Autotest Audi A5 Coupé 2.0 TFSI (252 pk)

Zoek andere autotests

Moderne klassieker

Audi A5 Coupé 2.0 TFSI (252 pk) | prijs vanaf: € 55210 | in de showroom vanaf: juli 2016
Dec 2016 - Frank Buma

De Audi A5 is ongemerkt alweer tien jaar op de markt. Net voordat de sierlijke coupé zijn jubileum vieren kon, introduceerde de fabrikant een tweede generatie. Maar dan moet je wel goed kijken.

Conclusie

Audi heeft bij het ontwerpen van deze nieuwe A5 geen verfkwasten durven gebruiken, maar het lijnenspel hooguit wat bijgepunt met een potlood. Dat is niet erg, want het is een moderne klassieker die dankzij sterkere motoren en een aangevulde veiligheidsuitrusting weer makkelijk een decennium mee kan. De doelgroep zal weinig geven om de beperkte ruimte op de achterbank en het matige zicht rondom. De concurrentie, die inmiddels met minstens zulke begeerlijke ontwerpen lonkt, vormt de grootste bedreiging.

Type auto en prijs

Audi voert al sinds jaar en dag een eigenzinnig coupé-beleid. Waar concurrenten als BMW en Mercedes gewoon een driedeurs versie van hun sedan ontwikkelden, tekenden de techneuten uit Ingolstadt een compleet nieuw model. Zoals de Audi Coupé, die onderhuids op de 80 stoelde, maar een geheel eigen designkoers voer. Die geschiedenis herhaalde zich met de A5. Hoewel die auto op het bodemplaat van de A4 verrees, was het niet zomaar een driedeurs uitvoering daarvan. Een gouden zet, want al gauw stond de A5 bovenaan het wensenlijstje van menig leaserijder. In een poging dat succes te prolongeren, hebben de Duitsers na bijna 10 jaar (!) een tweede generatie geïntroduceerd. Hij lijkt sterk op zijn voorganger, maar heeft een geprononceerder front. Het lijnenspel op de motorkap wekt zelfs de schijn van een ‘luchthapper’. Daarnaast biedt de nieuwe A5 (iets) meer binnenruimte en een digitaal dashboard. Prijzen beginnen bij € 45.995. Dat is bijna 5 mille meer dan voorheen, maar Audi stelt daar een sterkere basismotorisering tegenover. Inmiddels zijn BMW en Mercedes aangehaakt met een 4 Serie en een C-Klasse Coupé. In München hebben ze het modellengamma van Audi één-op-één gekopieerd met een vierdeurs coupé en een cabriolet. In Stuttgart hadden ze al zo’n grote coupé in het assortiment. Welk alternatief je ook kiest; ze zijn in de basis goedkoper, maar leveren dan tot wel 54 pk minder vermogen. De Lexus RC 300h is de enige concurrent die sterker en duurder is dan de A5.

Hoe rijdt de Audi A5 Coupé 2.0 TFSI (252 pk)

