Autotest Audi Q5 2.0 TFSI

Zoek andere autotests

Centenkwestie

Audi Q5 2.0 TFSI | prijs vanaf: € 66330 | in de showroom vanaf: januari 2017
Apr 2017 - Frank Buma

Het merk Audi spreekt dusdanig tot de verbeelding, dat mensen voor zo’n auto graag een paar euro extra over hebben. In het geval van de Q5 gaat het echter al gauw over een paar duízend euro. Ben je dan niet beter af met een voordeliger alternatief van deze semi-terreinwagen?

Conclusie

De Audi Q5 is een fraaie auto om te zien en een weldaad om mee te rijden. Op een paar kleine kanttekeningen na, doet de semi-terreinwagen eigenlijk weinig verkeerd. Het probleem is vooral dat de Duitsers er zoveel geld voor vragen. Voor duizenden euro’s minder kun je een minstens zo aangename (en vaak rijker uitgeruste) SUV kopen, en dat bij een groeiend aantal concurrenten.

Type auto en prijs

De tweede generatie van de Audi Q5 heeft ongeveer dezelfde afmetingen als zijn voorganger. Het segment waarin de dik viereneenhalve meter lange semi-terreinwagen moet opereren, is daarentegen wél stevig gegroeid. Toen de eerste Q5 in 2008 op de markt verscheen, had de SUV hoofdzakelijk iets te duchten van de BMW X3 en Volvo XC60. Inmiddels verkoopt niet alleen Mercedes een soortgelijk model, maar ook a-typische concurrenten als Jaguar en Alfa Romeo. Met een vanafprijs van € 63.885 is de Audi de duurste van het spul. Voor dat geld krijg je een 163 pk sterke dieselmotor, die niet of nauwelijks krachtiger is dan wat de concurrentie als instapmodel levert. De Q5 is ook niet noemenswaardig veel ruimer. Vanwege het modieuze ontwerp en het hoogwaardige afwerkingsniveau waar de fabrikant om bekend staat, zullen potentiële kopers echter gemakkelijk over dat prijsverschil heen stappen.

Hoe rijdt de Audi Q5 2.0 TFSI

De eenvoudigste benzineversie is de door ons gereden testuitvoering. Ook dat type is duizenden euro’s duurder dan menig alternatief, maar voor die meerprijs krijg je dan tenminste een sterker gemotoriseerde auto (de nóg duurdere Jaguar F-Pace daargelaten): de 2.0 TFSI heeft een maar liefst 245 pk sterke viercilinder onder de kap, met een maximum koppel van 370 Nm en een trekgewicht van 2.400 kilogram. Wij kregen de auto mee in de Sport-trim, compleet met een zogenaamd S-Line pakket. In combinatie met het beschikbare vermogen vrees je dan al gauw voor een spijkerharde geweldenaar, maar niets bleek minder waar. We hebben de Audi leren kennen als een heerlijke reiswagen: comfortabel en precies stug genoeg. Alleen de sportstoelen zullen niet ieders goedkeuring kunnen wegdragen: die hebben een hoge wang. In combinatie met de eveneens hoge instap wordt het dan al gauw klauteren geblazen om aan boord te komen voor wie kleiner van stuk is. Denk nu niet dat de Q5 alleen sportief líjkt, want bij het betere ‘gooi- en smijtwerk’ geeft de SUV geen krimp. Voor dit type auto blijft de koets aangenaam vlak, geholpen door de optionele luchtvering op onze testauto. Verder stuurt de Audi mooi precies. Zoals zoveel duurdere auto’s, beschikt ook deze semi-terreinwagen over verschillende rijstanden. In het geval van de Q5 heb je daar daadwerkelijk iets aan: in de reguliere rijmodus reageert de zeventraps automaat wat loom (zeker de bocht uit), maar schakel je de sportstand in, dan wisselt de Duitser wél op het gewenste moment van verzet. De functie heeft dezelfde uitwerking als caffeïne op een middagdip: de motor gaat er meteen meer toeren door draaien. Zolang je de sportstand niet ingeschakeld hebt staan, hoor je de krachtbron overigens nauwelijks. Audi levert de Q5 standaard met een noodstopsysteem bij stadssnelheden. De rest van de aanvullende veiligheidsuitrusting moet van de optielijst komen; dat doen een aantal belangrijke concurrenten toch anders, niet in de laatste plaats Volvo! De keuze aan rijhulpsystemen is daarentegen groot: van vermoeidheidsherkenning en een grootlichtassistent tot een waarschuwing bij kruisend verkeer en de mogelijkheid om de Q5 tijdens fileverkeer zelfstandig te laten rijden. Ook voor een achteruitrijcamera moet worden bijbetaald. Desondanks zouden wij zeker voor die optie kiezen, omdat de Audi vanwege zijn flinke raamstijlen slecht valt te overzien.

