Winterbandentest 2019

Winterbandentest: veel banden scoren voldoende, weinig goed

Dit jaar hebben we de bandenmaten 185/65 R15 T - testauto VW Polo (rechts) – en, voor het eerst, bestelautowinterbanden in de maat 205/65 R16 C onder de loep genomen.

Direct naar de resultaten van de winterbandentest 2019

Bandenmaat 185/65 R15 T
Bandenmaat 205/65 R16 C

Bandenmaat 185/65 R15 T

Bandenmaat 185/65 R15 T vinden we onder nieuwere auto’s uit het B-segment maar ook onder wat oudere modellen uit de middenklasse. Voorbeelden zijn de Dacia Lodgy en Logan, de Kia Stonic, de Renault Zoe en wat oudere modellen als de BMW E36 3-serie en de Volvo S40/V40. Wij kozen als testauto voor de nieuwste VW Polo.

In de tabellen zijn de testresultaten samengevat. Onder ieder hoofdonderdeel staat de wegingsfactor van dat onderdeel in het eindoordeel. Lees de tabel met in het achterhoofd de eigen verwachtingen en eisen aan een band. Voor mensen die maar 5.000 km per jaar rijden zal slijtvastheid een minder belangrijke rol spelen dan voor veelrijders. Voor wie echt alles wil weten hebben we op internet ook nog extra uitgebreide tabellen met de scores op de subonderdelen zoals remmen of geluid in en geluid buiten de auto.

Beste uit de test zijn de Dunlop Winter Response 2, de Pirelli Cinturato Winter en de Kleber Krisalp HP3.  Deze banden hebben op alle testonderdelen een goed niveau, we raden ze zeer aan. De sterke punten van de Dunlop liggen daarbij vooral op nat, sneeuw en verbruik. Die van de Pirelli op nat en die van de Kleber op droog en op slijtvastheid.

Achter de drie toppers een grote groep banden met 3 sterren. Deze banden hebben op één of enkele onderdelen tekortkomingen ten opzichte van een goed niveau maar halen wel een voldoende en zijn veilig. Deze banden kunnen we aanraden. Dan zijn er nog banden die onvoldoende of zelfs slecht scoren, die raden we niet aan.

Bandenmaat 205/65 R16 C: winterbanden voor bestelauto's 

Afgelopen zomer hebben we (voor het eerst) banden voor bestelauto’s getest. Dit soort banden komen we ook tegen onder personenbusjes, campers en ook wel caravans. Van de zomer zagen we dat de nadruk van deze C-banden (voor commercial of bedrijfsauto) wel heel erg ligt op slijtvastheid, verbruik en dan natuurlijk draagvermogen. Bij banden gaat het verbeteren van de ene (of enkele) eigenschappen altijd ten kosten van de andere. Van de zomer zagen we dat de werkelijk uitmuntende slijtvastheid op rekening van de prestaties op nat wegdek kwam. Van de 16 geteste banden haalden er maar 5 een voldoende, 3-sterren. Geen enkele band haalde een goed (4 sterren). Twee banden kwamen niet verder dan 2-sterren (onvoldoende) en nog eens 9 banden kwamen uit op maar 1 ster (slecht).  Op basis van die ervaringen met C-banden voor de zomer waren we ook benieuwd hoe het bestelautobanden voor de winter het zouden doen. 

Op het eerste gezicht ziet het plaatje er voor winterbanden er niet heel anders uit. Uiteindelijk kunnen we maar 3 van de 15 geteste banden aanraden. Deze drie scoren voldoende (3 sterren). Geen enkele band haalt een goed (4 sterren). Acht banden komen niet verder dan 2 sterren (onvoldoende) en nog eens 4 banden komen uit op 1 ster (slecht). Hiermee is er in dit segment ook bij de winterbanden maar een beperkte keus uit banden die we kunnen aanraden.

