Autotest Audi Q5 Hybrid quattro

Zoek andere autotests

Audi’s eerste hybride

Audi Q5 Hybrid quattro | prijs vanaf: € 65500 | in de showroom vanaf: oktober 2011
Jun 2011 - Adriaan Huigen

Even leek Audi’s slogan ‘voorsprong door techniek’ aan inflatie onderhevig te zijn. Want een echte full hybrid stond nog niet in de prijslijsten. Maar met de komst van de Q5 Hybrid quattro, de eerste full hybrid van Audi, doet het merk volop mee met de trend die hybride heet.

Conclusie

De Audi Q5 Hybrid quattro heeft mooie hybride techniek aan boord die helemaal geïntegreerd is in de transmissie. Nu is deze hybride niet gericht op zuinig rijden, maar meer op betere prestaties. En dat is aardig gelukt. De 2.0 viercilinder voelt met behulp van de elektromotor bijna aan als een zespitter. Heel prettig ook dat je met deze Q5 gewoon een caravan mag trekken. Met veel hybrides kan of mag dat niet. Vol elektrisch rijden kan wel maar dat is in de dagelijkse praktijk nauwelijks te doen. En als je dat al doet, is het feestje gauw afgelopen. Rijden doet deze Q5 Hybrid quattro prima. De wegligging is dik in orde, mede dankzij de vierwielaandrijving.

Type auto en prijs

De Q5 is een zogenaamde SUV. In het segment waarin deze flinke jongen opereert, is de concurrentie behoorlijk stevig. Zo dingen in deze klasse ook auto’s als de BMW X3, de Volvo XC60 en de nagelnieuwe Landrover Evoque naar de hand van de klant. Maar Audi mag zich in deze klasse wel de eerste noemen die een hybride in de aanbieding heeft. De afmetingen van de Q5 Hybrid quattro zijn behoorlijk fors. Hij is 463 centimeter lang, 190 centimeter breed en 1 meter 63 hoog. De wielbasis bedraagt 281 centimeter. In deze Hybrid-uitvoering is maar een motor leverbaar, de 2.0 liter TFSI. En die wordt dus geassisteerd door een elektromotor die is ingebouwd in de 8-traps tiptronic automaat. Het systeemvermogen bedraagt 180 kW (245 pk). Als je de vermogens van beide motoren optelt, 155 kW (211 pk) voor de verbrandingsmotor en 40 kW (54 pk) voor de elektromotor, kom je hoger uit. Maar omdat beide motoren anders ‘pieken’, kun je voor het zogenaamde systeemvermogen wat lager uit. Dat Audi alleen kiest voor een 2.0 l viercilinder benzinemotor en een Tiptronic- transmissie in plaats van een modernere S-tronic heeft alles te maken met de belangrijke exportlanden Amerika en China. Daar wordt niet op diesels gereden. En vooral de Amerikanen hebben het niet zo op moderne transmissies met dubbele koppelingen. De Audi Q5 Hybrid quattro is er vanaf € 65.500. Hij zal ook leverbaar worden in de duurdere Pro-line uitvoering.

Hoe rijdt de Audi Q5 Hybrid quattro

Over de wegligging kun je met zo’n geavanceerde vierwielaandrijving eigenlijk nauwelijks klachten vinden. Hij spoort fantastisch. En ondanks de hoge koets kun je behoorlijk hoge snelheden realiseren in de lange bochten. De versnellingsbak doet zijn werk naar behoren. Hij is ook met de hand te schakelen middels flippers achter het stuur. Maar helemaal schokvrij is de transmissie met acht versnellingen, waar ook de elektromotor in verborgen zit, niet. Met een beetje beleid kun je met een vaartje van 60 km/h geheel elektrisch rijden. Dat kun je dan maximaal drie kilometer volhouden. Wij hebben het geprobeerd en dat lukt heel aardig. Audi zegt dat je ook 100 km/ h in de elektrische modus kunt rijden. Dat kan wel, maar je kunt onmogelijk van 0-100 km/h op zuiver stroom accelereren. Je moet eerst de teller op normale wijze op 100 krijgen. Als je dan de EV-knop indrukt, zoemt en snelt de Q5 Hybrid voort. Maar helaas slechts over een afstand van een paar honderd meter. Nu zegt Audi nadrukkelijk dat ze met dit hybride systeem vooral de sportieve kant willen benadrukken en niet de zuinige zijde. Anders ga je ook niet een energieslurpend quattro-systeem gebruiken. De zuinige rol is straks weggelegd voor de voorwielaangedreven A6, die later dit jaar met hetzelfde hybride systeem zal worden uitgerust. Met die sportieve kant zit het trouwens helemaal snor. Deze Q5 snelt desgewenst in 7,1 seconde naar 100 km/h. Maar nog indrukwekkender is de tussenacceleratie van 80-120 km/h. Die raffelt hij af in 5,9 seconden. Met dank aan de elektrieke hulp. Heel fijn trouwens dat je met deze Audi een caravan mag trekken tot 2.000 kilogram. Niet elke hybride staat een caravan of zelfs maar een boedelbakje toe.

De Audi Q5 Hybrid quattro van binnen

Het eerste dat direct opvalt als je naar het instrumentarium kijkt, is dat er een toerenteller ontbreekt. In plaats daarvan vind je een zogenaamde powermeter. Daarop kun je aflezen of de batterijen worden bijgeladen, bijvoorbeeld tijdens het remmen. Dan zakt de naald van deze meter naar ‘charge’. Maar je kunt er ook op zien wanneer er de elektromotor vol wordt ingezet voor vermogen. Dan staat de meter op ‘max boost’. Links daarvan kun je op een metertje zien hoe het met de lading staat van de ion-lithium batterijen. En in het midden van het instrumentarium kun je op een schermpje volgen of je zuiver elektrisch rijdt of ook de gewone motor aan het werk is. Verder is de Q5 Hybrid quattro bijzonder ruim van binnen. Vijf inzittenden vinden meer dan voldoende ruimte voor lijf en leden. De bagageruimte (die 460 liter bedraagt) is behoorlijk intact gebleven, ondanks het feit dat de batterijen daar onder de vloerplaat hun plek hebben gekregen. Dat is wel ten koste gegaan van het reservewiel. Voor meer ruimte klap je de achterbank om en je hebt 1.480 liter aan ruimte tot je beschikking. Wat standaarduitrusting betreft is deze Q5 bijzonder rijk uitgerust. Wie nog meer wil, kan pakketten samenstellen en de uitrusting uitbreiden met ondermeer xenon-verlichting, volautomatische airco, parkeerhulp en een alarm.

De Audi Q5 Hybrid quattro en het milieu

De 2.0 l in combinatie met de elektromotor verbruikt 6,9 l/100 km. De daarmee corresponderende uitstoot van 159 g/km maakt dat deze Q5 goed is voor een A-label. Je betaalt wel de maximale bijtelling en je krijgt geen korting op de bpm of vrijstelling van motorrijtuigenbelasting.

Concurrenten

Gerelateerde autotests

Meer autotests: ANWB autotest