Voor het echte scheurwerk hebben ze bij Audi andere coupés in de showroom staan. De A5 is eerder een sierlijke reiswagen, waarmee je desondanks flink op kunt schieten. Dat mag blijken uit de gepeperde instapmotor, maar wij kregen van de importeur een nóg krachtiger benzineversie mee. De 2.0-liter viercilinder onder de motorkap van onze testauto is 252 pk sterk. Het koppel bedraagt 370 Nm en dat vermogen wordt met behulp van vierwielaandrijving op de weg gebracht. Je zou het misschien niet zeggen, maar de Audi weet raad met een serieuze caravan: er mag met deze motorisering een aanhanger van maar liefst 1.700 kilogram achter. Een automaat wordt in deze configuratie standaard meegeleverd; het gaat om een exemplaar met dubbele koppeling, dat naadloos van het ene naar het andere verzet wisselt. In totaal telt de transmissie er zeven. Sturen gaat al even moeiteloos en precies, geholpen door het optionele ‘Dynamic Steering’-systeem (€ 1.400). Deze speciale stuurbekrachtiging maakt ‘hoepelen’ eenvoudiger bij lage snelheden, maar treedt juist op de achtergrond wanneer het wat harder gaat. Zo voel je beter wat de auto doet. Audi Drive Select, waarmee je het karakter van de motor, versnellingsbak, besturing en demping naar je hand kunt zetten, behoort bij de A5 tot de standaarduitrusting. Je kunt brandstof besparen – de ranke coupé rolt dan indrukwekkend lang uit bij het loslaten van het gaspedaal – of er in de sportstand juist extra veel benzine doorheen jagen. Teleurstellend is wel, dat het motorgeluid in die modus uit de speakers van de radio komt in plaats van uit de uitlaat. De passanten aan wie je voorbij rijdt, zullen hun hoofd dus niet voor de Audi omdraaien. Niet dat jij daar iets van meekrijgt, want het zicht rondom is bedenkelijk. Het raamoppervlak van de A5 is bescheiden en de dode hoeken zijn fors, evenals de binnenspiegel. De veiligheidsuitrusting moet hoofdzakelijk van de optielijst komen. Daarop treffen we onder meer dode hoek signalering, actieve rijstrookassistentie en een waarschuwing bij kruisend verkeer. Versies met een automaat die voorzien zijn van adaptieve cruise control, kunnen bovendien zelfstandig filerijden. Een zelfstandig remsysteem bij stadssnelheden zit bij de vanafprijs inbegrepen.

De Audi A5 Coupé 2.0 TFSI (252 pk) van binnen

Hoe fraai de lijnvoering van de A5 ook mag zijn, die uit de kluiten gewassen portieren zijn geen pretje wanneer je wilt parkeren. Te meer daar de handgreep aan de binnenzijde aan de voorkant zit; het was fijner geweest om ook halverwege die lél van een deur nog wat houvast te hebben. Hoewel de afwerking van onze testauto van het hoge niveau is dat we van Audi gewend zijn, hoorden we toch een paar kraakjes uit die portieren komen. Het feit dat de A5 je gordel aanreikt, maakt een hoop goed. Net als de aanblik van het digitale dashboard, dat weliswaar moet worden bijbesteld, maar een lust is voor het oog. Zo kun je de kaart van het navigatiesysteem tussen je meters tevoorschijn toveren. Om de hoogte van het head-up display te verstellen, zoek je vergeefs in het uitgebreide menu van het infotainmentsysteem. Daar blijkt aan de linkerkant van het stuur nog een ouderwetse draaiknop voor te zitten. Een ander storend detail zijn de bekerhouders rond de versnellingspook. Die maken het lastig om de achterliggende bedieningsknoppen te bereiken (onder andere die van de verschillende rijmodi). Over lastig te bereiken zaken gesproken: de achterbank valt ook in die categorie. Om de instap naar achteren mogelijk te maken, moet je eerst met de hand de rugleuning terug klappen en vervolgens elektrisch de zitting naar voren schuiven. Dat kan even duren, dus het valt te hopen dat het ondertussen niet regent. Eenmaal achterin heb je een eigen temperatuurinstelling en stroompunt tot je beschikking, maar nauwelijks been- of hoofdruimte. De kofferbak meet 465 liter en dat is fors. Audi maakt geen gegevens bekend van de omvang van de laadruimte met de achterbank neergeklapt, maar dat kán wel (vanuit de kofferbak zelfs). Er ontstaat dan bovendien een vlakke laadvloer.

De Audi A5 Coupé 2.0 TFSI (252 pk) en het milieu

Audi levert drie benzine- en twee dieselmotoren in de A5 Coupé. Het beschikbare vermogen loopt uiteen van 190- tot 354 pk. Een brandstofbesparend start/stop-systeem krijg je er gratis bij, al hadden wij daar in het geval van de door ons gereden uitvoering weinig profijt van. Ons praktijkverbruik bleef steken op 1 op 12,2, waar de folder 1 op 16,4 belooft.

Gerelateerde autotests

Meer autotests: ANWB autotest

Koerslijst

Bereken de waarde van je auto op basis van het kenteken.

of zoek op merk en type

ANWB Autoverkoopservice

Ben je eigenaar van een AUDI en je wilt deze verkopen?