Als we in detail kijken zien we wel wat verschillen met de zomerbanden. De prestaties op nat wegdek van dit testveld zijn duidelijk beter en ook op sneeuw haalt het merendeel een voldoende. Op droog blijven de prestaties achter bij wat zomerbanden kunnen brengen (7 van de 15 geteste banden scoort hier onvoldoende). Verder zien we dat de slijtage nu veel en veel hoger is dan van de zomerbanden.

Gemiddeld blijkt een winterband voor bestelauto’s maar half zo lang mee te gaan als een zomerband. Ook hier weer de wet van behoud van ellende ofwel geen voordeel zonder nadeel. Om de banden, bij een gegeven draagvermogen, grip op nat en in de sneeuw mee te geven wordt ingeboet op slijtvastheid en op grip op droog wegdek. We zien dat veel van deze C-banden op droog wegdek echt precisie missen. Er wordt vertraagd gereageerd op stuurcommando’s en het duurt langer voordat het voertuig na een manoeuvre weer gestabiliseerd is. Het geheel voelt wollig en vaag aan. Uitzonderingen zijn de drie banden die wel een goed (“+”) scoren op droog.

Conclusie

De tests van de winterbanden voor personenauto’s levert veel banden die we kunnen aanraden op en slechts enkele uitschieters, die top presteren. Er zitten ook enkele banden bij die wij onvoldoende of zelfs helemaal niet veilig vinden. Voor bestelauto’s ligt het gecompliceerder. Er zijn maar 3 banden die we kunnen aanraden, die scoren voldoende. Een echt goede band hadden we helemaal niet in de test en het merendeel vinden we onvoldoende of helemaal niet veilig.

Kijk naar de resultaten met in het achterhoofd de eigen verwachtingen van en eisen aan een band. Voor mensen die niet op wintersport gaan met de auto zijn de prestaties op droog en nat wegdek waarschijnlijk belangrijker dan op sneeuw. Op www.anwb.nl/winterbandentest zijn per band extra uitgebreide beoordelingen opgenomen met ook scores op subonderdelen als rijeigenschappen, remmen of aquaplaning.

Testresultaten winterbandentest 2019

Bekijk alle resultaten per band met de scores op subonderdelen zoals rijeigenschappen, remmen of aquaplaning.

Bandenmaat 185/65 R15 T
Bandenmaat 205/65 R16 T

 

Tips bandenmaat 185/65 R15 T

  • Wie goede prestaties onder alle omstandigheden en op alle onderdelen wil, kan het beste kiezen voor de Dunlop, Pirelli of Kleber.
  • Wie lichte tekortkomingen (score ruim voldoende in plaats van goed) voor lief wil nemen is goed af met de Continental, Michelin of Hankook.
  • Voor wie minimale slijtage prioriteit heeft is de Michelin de beste keuze.
  • Voor wie prijs belangrijk vindt zolang het niet ten koste gaat van veiligheid,  adviseren wij Kleber , Hankook, Falken , Viking, Gislaved of Kumho.
  • Wie optimale prestaties onder gladde omstandigheden (sneeuw, ijs en nat wegdek) wil moet de de Dunlop , Pirelli of Continental hebben.

Tips bandenmaat 205/65 R16 C

  • Voor wie prestaties op droog en nat prioriteit hebben, is de Continental de beste keus.
  • Voor veelrijders zal slijtvastheid en verbruik prioriteit hebben, dan is de Michelin de beste keuze.
  • Voor wie prijs belangrijk is zolang het niet ten koste gaat van veiligheid kan kiezen voor de Pirelli.
  • Wie optimale prestaties op sneeuw en ijs wil kan het beste kiezen voor de Michelin.
  • Voor wie voldoende niet genoeg is maar banden wil met echt goede prestaties moet zoeken naar personenauto (SUV) banden in passende maat en loadindex. Dit zal ook (de aanschaf van) andere velgen betekenen.

Vragen over banden en de winterbandentest?

Stel je vraag op op het ANWB Expertplatform