna autonoom, maar het binnen de lijnen houden gaat nogal slordig. Je gaat best zwalken als je het stuur loslaat. Verfijning is hier op zijn plaats. De ruimte achterin is prima. Vijf volwassenen kunnen prima zitten in de Kuga. Er is genoeg been- en hoofdruimte ook voor mensen die zo’n 1.90 meter lang zijn. Wat de Kofferbak betreft: die is erg ruim en heeft geen tildrempel. Helaas is de vloer niet vlak als je de achterbank wegklapt. Hij heeft geen dubbele bodem – iets dat steeds meer crossovers juist wel hebben. Als optie kun je een systeem kopen waarbij je de achterklep opent met één beweging van je voet. Handig als je je handen vol hebt met boodschappen.

De Ford Kuga en het milieu

De motoren van de Kuga zijn keurig schoon. Het gemiddelde brandstofverbruik van de testauto was met 1 op 12,6 overigens geen hoogvlieger. Ford claimt dat een verbruik van gemiddeld 1 op 16,1 mogelijk moet zijn. Dat hebben wij met geen mogelijkheid gehaald.

Concurrenten

Gerelateerde autotests

Meer autotests: ANWB autotest

Koerslijst

Bereken de waarde van je auto op basis van het kenteken.

of zoek op merk en type

ANWB Autoverkoopservice

Ben je eigenaar van een FORD en je wilt deze verkopen?