Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Terug van weggeweest: badge engineering

17 februari 2023 Mazda en Mitsubishi pronken met andermans veren

Is het een Renault, Mitsubishi, Toyota of Mazda? Dezelfde auto onder een andere merknaam verkopen is weer helemaal terug.

Het is op dit kanaal al vaker aan bod gekomen: het gaat niet goed met de autowereld. Oorlogen, gezondheidscrisissen, chiptekorten, steeds strengere milieuregels: het water staat menig fabrikant aan de lippen. Om zwarte cijfers te blijven schrijven, is alles geoorloofd: van prijsverhogingen tot het schrappen van complete segmenten. En, terug van weggeweest, de rebadge.

Het komt er op neer dat dezelfde auto onder een andere merknaam wordt verkocht. Zulke praktijken worden ook wel badge engineering genoemd, maar met techniek heeft het weinig te maken. Eerder met kosten besparen.

Koekoeksjongen

Welke nieuwe auto is er vandaag de dag nog volkomen origineel? Steeds meer fabrikanten klitten immers bij elkaar en ontwikkelen dan sámen nieuwe modellen. Maar die auto’s zijn alleen onderhuids gelijk: van buiten ogen ze verschillend. Wanneer je aan ‘rebadging’ doet, laat je dat los. 

Badge engineering is van alle tijden en alle merken hebben zich er wel eens schuldig aan gemaakt, van Rolls-Royce tot Volkswagen. De afgelopen jaren leek het op dit gebied rustig, maar sinds Suzuki onder eigen naam Toyota’s verkoopt, zien we een toename van dit soort koekoeksjongen.

Uit de kosten komen

In 2020 stond Mitsubishi op het punt zich terug te trekken uit Europa, zoals Daihatsu dat al eerder had gedaan. De Japanners kunnen in Europa niet genoeg auto’s verkopen om uit de kosten te komen. Samenwerkingspartner Renault kampte ondertussen met onderbezetting in hun fabriek in Spanje. Daarop besloten beide merken op basis van succesvolle Renaults nieuwe Mitsubishi’s te gaan bouwen: de ASX op basis van de Captur, de Colt met de mal van de de Clio.

In datzelfde deel van de markt verkoopt Mazda sinds 2015 diens 2. Wij vergeleken het huidige model eind 2021 met de vernieuwde Volkswagen Polo. Toen constateerden we dat de Japanners in dit segment geen elektrische rijondersteuning bieden. Dergelijke techniek kan Mazda zelf ontwikkelen, maar dat kost tijd en geld.

Verschillen in de folder

Door de hybride Toyota Yaris om te katten tot een Mazda, kunnen ze zo’n uitvoering vrijwel meteen te koop aanbieden. Goed nieuws voor de fans van het merk, maar ook voor de fabrikant zelf, want ieder grammetje CO2 dat Mazda kan besparen, helpt hen om aan de steeds strengere Europese milieuregels te voldoen.

Zo op het eerste gezicht lijken zowel de Mazda als de Mitsubishi als twee druppels water op hun  donorauto’s. Dat mag van buiten – en van binnen – dan zo zijn: wanneer je de folder erbij pakt, zien we toch verschillen. De prijzen zijn anders en de uitrusting verschilt, net als de garantievoorwaarden!

Het wordt er niet leuker door op straat, maar als consument valt er dankzij rebadging het nodige voordeel te behalen. Zolang het model je maar aanstaat, kun je er voor jezelf de beste deal uit slepen.

Lees hier onze afzonderlijke rijtesten van deze testkandidaten:
Mazda2 Hybrid
Mitsubishi ASX