De Audi Q5 2.0 TFSI van binnen

Audi staat bekend om hun eenzame niveau van interieurafwerking. Juist op dat onderdeel laat de Q5 een gevoelige steek vallen: de bovenzijde van de portieren is bekleed met knalhard plastic en dat is nou juist het gedeelte van de auto waar je het meeste mee in aanraking komt. Iedere keer dat je jouw arm daar neerlegt, word je er even aan herinnerd. De Q5 doet zijn best om die tekortkoming te maskeren met zaken als digitale meters, een head-up display en een draadloze oplaadmogelijkheid voor je mobiele telefoon. Fraai, maar kostbaar: zulke snufjes moeten van de optielijst komen. Bovendien verbazen wij ons over het feit dat je het head-up display niet kunt instellen vanuit het centrale menu. Daarvoor moet je jouw toevlucht zoeken tot een minuscuul draaiknopje naast de verlichting, dat je eenvoudig over het hoofd ziet. Zoveel beenruimte als je achterin tot je beschikking hebt, zo beperkt is de opbergruimte aan boord. Zeker rond de middenconsole kun je nauwelijks spullen kwijt. Wie regelmatig passagiers meeneemt van boven de 1.90 meter, kan beter afzien van een panoramadak: dat scheelt achterin de nodige centimeters hoofdruimte. De achterbank van de Q5 is optioneel verschuifbaar, compleet met verstelbare rugleuningen. De zittingen zijn weliswaar voorzien van drie veiligheidsgordels, maar een gelijk aantal passagiers kun je er niet kwijt. Daarvoor is de middelste zitplaats te smal en de middentunnel te groot. De achterbank klap je neer met een hendel aan de zíjkant van de zitting. Dat moet je even weten, want doorgaans zoek je daarnaar bovenop de rugleuning. Een knop omhalen in de bagageruimte kan ook. Je vindt daar verder een functionaliteit om de Audi te laten ‘knielen’: handig wanneer je zware spullen moet inladen of een caravan wilt aankoppelen. Over de laadruimte gesproken: die meet minimaal 550- en maximaal 1.550 liter. Daarmee heeft de Q5 een van de grootste kofferbakken in deze klasse. De semi-terreinwagen ontbeert echter een dubbele bagagebodem of vlakke laadvloer. In een stroompunt in de laadruimte kan tegen meerprijs wel worden voorzien.

De Audi Q5 2.0 TFSI en het milieu

Eén benzinekrachtbron en drie dieselmotoren: dat is waaruit je kunt kiezen wanneer jij je bij de dealer meldt voor een Q5. Het beschikbare vermogen loopt uiteen van 163- tot 286 pk. Ongeacht de gekozen motorisering wordt ieder type uitgerust met een brandstofbesparend start/stop-systeem. Het fabrieksverbruik van de door ons gereden, eenvoudigste benzineversie (standaard voorzien van een automaat) bedraagt 1 op 14,7. In de praktijk realiseerden wij een score van op 1 op 12,4.

Gerelateerde autotests

Meer autotests: ANWB autotest