Resultaten zomerbandentest voor SUV's: 215/65 R 16H

De bandenmaat 215/65 R 16 is een belangrijke voor de kleinere SUV-klasse. Auto's als de Hyundai Tucson, Nissan Qashqai en VW Tiguan hebben vaak dit soort banden. In totaal hebben we in deze maat 7 banden getest. Twee daarvan zijn als 'goed en zeer aan te raden' uit de test gekomen. Eén band stelt teleur op nat wegdek, die raden we niet aan.

Extra test: caravan trekken op nat gras

Zomerbandentest 2012 SUV VW Tiguan

De geteste banden zijn in eerste instantie voor straatgebruik in de zomer ontwikkeld. Het zijn dus geen 'all season' of 'M+S' banden met winterse eigenschappen of terreinautobanden met echte terreineigenschappen.

Omdat het toch om een bandenmaat voor kleinere SUV's gaat hebben we wel een extra proef uitgevoerd om te testen hoe deze banden zich in het 'lichtere' terrein houden. Kleinere SUV's worden nogal eens als caravantrekker ingezet, dus hebben we getest in hoeverre het wegrijden met een caravan op nat gras met deze banden mogelijk is. De resultaten van deze tractietest op nat gras vindt u terug in de testtabellen.

Download hier het schema van de testresultaten (pdf)

 Klik in de pdf op de naam van de winterband voor een uitgebreide testbeoordeling!.

Testresultaten zomerbanden 215/65 R 16H

Op droog wegdek scoren ze allemaal goed

Op droog wegdek presteren bijna alle geteste banden goed. De Vredestein haalt hier de hoogste cijfers en heeft, samen met de Continental, de kortste remweg. Geen van de geteste banden heeft op dit onderdeel noemenswaardige tekortkomingen.

Afrader: Sava Intensa SUV

Zomerbandentest 2012 SAVA SUV afrader

Ook op nat wegdek is het de Vredestein die de beste prestaties laat zien. Sterke punten zijn vooral aquaplaning en zijdelingse grip. De Continental heeft de kortste remweg op nat wegdek. Eén band presteert zo slcht dat hij het predicaat 'Slecht en niet aan te raden' krijgt. Dat is de Sava Intensa SUV. Bij deze band duurt het bijvoorbeeld 13 meter langer voordat je vanaf 80 km/h na een noodstop stilstaat, dan bij de Continental (die op dit onderdeel het beste scoort).

De Sava scoort ook op andere nat-wegdek-onderdelen ondermaats. Beste band op slijtvastheid is de 'niet aan te raden' Sava. De Goodyear haalt volgens de maatstaf ook een zeer goede score maar ligt qua aantal te rijden kilometers toch wat lager. De Hankook en de Vredestein halen maar net de helft van het aantal kilometers van de Goodyear en volgens onze normen is dit een te hoge slijtage. Toch kan zeker de Vredestein met zijn goede prestaties op droog en nat wegdek natuurlijk nog wel een prima alternatief zijn voor mensen die maar weinig rijden.

Eigenschappen op nat gras

Met de tractietest op nat gras willen we de vraag beantwoord zien of deze, in eerste instantie voor straatgebruik ontwikkelde banden, er überhaupt in slagen de caravan van de camping te trekken. Als vergelijking voor dit testonderdeel hebben we ook een echte terreinband uitgeprobeerd. Behalve die terreinband kunnen alleen de Hankook en de Sava op dit onderdeel overtuigen. Met de Pirelli kun je maar beter op de verharde weg blijven.

De zware snelheidsproef is door alle banden goed doorstaan. Het verschil in verbruik tussen de testbanden is klein. Tussen beste (Sava) en slechtste (Hankook) zit slechts zo'n 3 procent verschil, ongerekend zo'n 0,2 liter per 100 km.