Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Nieuw autobelastingsysteem moet duidelijk zijn en zekerheid bieden

1 juli 2022 ANWB: heffing op basis van uitstoot favoriet

In 2030 wordt 'betalen naar gebruik' geïmplementeerd. Nederlanders vinden dat het nieuwe autobelastingsysteem duidelijk moet zijn en tevens moet zorgen voor een goede kwaliteit en veiligheid van de wegen. Ook moet het de verkoop van duurzame auto’s stimuleren. Over de privacy en praktische uitvoerbaarheid van 'betalen naar gebruik' bestaan nog altijd grote zorgen. Dat blijkt uit een peiling die de ANWB dit voorjaar hield. Het kabinet onderzoekt momenteel verschillende varianten.


Einde aan uitzonderingen en niet duurder

Een nieuw autobelastingsysteem moet wat de ANWB betreft transparant zijn en een eind maken aan de vele uitzonderingen die het huidige systeem kenmerken. Daarnaast moeten de kosten inzichtelijk zijn en mag autorijden niet duurder worden. Op dit moment worden meerdere varianten onderzocht en doorgerekend. De ANWB vindt het belangrijk dat daarbij extra aandacht uitgaat naar het borgen van de privacy. Ook moet de impact van het nieuwe belastingstelsel op de verschillende inkomensgroepen en regio’s worden meegewogen. 

Voorkeur voor heffing op basis van uitstoot

Uit de ANWB-peiling blijkt dat een meerderheid 'betalen naar gebruik' eerlijker vindt en er daarom positief tegenover staat. Wel willen Nederlanders (74%) precies weten hoeveel zij gaan betalen aan autobelastingen. Ook vinden zij dat de opbrengsten gebruikt moeten worden om de kwaliteit van het wegennet te behouden en verhogen (50%) en de verkoop van schonere auto’s te stimuleren (36%). Mede daarom gaat de voorkeur van veel Nederlanders uit naar een heffing op basis van uitstoot (48%). De meeste Nederlanders geven aan dat zij de auto gewoon blijven gebruiken als 'betalen naar gebruik' wordt ingevoerd. Slechts 12% ziet het openbaar vervoer als een alternatief. Zorgen zijn er nog steeds over de privacy: de helft van de Nederlanders wil geen kastje in de auto.

Draagvlak bevorderen

De implementatie van een prijs per kilometer staat al jaren op de politieke agenda en werd eind 2021 opgenomen in het nieuwe regeerakkoord. De ANWB is voorstander van deze nieuwe vorm van belastingheffing, mits deze een verbetering betekent ten opzichte van het huidige systeem. Ook in eerdere peilingen bleek een meerderheid van de Nederlandse automobilisten 'betalen naar gebruik' eerlijker te vinden. Met het representatieve onderzoek dat in april werd uitgevoerd onder ruim 2000 Nederlanders, wil de ANWB het kabinet opnieuw een aantal aandachtspunten meegeven waarmee het draagvlak voor het nieuwe autobelastingsysteem kan worden bevorderd.

Bekijk highlights en achtergrond van het onderzoek