Kleine SUV's getest

Zo een heeft de buurman niet!

Terreinwagens zijn niet langer groot en duur: tegenwoordig heb je al een kleintje voor een schappelijke prijs. Deze zogenaamde SUV's blinken uit in gebruiksgemak en zijn weer eens wat anders dan de stationwagen van de buurman. Maar welke is nou de beste?

Skoda Yeti

cijfer: 7,8
Veiligheidsvoorzieningen 8,2
Comfort 7,6
Rijgedrag 8
Aandrijflijn 7,3
Ruimte 7,9

Skoda Yeti

De Skoda Yeti was in 2009 een van de eerste 'kleine’ semi-terreinauto’s. Inmiddels heeft de Tsjech het nieuwe Skoda-familiegezicht aangemeten gekregen. Zijn blokkendoos-design draait om functionaliteit. Dat zie je terug in de specificaties; de Yeti heeft veel binnenruimte en die is ook optimaal te benutten. Zowel de achterbank als de bagagevloer zijn uitneembaar. Je zult voor alle onderdelen vervolgens wel een plekje moeten vinden in de schuur of garage. Dit soort auto’s is vaak hoog en zwaar en dat merk je op de weg. De Yeti rijdt echter even goed als een normale personenwagen. Hij stuurt zo scherp als een scheermes en scoort ook nog eens keurige verbruikscijfers. De testuitvoering had een automatische versnellingsbak die ons iets te nadrukkelijk op een laag verbruik stond afgesteld: bij stadssnelheden draait de motor nauwelijks toeren, waardoor je een indringende brom hoort. Verder is de Skoda een dure auto. Kies je voor een handgeschakelde uitvoering, dan scheelt dat nog een beetje.

Skoda Yeti 1.2 TSI Elegance (DSG)
Vanafprijs model (€) 22.890
Prijs testauto (€) 30.790
Kilometerkosten (ct/km)* 55,6
Vermogen (kW/pk)** 77/105
Fabrieksverbruik (l/km) 1:16,4
Praktijkverbruik (l/km)*** 1:15,3
Energielabel C
CO2-uitstoot** 142
Maten lxbxh (cm) 422x179x167
Ledig gewicht (kg)** 1.240
Bagageruimte (l)** 405/1.760
EuroNCAP-crashtest 5 (2009)
Veiligheidsuitrusting ABS, ESP standaard

 

Opel Mokka

cijfer:  7,4
Veiligheidsvoorzieningen 7,7 
Comfort 7,3
Rijgedrag 7,5
Aandrijflijn 7,3
Ruimte 7,4

Opel Mokka

De Opel Mokka is de winnaar van het verkleed-gedeelte van deze wedstrijd: hij ziet er uit als een echte terreinwagen. Net als de Skoda is deze kleine SUV ook daadwerkelijk leverbaar met 4WD. Wij reden een voorwielaangedreven exemplaar; scheelt toch weer € 5.700. De Mokka is namelijk al kostbaar genoeg. Dat zie je ook wel aan de auto af: hij imponeert niet alleen van buiten, maar ook van binnen. De gebruikte materialen zijn fraai en de stoelen zitten fijn. De auto is hoog en geeft het gevoel alsof je met een ruimtewagen onderweg bent. Die zijn echter een stuk duurder. Ben je zo’n auto gewend en wil je kleiner gaan rijden, dan is de Opel een goed alternatief. Je moet dan niet teveel waarde hechten aan de volgende minpunten: de Mokka is zwaar, dorstig en helt flink over in bochten. Bovendien is het beperkte zicht rondom een aandachtspunt en laat de ergonomie te wensen over. De bediening van het grote aantal knopjes - met name die van het navigatiesysteem - is niet altijd even logisch.

Opel Mokka 1.4 Turbo Cosmo
Vanafprijs model (€) 21.995
Prijs testauto (€) 31.175
Kilometerkosten (ct/km)* 49
Vermogen (kW/pk)** 103/140
Fabrieksverbruik (l/km) 1:16,9
Praktijkverbruik (l/km)*** 1:13,0
Energielabel B
CO2-uitstoot** 139
Maten lxbxh (cm) 428x178x166
Ledig gewicht (kg)** 1.335
Bagageruimte (l)** 356/1.372
EuroNCAP-crashtest 5 (2012)
Veiligheidsuitrusting ABS, ESP standaard

Renault Captur

cijfer: 7,3
Veiligheidsvoorzieningen 8 
Comfort 6,7
Rijgedrag 7
Aandrijflijn 6,7
Ruimte 7,9

Renault Captur

De Renault Captur is een praktische auto in een stoere jas en dat voor weinig geld. De vanafprijs van de winnende Skoda ligt maar liefst € 6.500 hoger. Ondanks dat voordeel blijft de Fransman steken op een derde plaats. De Captur trekt veel bekijks. Zijn kekke uiterlijk is in verregaande mate te personaliseren (zwart dak, rode sierstrips: alles kan). De kleine SUV heeft geweldige stoelen en is van binnen opvallend ruim, mede dankzij een verschuifbare achterbank. Andere handigheidjes pakken echter minder goed uit: de afritsbare stoelbekleding is een prijzige optie en de la die dienst doet als dashboardkastje wordt onbereikbaar wanneer er een passagier naast je zit. De grote pasnaden en de (te) lichte werking van de draaiknoppen verraden waarop is bezuinigd. Maar het grootste manco van de Renault is zijn krachtbron: de driecilinder - mét turbo – geeft bij een te laag toerental niet thuis en reageert hoger in de toeren juist weer onstuimig. Bovendien is het blok dorstig en rumoerig. In andere Renault-modellen presteert de motor beter.

