Autotest BMW 630i GT

Zoek andere autotests

Imagokwestie

BMW 630i GT | prijs vanaf: € 74127 | in de showroom vanaf: november 2017
Jun 2018 - Frank Buma

De BMW 7 Serie is van oudsher het automobiele uithangbord van de ‘captains of industry’. Maar als ze slim zijn, stappen die dames en heren vandaag nog over op de nieuwe 6 GT.

Conclusie

De BMW 6 GT is in feite een 7 Serie in een sportief jasje. Dat betekent dat je profiteert van de nieuwste technieken die de Duitsers in huis hebben, of dat nu gaat om de onderstelafstemming, de beschikbare rijhulpsystemen of de manier waarop je de radio bedient. Alleen kost de auto je geen ton, maar ‘slechts’ 75 mille! De grote vijfde deur maakt de 6 GT bovendien een stuk praktischer in gebruik.

Type auto en prijs

Zeker het laatste decennium bedenkt BMW aan de lopende band modellen die niemand eerder nodig had. Desondanks gaan ze als warme broodjes over de toonbank. Auto’s als de 3 GT en X4 bijvoorbeeld. De 6 GT is er ook weer zo eentje. Bij de uitgifte van de luxewagen vertelde de PR-man dat dit een model is voor directieleden die aan de top staan, maar naar hun personeel willen uitstralen dat er nog altijd iets te wensen overblijft. Terwijl de auto onderhuids grote overeenkomsten vertoont met BMW’s vlaggenschip de 7 Serie! De 6 GT is de opvolger van de 5 GT; een carrosserievariant op de 5 Serie, die van 2009 tot 2017 in de showroom stond. Hoewel de uitgesproken vormgeving van dat model niet bij iedereen in de smaak viel, werden er genoeg van verkocht om met een opvolger te komen, die nog een stukje hoger in de markt is gepositioneerd. De 6 GT vervangt niet alleen de 5 GT, maar ook de vierdeurs uitvoering van de 6 Serie Coupé. Prijzen beginnen bij € 71.480 voor een dieselversie, de goedkoopste benzine-uitvoering kost € 75.431. Modellen als de Audi A7 en Mercedes CLS gelden als alternatief. Beide vierdeurs coupés hebben een aanzienlijk hogere vanafprijs, maar leveren voor dat geld ook extra vermogen.

Hoe rijdt de BMW 630i GT

De 6 GT is niet alleen langer dan zijn voorganger, hij weegt ook minder. In totaal schudde het model maar liefst 220 kilogram af. Met een leeggewicht van net geen 1.700 kilogram gaat het te ver om te zeggen dat je zoiets kunt voelen. Temeer daar de Duitsers minimaal een 190 pk sterke krachtbron in het vooronder lepelen. In het geval van de door ons gereden, ‘eenvoudigste’ benzineversie bedraagt dat vermogen zelfs 258 pk, met een koppel van 400 Nm en een trekgewicht van 2.100 kilogram. Vooruit kom je dus toch wel (en hoe!), maar iedere kilo die je minder hoeft voort te slepen, scheelt natuurlijk in het verbruik (maar daarover later meer). De 6 GT oogt ranker dan de 5 GT, maar behoudt een hoge instap. Dat is niet alleen prettig, maar draagt ook bij aan een beter overzicht. Naar voren althans; de forse raamstijlen ontnemen je alsnog een boel zicht opzij en naar achteren. Optioneel kun je de BMW echter uit laten rusten met een aantal camera’s, waarmee je alsnog rondom de auto kunt kijken. Je zult wel volledig op die techniek moeten vertrouwen, want bij het inparkeren draaien de buitenspiegels onherroepelijk naar beneden. Handig om schade aan je lichtmetalen wielen te voorkomen, maar een eigen inschatting van de situatie maken is er dan niet meer bij. Standaard beschikt de 6 GT over een noodstopsysteem bij stadssnelheden. De rest van de veiligheidsuitrusting is weliswaar omvangrijk, maar moet apart worden bijbesteld. We noteren onder andere een waarschuwing bij kruisend verkeer aan de voor- en achterzijde van de auto, adaptieve cruise control, al dan niet actieve rijstrookassistentie, dode hoek signalering plus verkeersbord- en vermoeidheidsherkenning. Door een tweetal pakketten aan te vinken, heb je alle mogelijke hulpsystemen aan boord (en ben je bijna € 3.500 armer). Je krijgt er dan bij wijze van bonus wel de mogelijkheid bij om de BMW op afstand in- en uit te parkeren (terwijl je zelf dus niet in de auto aanwezig bent!). Een ideale ‘partytrick’, net als de spoiler die bij snelheden boven de 110 kilometer per uur automatisch uit de kofferklep tevoorschijn komt (of door middel van een simpele druk op de knop). Van zichzelf maakt BMW al fijne reiswagens, maar omdat dit model profiteert van de (optionele) trukendoos van de 7 Serie, geef je jouw plaats achter het stuur helemaal niet graag op. De 6 GT voelt niet aan als een vijf meter lange limousine, maar laat zich door het verkeer leiden alsof je in een doodnormale middenklasser onderweg bent. Alleen dan wel eentje die vanwege alle aanwezige techniek nauwelijks nog overhelt in bochten. Een zijdezacht van verzet wisselende, achttraps automaat zit bij de prijs inbegrepen, maar onze testauto beschikte daarnaast over meervoudig verstelbare stoelen, meesturende achterwielen, luchtvering rondom en stabilisatoren op de voor- en achteras. Feilloos is de 6 GT overigens niet: korte oneffenheden komen aan de achterzijde nadrukkelijk binnen. Dat bedoelde de PR-man vermoedelijk niet toe hij zei dat er altijd iets te wensen over moest blijven...

