Autotest Fiat Panda

Zoek andere autotests

Wegens succes verlengd

Fiat Panda | prijs vanaf: € 10790 | in de showroom vanaf: februari 2012
Dec 2011 - Jos Vroomans

Fiat presenteert een nieuwe (derde) generatie van de Panda. Op het eerste gezicht heeft-ie veel weg van de vorige. Maar de nieuwe Panda is 11 centimeter groter, en daardoor ruimer en praktischer geworden. Bovendien heeft de Panda nu zuinige TwinAir motoren en dat is fiscaal gunstig. Voorlopig althans nog wel.

Conclusie

Fiat heeft zijn Panda flink verbeterd. De styling is er behoorlijk op vooruitgegaan, maar ook de hoeveelheid binnenruimte is stevig toegenomen. Uitrusting en leverbare veiligheidsvoorzieningen staan nu op een veel hoger niveau. De nieuwe TwinAir motoren zorgen voor lage CO2-cijfers en bijbehorende fiscale voordelen. Aan het geluid van zo'n tweecilinder moet je echter wel even wennen.

Type auto en prijs

Een compacte, betaalbare stadsauto, met zoveel mogelijk binnenruimte en flexibiliteit. Dat is van oudsher de formule van de Fiat Panda. Een succesvolle formule, want van de eerste twee generaties zijn 6,4 miljoen exemplaren geproduceerd. Panda nummer drie volgt het geslaagde concept van zijn voorganger (Auto van het Jaar 2004). Nog altijd een ‘hoekig’ model met vijf deuren. Al zijn die hoeken nu wel wat meer afgerond, waardoor de styling van de nieuwe Panda wat vloeiender is geworden. Om de prijzen concurrerend te kunnen houden moest Fiat uiteraard de CO2-uitstoot verder omlaag brengen. Daarom wordt de tweecilinder TwinAir Motor die we al kennen uit de 500 nu ook in de Panda toegepast. Er zijn twee versies. Mét turbo en 85 pk, vanaf € 11.290. En zonder turbo en 65 pk, vanaf € 9.290. Volgend jaar komt er ook nog een versie met vierwielaandrijving, én een aardgas-versie.

Hoe rijdt de Fiat Panda

De rijeigenschappen van de Panda waren al niet verkeerd, maar Fiat heeft ze bij het nieuwe model verder verbeterd door een aantal verfijningen aan het onderstel. Het resulteert in een prima weggedrag en een neutraal en voorspelbaar stuurkarakter. De draaicirkel van 9,3 meter maakt manoeuvreren in de stad heel eenvoudig. En de elektrische stuurbekrachtiging heeft een aparte ‘city’ knop voor vederlicht stuurgemak bij het parkeren. Waar je wel even aan moet wennen is het geluid van de tweecilinder turbo motor. Als je het gas diep intrapt klinkt het eigenlijk wel lekker sportief. Maar bij constante (hoge) snelheden op de autoweg gaan de resonanties die je hoort en voelt soms toch een beetje irriteren. De prestaties zijn vlot genoeg. Behalve als je de ‘eco’-knop indrukt. Dan wordt de TwinAir een stukje zuiniger, maar ook een beetje trager. De ‘ongeblazen’ 65 pk versie hebben we helaas nog niet kunnen proberen.

De Fiat Panda van binnen

Het Panda-interieur doet vertrouwd aan. Nog steeds het hoog geplaatste pookje, met aan weerszijden de knoppen voor de ramen en erachter – ietwat onhandig – de bediening van verwarming en ventilatie. Het dashboard is helemaal nieuw en kan ook in verschillende kleuren besteld worden. Verder kun je op de bestuurdersstoel hoogteverstelling bestellen en is de rugleuning van de bijrijdersstoel om te klappen tot een tafeltje. De bagageruimte bedraagt 225 liter. Schuif je de achterbank helemaal naar voren dan heb je plaats voor 260 liter bagage. En met de achterbank weggeklapt biedt de Panda ruimte aan 870 liter. In de luxere versies van de Panda heb je onder meer bediening van audio en navigatiesysteem vanaf het stuur, en de mogelijkheid om een speciaal voor de Panda ontwikkelde TomTom aan te sluiten. En nu we het toch over de verkrijgbare opties hebben: vanaf maart is ESP leverbaar. En er komt ook een veiligheidssysteem dat waarschuwt bij een dreigende aanrijding en zo nodig zelf remt tot 30 km/h. Toch wel uniek dat zoiets nu al in deze klasse bereikbaar is.

De Fiat Panda en het milieu

We hadden het hierboven al over de tweecilinder motor met of zonder turbo die de Panda aan zijn lage (99 gram per km) CO2-uitstoot en relatief gunstige verbruik helpt. Ook het standaard start/stopsysteem verlaagt het verbruik in stadsverkeer aanzienlijk. Het werkt perfect en went snel. De tweecilinder Panda’s vallen in de 14% bijtellingsklasse en zijn vrijgesteld van BPM. Tot eind 2012 betaal je ook geen wegenbelasting. Wil je nog een jaar langer belastingvrij rijden dan is de TwinAir met MTA automatische transmissie de juiste keus want die produceert maar 95 gram CO2. Hij blijft tot en met 2013 vrij van wegenbelasting.

Gerelateerde autotests

Meer autotests: ANWB autotest

Koerslijst

Bereken de waarde van je auto op basis van het kenteken.

of zoek op merk en type

ANWB Autoverkoopservice

Ben je eigenaar van een FIAT en wil je deze verkopen?