Renault Captur TCe 90 Expression
Vanafprijs model (€) 16.390
Prijs testauto (€) 22.079
Kilometerkosten (ct/km)* 44,5
Vermogen (kW/pk)** 66/90
Fabrieksverbruik (l/km) 1:20,4
Praktijkverbruik (l/km)*** 1:15,0
Energielabel B
CO2-uitstoot** 113
Maten lxbxh (cm) 412x178x156
Ledig gewicht (kg)** 1.076
Bagageruimte (l)** 377/1.235
EuroNCAP-crashtest 5 (2013)
Veiligheidsuitrusting ABS, ESP standaard

Peugeot 2008

cijfer: 7,2
Veiligheidsvoorzieningen 8
Comfort 6,8
Rijgedrag 7,7
Aandrijflijn 7,3
Ruimte 6,2

Peugeot 2008

In je achteruitkijkspiegel is de Peugeot 2008 een ruige machine. Tegelijkertijd heeft de auto iets modieus, met zijn zilveren accenten op de dakrails- en raamlijsten. Knap gedaan van de Fransen! Maar parkeer je de 2008 tussen de andere testkandidaten, dan oogt de kleine SUV eerder ielig. Terwijl het niet de kleinste auto is: dat is de Renault. De Peugeot biedt de minste binnenruimte. Het dashboard, de binnenspiegel, maar ook de handgrepen van de deur komen ver het fraai afgewerkte interieur binnen. De - te korte - voorstoelen zitten hoog, maar veel hoofdruimte is er niet. De auto geeft daardoor een opgesloten gevoel. Dat zouden de stoelen beter kunnen doen, want daar glijd je eenvoudig van af. Achterpassagiers hebben weliswaar genoeg hoofd-, maar te weinig beenruimte. Bovendien houdt de instap achterin niet over. De 1.6-liter benzinemotor is dan weer een gretig ding, dat samen met de sportieve rijeigenschappen een waar scheurijzer van de 2008 maakt.

Peugeot 2008 1.6 VTi Allure
Vanafprijs model (€) 16.990
Prijs testauto (€) 24.630
Kilometerkosten (ct/km)* 49,7
Vermogen (kW/pk)** 88/120
Fabrieksverbruik (l/km) 1:16,9
Praktijkverbruik (l/km)*** 1:14,6
Energielabel C
CO2-uitstoot** 135
Maten lxbxh (cm) 416x174x156
Ledig gewicht (kg)** 1.055
Bagageruimte (l)** 350/782
EuroNCAP-crashtest 5 (2013)
Veiligheidsuitrusting ABS, ESP standaard

Suzuki SX4 S-Cross

cijfer: 7,1
Veiligheidsvoorzieningen 8
Comfort 6,9
Rijgedrag 5,8
Aandrijflijn 7,5
Ruimte 7,2

Suzuki SX4 S-cross

De typenaam van deze nieuwe Suzuki bestrijkt zo’n beetje de hele kofferklep. De voorloper van de S-Cross heette SX4 en werd nog in samenwerking met Fiat gemaakt. Dit is een eigen model en om dat te onderstrepen, werd er een extra naam toegevoegd. Niet alleen zijn naam is gegroeid, ook de kleine SUV zelf: de lengte is met 20 centimeter toegenomen. De S-Cross is behoudend vormgegeven, maar je kunt er prima mee voor de dag komen. Het interieur doet echter goedkoop aan. De stoelen zitten prima en de Suzuki schakelt fijn, maar toch nodigt de wagen niet uit tot lange ritten. De S-Cross stuurt licht en gevoelloos en door de matige recht uit-stabiliteit moet je regelmatig bijsturen om rechtdoor te blijven gaan. Dat werkt op den duur vermoeiend en doet afbreuk aan de auto, die van dit vijftal de meeste bagageruimte biedt. Qua prijs slaat de Japanner bovendien een brug tussen de goedkopere Renault en de duurdere Skoda. Met een betere stuurinrichting zijn hier voor de Japanners nog punten te behalen.

Suzuki SX4 S-Cross 1.6 Exclusive
Vanafprijs model (€) 17.999
Prijs testauto (€) 23.884
Kilometerkosten (ct/km)* 49,7
Vermogen (kW/pk)** 88/120
Fabrieksverbruik (l/km) 1:18,5
Praktijkverbruik (l/km)*** 1:15,0
Energielabel A
CO2-uitstoot** 124
Maten lxbxh (cm) 430x176x157
Ledig gewicht (kg)** 1.060
Bagageruimte (l)** 430
EuroNCAP-crashtest 5 (2013)
Veiligheidsuitrusting ABS, ESP standaard
* op basis gangbare benzine-uitvoering (incl. airco) bij 15.000 kilometer/jaar, gebruiksduur 4 jaar
** fabrieksopgave
*** geen vergelijkingscijfer: verschillende chauffeurs, -afstanden en weers- en verkeersomstandigheden

Kijk voor een vergelijkende tabel en de mening van ANWB-leden op Kampioen.nl.