De BMW 630i GT van binnen

De reden dat de voorganger van de 6 GT er wat typisch uitzag, had alles van doen met de constructie van de achterklep. Die kon zowel in zijn geheel, als voor een stukje open. Bekeek je die 5 GT van opzij, dan hing het van de benodigde laadopening af of je dacht dat het om een hatchback of een sedan ging. BMW heeft in dit geval uitsluitend gekozen voor een vijfde deur. Een prima keuze, al was het alleen maar om de 6 GT beter van de 7 Serie te kunnen onderscheiden. Daarnaast kun je de zakenauto nu een stuk eenvoudiger beladen. De kofferbak is minimaal 610- en maximaal 1.800 liter groot. Klap je de achterbank neer – dat kan ook vanuit de bagageruimte – dan ontstaat er een licht oplopende laadvloer, waaronder je naast kostbare spullen bijvoorbeeld ook de hoedenplank kunt opbergen. Ondanks de aflopende daklijn kunnen ook lange inzittenden uitstekend achterin zitten. De hoofdruimte is namelijk prima, de beenruimte valt zelfs overvloedig te noemen. De BMW is breed genoeg voor drie passagiers, maar de middelste moet dan wel de middentunnel tussen zijn of haar benen dulden. Afgaand op het aantal stroompunten gaan de Duitsers zelf uit van twee mensen op de achterbank. Net als voorin kunnen zij hun rugleuning elektrisch verstellen. De 6 GT mag er van buiten dan anders uitzien dan een 7 Serie, aan boord treffen we een typisch BMW-interieur. Dat is bij deze fabrikant overigens geen straf: het binnenste van de limousine is opgetrokken uit hoogwaardige materialen. Bovendien kan iedereen lezen en schrijven met de intuïtieve bediening van het infotainmentsysteem, dat je zelfs door middel van handgebaren kunt aansturen.

De BMW 630i GT en het milieu

BMW levert de 6 GT met vijf verschillende motoriseringen: twee benzine- en drie dieselversies. Het vermogen loopt uiteen van 190- tot 340 pk. Wij maakten onze testkilometers met de eenvoudigste benzine-uitvoering. Een viercilinder met intercooler, die volgens de fabrikant goed is voor een verbruikscijfer van 1 op 15,4. Wij kwamen in de praktijk uit op een score van 1 op 10,5.

Concurrenten

Gerelateerde autotests

Meer autotests: ANWB autotest