Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Rijtest Subaru Crosstrek: degelijke crossover

19 januari 2024 De voordeligste Subaru is geen kleine jongen meer

Het eigenzinnige Subaru introduceert een nieuw instapmodel, al is die in het geval van de Crosstrek klein noch goedkoop.

De allereerste Subaru had een bescheiden maatje: de 360 werd zelfs bestempeld als dwergauto. In de jaren ’80 en ’90 waren de Japanners een vaste waarde in het A- én B-segment met modellen als de Justy, Mini Jumbo en Vivio. Maar toen Subaru eenmaal had besloten om voortaan alleen nog vierwielaangedreven auto’s te bouwen, was het gedaan met hun aantrekkelijke prijskaartje.

Tegenwoordig kost de voordeligste Subaru minimaal € 51.800. Anno 2024 is de instap-Subaru geen kleine jongen meer: de Crosstrek heeft de omvang van een Hyundai Tucson. Het is de opvolger van de XV.

Op zijn kant

De cilinders van Subaru’s benzinemotoren liggen nog altijd op zijn kant. Deels vanwege een gunstiger zwaartepunt, anderzijds omdat het complete motorblok op die manier ónder de inzittenden schuift bij een eventuele aanrijding. Er is wel een kleine elektromotor aan de aandrijflijn toegevoegd, zodat er zonder schadelijke uitstoot kan worden opgetrokken.

In de Crosstrek levert de kenmerkende boxermotor 136 pk en 182 Nm. Het trekgewicht bedraagt 1.270 kilogram. Da’s voor een Subaru wellicht bescheiden, maar weet dat 750 stuks in dit deel van de markt gebruikelijk is.

Duurder dan menig alternatief

Zo groot is het segment mild hybride crossovers overigens niet. Dat komt, omdat een kleine elektromotor ook maar een bescheiden bijdrage levert aan een gunstiger uitstoot. Mede dankzij de standaard vierwielaandrijving is de Crosstrek nog altijd goed voor 174 gram CO2 per kilometer. Een waarde waar concurrenten als de Hyundai Tucson, Mazda CX-5 en Volkswagen Tiguan ruimschoots onder blijven. Toegegeven: dat zijn voorwielaangedreven mild hybrides. Maar de drie genoemde alternatieven zijn daardoor wel 5- tot 10 mille voordeliger in aanschaf dan de Subaru.

Betekent dit, dat je aan de Crosstrek voorbij moet gaan wanneer jij je op een mild hybride crossover aan het oriënteren bent? Niet als je jouw auto wilt gebruiken om een aanhanger mee te trekken! En zo zijn er nog wel meer redenen om de Subaru een kans te geven.

Bodemspeling van een Range Rover

Waar de meeste crossovers alleen om te zién een kruising zijn tussen een SUV en een stationwagen, kun je de Crosstrek buiten de gebaande paden daadwerkelijk om een boodschap sturen. Met 22 centimeter is z’n bodemspeling even groot als die van een… Range Rover! Met die informatie in het achterhoofd valt de vanafprijs van 52 mille nog mee. En dan krijg je sinds kort ook nog eens 8 jaar fabrieksgarantie bij Subaru, zónder kilometerbeperking.

De Japanners zijn zuinig op hun auto’s, maar ook op de inzittenden daarvan: de complete aanvullende veiligheidsuitrusting is standaard vanaf het basismodel. Drie ingenieuze camera’s houden jou én het overige verkeer in de gaten. Stuur je zelf niet weg van een gevaarlijke situatie, dan doet de Subaru dat voor je. En misschien dat de Crosstrek niet de meest flitsende crossover op de markt is, maar dankzij die behoudende styling kun je tenminste fatsoenlijk naar buiten kijken.

Haaks openende achterportieren

Met een kofferbakinhoud van maximaal 1.314 liter is de Subaru geen uitschieter binnen zijn segment. Je creëert echter eenvoudig een vlakke laadvloer. Dankzij de haaks openende achterportieren neem je gemakkelijk plaats op de achterbank, waar lange volwassenen goed hun benen kwijt kunnen. De hoofdruimte is nét aan en de flinke middentunnel bemoeilijkt het meenemen van een vijfde passagier. De Crosstrek voorziet niet in ventilatieroosters achterin, maar je kunt er wel twee mobiele apparaten opladen.

Bij het construeren van een nieuw model gaan de Japanners grondig te werk. En dus debuteren in de Crosstrek een stel anders geconstrueerde stoelen, die je beter op je plek moeten houden tijdens het rijden. Wanneer jouw lijf niet continu kleine correcties in je zithouding hoeft door te voeren, stap je op jouw plaats van bestemming uitgerust achter het stuur vandaan. 

Aangenaam stil van binnen

Dat ligt overigens niet alleen aan de stoelen. De Subaru is - zeker voor een auto met een traploze automaat - aangenaam stil van binnen. Verder helt de Crosstrek nauwelijks over en stuurt direct. Dankzij de combinatie van een verbrandings- en een elektromotor is er altijd voldoende vermogen voor handen. 

Om te bedienen, is de Subaru lekker analoog. Wanneer je jouw spiegels wilt verstellen, hoef je daarvoor niet in het infotainmentsysteem te zijn. Het aanraakscherm is opgedeeld in verschillende sectoren, zodat je de belangrijkste instellingen altijd voor het grijpen hebt. 

Conclusie

Achter het stuur hebben we eigenlijk maar twee kritiekpunten. Al die standaard rijhulpsystemen laten duidelijk van zich horen en met een boxermotor én vierwielaandrijving ligt het brandstofverbruik hoger dan bij de concurrentie. Zo erg als de fabrieksopgave - 1 op 13! - wordt het in de praktijk echter niet.

De Subaru Crosstrek biedt letterlijk heel wat auto voor z’n geld. Dat mag dan ook wel, want een koopje is het niet. Is die meerprijs geen bezwaar - omdat je graag een caravan wilt trekken of geregeld door de blubber naar je werk moet - dan doe je aan de doorwrochten crossover een veilige keuze. Zowel wat het de standaard rijhulpsystemen betreft als de uitgebreide fabrieksgarantie!