Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Kia betreedt de energiemarkt

13 december 2023 Bij aanschaf EV ook energiecontracten, zonnepanelen en warmtepompen verkrijgbaar

Het is niet ongewoon dat fabrikanten van elektrische auto’s ook een laadpaal aanbieden. Maar met ingang van 2024 gaat Kia in ons land een stap verder. Uiteindelijk moeten de batterijen uit hun EV Kia-eigenaren volledig zelfvoorzienend maken.

Bij aanschaf van een nieuwe elektrische auto ook meteen een energiecontract afsluiten, een warmtepomp bestellen en zonnepanelen aanschaffen. Kia neemt een sprong voorwaarts en betreedt met ingang van 2024 de energiemarkt onder de naam Kia Charge.

Nederland heeft de primeur: het Koreaanse automerk start hier met een pilot en kijkt vervolgens of het deze nieuwe aanpak wereldwijd gaat uitrollen. De verschillende producten worden gefaseerd geïntroduceerd, met de energiecontracten en zonnepanelen als eerste wapenfeiten. Kia doet dit niet alleen: de fabrikant werkt onder meer samen met laadpaalontwikkelaar Zaptec en energieleverancier Vattenfall.

Deel van de oplossing

Veel is nog onduidelijk: de importeur kan nog niet vertellen wat de dienst gaat kosten en wanneer -ie precies operationeel wordt. Maar naar eigen zeggen wil de autobouwer niet langer deel uitmaken van het probleem, maar van de oplossing.

Wat dat betreft komt dit initiatief geen moment te vroeg: nieuwe woonwijken kunnen niet meer op het Nederlandse stroomnet worden aangesloten, omdat dit verstopt zit. Voor Kia vormt het betreden van de energiemarkt een opmaat naar het terugleveren van stroom vanuit de batterijen van hun nieuwste elektrische auto’s. De EV9 – kandidaat voor de titel Auto van het Jaar 2024 – beschikt al over dergelijke techniek.

Meer hobbels dan de aanschafprijs

In de komende jaren verschijnen er nog zeker drie volledig elektrische Kia’s op de Nederlandse markt die bidirectioneel kunnen laden. Daar zitten ook modellen tussen met een betaalbaarder prijskaartje dan dat van de EV9: die kost op dit moment minstens € 67.995.

Er zijn meer hobbels te nemen dan de aanschafprijs. Stroom terugleveren aan het net vraagt bijvoorbeeld om een speciale laadpaal. Hoe zit het met de veiligheid? En wat is er voor nodig om consumenten over de streep te trekken? Zij willen uiteindelijk wel met een volle batterij van huis kunnen en verlangen wellicht een vergoeding voor het helpen voorkomen van netcongestie.

Kia begint vast

Kia Nederland en haar partners kijken voor het oplossen van die vraagstukken met een schuin oog naar de Nederlandse overheid. In hun optiek heeft die hier ook een rol. De automaker begint vast, in de wetenschap dat andere fabrikanten ook met het idee spelen de energiemarkt te betreden. 
Het zal misschien geen gemakkelijke weg worden, maar de Koreanen zijn wel de eerste die ‘m inslaan.

Lees meer over elektrisch rijden

Lees meer over bidirectioneel laden