Diesels steeds minder waard

Verkopen of juist helemaal oprijden?

Auto’s met dieselmotoren krijgen momenteel rake klappen. Er komen steeds meer inrijverboden voor diesels in steden in binnen- en buitenland en ook de prijs van een liter diesel blijft maar stijgen. De prijzen van gebruikte dieselauto’s staan daarom flink onder druk. 

De restwaarde van dieselauto’s staat behoorlijk onder druk. Dat is al enige tijd aan de gang en de verwachting is dat dit nog zal voortduren. Dat melden auto-experts van de ANWB. De waardevermindering is het gevolg van de sterk dalende vraag naar dieselauto’s, zowel in Nederland als in het buitenland. De dalende vraag heeft onder meer te maken met steeds strengere regels voor diesels en de negatieve berichtgeving rondom diesels. Daar komt sinds de Russische oorlog tegen Oekraïne nog een negatieve factor bij: dieselprijzen stijgen heel hard en toppen vaak de benzineprijs. Dit terwijl de motorrijtuigenbelasting nog altijd hoger is voor een dieselauto dan voor een benzinevariant.

Rokende auto uitlaat

Je diesel verkopen of oprijden?

Of je een dieselauto nu snel moet verkopen of hem juist helemaal moet oprijden, is volgens de auto-experts van de ANWB vooral een persoonlijke keuze. De prijsdalingen zullen naar verwachting voortduren. Verkopen of inruilen en dan een (plugin-hybride) benzineauto of een elektrische auto terugkopen, kost door de lagere (inruil)prijzen veel geld. Het duurt dan wel even voordat je die investering terugverdient. Mede vanuit dit oogpunt is doorrijden wellicht een betere optie, ook al omdat je zodoende het (hogere) waardeverlies over meerdere jaren kunt uitsmeren.

Voor mensen die toch een diesel nodig hebben of het prettig rijden vinden, liggen er nu wel kansen. Je koopt een zelfde model voor veel en veel minder geld dan een benzinevariant. Maar zoals gezegd: calculeer dan wel in dat diesel aan de pomp voorlopig duur blijft en het wat restwaarde betreft roerige tijden blijven. 

Milieuzones voor dieselauto's

Een aantal Duitse maar ook Nederlandse steden voldoet niet aan de Europese eisen die gelden voor de lokale luchtkwaliteit. Het gaat daarbij om stikstofdioxide, een bestanddeel van NOx. Een milieuzonering waarbij vooral (oudere) diesels geweerd worden, wordt hierbij gezien als mogelijke oplossing.

Met name in Duitsland gelden dit soort milieuzones in toenemende mate, ook voor relatief jonge diesels. Het is aannemelijk dat er in de nabije toekomst meer milieuzone-maatregelen komen (in binnen- en buitenland) om de lokale luchtkwaliteit te verbeteren of te beschermen. Dit betekent dat vooral de huidige en vorige generatie diesels met gebiedsbeperkingen te maken kunnen krijgen. Slechts voor de nieuwste generatie diesels lijkt de kans op rijverboden in binnensteden klein.

Hier gelden milieuzones

Zie ook:

Acht prangende diesel vragen