Autotest Dacia Sandero TCe 90

Zoek andere autotests

Opgefrist, driecilinder motor

Dacia Sandero TCe 90 | prijs vanaf: € 10990 | in de showroom vanaf: 1 april 2013
Apr 2013 - Adriaan Huigen

Dacia valt onder Renault. Daarom stamt alle techniek waarmee deze Dacia Sandero is uitgerust, ook grotendeels uit de Clio. Dacia staat erom bekend veel auto voor weinig geld te bieden. Maar je levert er wel iets voor in.

Conclusie

De ruime Dacia Sandero in deze Laurate-uitvoering biedt heel veel auto voor een heel nette prijs. Hij is wel minder verfijnd dan de Renault Clio met wie hij zoveel deelt. Maar als je niet om een superstrakke en directe besturing maalt, dan maak je met deze Sandero een goede keuze.

Type auto en prijs

De Dacia Sandero staat op hetzelfde platform als de Renault Clio. Ook de 90 pk driecilinder motor waarmee deze Sandero Laureate is uitgerust, komt uit de rekken van de Clio. Verder is hij wat maatvoering betreft precies even groot als zijn behoorlijk duurdere broer. Je rijdt al een Sandero voor € 10.990. Maar niet deze. Want deze Laureate-uitvoering is zo’n duidend euro duurder. Bovendien is dit exemplaar ook nog eens voorzien van een navigatiesysteem, cruise control, lichtmetalen wielen en een echt reservewiel. Zo komt deze dus uit op nog net geen 14 mille. Maar daar krijg je wel een zeer compleet uitgeruste auto voor.

Hoe rijdt de Dacia Sandero TCe 90

Over de rij-eigenschappen kunnen we kort zijn: die zijn niet verfijnd. Zo is de besturing erg indirect en nogal vaag om de middenstand. Bovendien centreert de besturing niet goed. Hij heeft een beetje hulp nodig om weer in de rechtuitstand te komen. Ook grijpt het (dunne) stuurwiel niet echt lekker aan. Verder kan de schakeling beter. Het onderstel is redelijk comfortabel. De vering en demping zijn in orde. Alleen worden korte oneffenheden iets te hard doorgegeven. Over de 90 pk driecilinder die we al uit de Clio kennen, niets dan lof. Je komt er prima mee uit de voeten. Zeker als je de motor een beetje op toeren houdt, kun je heel vlot meekomen in het verkeer.

De Dacia Sandero TCe 90 van binnen

De Sandero biedt aardig veel ruimte binnenin. Zowel voor- als achterin is er hoofdruimte te over. De beenruimte achterin is net aan voldoende. Achterin vind je een kofferbak met een inhoud van 320 liter. De bagageruimte is nog gemakkelijk te vergroten. Daarvoor moet je eerst de zitting wegklappen. Vervolgens kun je dan de leuning in twee ongelijke delen omklappen. Het maakt van deze Dacia Sandero een praktische auto. Het dashboard ziet er goed uit. Alle belangrijke bedieningshendels en knoppen zitten goed binnen handbereik. En het instrumentarium is prima af te lezen. In de middenconsole zit een lekker groot scherm waarop je ondermeer radio-informatie en navigatie kunt aflezen. Verder wemelt het van de bakjes en de vakjes. Een storend puntje: de spiegeltjes in de zonnekleppen zijn niet af te dekken. Als je die nodig hebt, kijk je wel de hele tijd in je eigen giechel.

De Dacia Sandero TCe 90 en het milieu

De Dacia Sandero met de 90 pk sterke driecilinder aan boord krijgt A- label. een De CO2-uitstoot bedraagt 120 g/km. Hij kent een bijtelling in de lease van 20 procent.

Gerelateerde autotests

Meer autotests: ANWB autotest

Koerslijst

Bereken de waarde van je auto op basis van het kenteken.

of zoek op merk en type

ANWB Autoverkoopservice

Ben je eigenaar van een DACIA en wil je deze verkopen?