Op Rijleskamp in Eindhoven

Interview met Peter van Hirtum Sr., Franchisenemer ANWB Rijopleiding Eindhoven

Hij was er vanaf het allereerste begin bij: Peter van Hirthum Sr. werd in 1987 door Chef van Tilburg gevraagd om mee te werken aan een proef op het nieuwe verkeersoefenterrein in Eindhoven. De voormalige helikopterhaven en verkeerstuin van DAF was zojuist aangekocht en het LOVO had gevraagd om eenmalig een opleiding van 14 dagen te organiseren: het rijleskamp. “Alleen de beste instructeurs uit Eindhoven mochten meedoen aan de proef, omdat zij een doelstelling hadden om een hoog slagingspercentage te halen. En dat lukte: het eerste kamp had een slagingspercentage van 62%”. Landelijk lag dit percentage rond de 39% op dat moment.

Beleving

Van 7 lesauto’s groeide het concept al snel uit naar 29 auto’s. Het rijleskamp werd een begrip in Nederland en mensen kwamen van het hele land naar Eindhoven om daar in twee weken hun rijbewijs te halen. Zij bleven intern in een herberg in Valkenswaard. Niet alleen was de lesmethode succesvol, ook het idee van het rijleskamp was geslaagd. Met een groep twee weken lang samen leren rijden, eten en plaatselijk overnachten: dat creëerde een band. Peter van Hirtum Sr. :“Er zijn ontelbare vriendschappen ontstaan en zelfs hier en daar een stelletje. Rijleskamp was een beleving”. 

Afscheid

Vrijdag was het altijd examendag. Iedereen reed op die dag zijn of haar examen en geslaagd of niet en daarna was het tijd voor een borrel. Een mooie afsluiting van het rijleskamp. De groep nam afscheid van elkaar en van de rijcoaches en vaak volgde daarop nog een bos bloemen of een ingelijste foto van de groep voor de rijcoach. Peter van Hirthum Sr. : “Beregezellig was het, de foto’s hebben we nog steeds.”

Veranderingen

Inmiddels is er heel wat veranderd. “Waar we vroeger voor het hele jaar examens inkochten bij het CBR, moet dat nu per persoon gebeuren. Spoedopleidingen zoals toen, bestaan nu niet meer.” Ook is het verkeer ingewikkelder geworden volgens Peter: “Voorrang van rechts voor fietsers en bromfietsers, rotondes, de verkeersdrukte. Dat is ook moeilijker te leren”. Maar het ligt niet alleen aan externe factoren volgens Peter, want ook de leerlingen van nu zijn anders. Voorheen spijbelden ze wel eens twee weken van school en over het algemeen hebben de leerlingen tegenwoordig ook echt geen rijervaring meer. “Waar wij vroeger nog wel eens van pap en mam stiekem mochten rijden, zit dat er tegenwoordig niet meer in. Dat scheelt toch ook wel, maar eigenlijk is het maar goed ook dat ze dat niet meer doen.”