Occasionkoper loopt nog niet warm voor elektrische auto

In Nederland kopen we gemiddeld veel vaker een tweedehands auto dan een fonkelnieuwe. Onder die groep occasionkopers is de interesse in elektrisch rijden flink lager dan in de groep die een nieuwe auto koopt. Hoe komt dat en is dat gebrek aan interesse terecht?

Elk jaar onderzoekt de ANWB met de Elektrisch Rijden Monitor wat de stand is van elektrisch rijden in Nederland. Daarin vragen we ook hoe groot men de kans acht dat ze binnen nu en een aantal jaar een elektrische auto zullen kopen. Daarbij zijn er grote verschillen tussen de groep mensen die doorgaans nieuwe auto’s kopen en de groep die voornamelijk tweedehands koopt.

Van de nieuwkopers verwacht 44 procent tussen nu en vijf jaar een nieuwe elektrische auto te kopen en nog eens 12 procent in de vijf jaar erna. Van de occasionkopers verwacht slechts 14 procent tussen nu en vijf jaar een elektrische auto te kopen en 12 procent tussen de vijf en tien jaar. Ook de groep die zegt zeker niet van plan te zijn een elektrische auto te kopen is groter: 26 procent tegenover 14 procent van de nieuwkopers.

Te duur

De hoge aanschafprijs van een elektrische auto is met afstand de grootste barrière voor de occasionkoper. Gevraagd naar het bedrag wat ze aan een gebruikte elektrische auto willen uitgeven blijkt dat gemiddeld € 11.523 te zijn. Wie nu gaat shoppen voor een tweedehands elektrische gezinsauto met een actieradius van minimaal 200 kilometer heeft echter minimaal € 17.000 nodig en voor een exemplaar dat minstens 300 kilometer ver komt, moet nog een stuk dieper in de buidel worden getast. Het aanbod bruikbare elektrische gezinsauto’s is simpelweg nog te nieuw en te duur voor veel autokopers. Dat zal de komende jaren met de instroom van steeds meer nieuwe, betaalbaardere modellen verbeteren.

Wat kost elektrisch rijden?

Opvallend is dat de hoge kosten van elektrisch rijden als grootste pijnpunt worden genoemd, maar de gemiddelde autokoper ook slecht op de hoogte is van de financiële voordelen van elektrisch rijden, zoals een vrijstelling van wegenbelasting (MRB), een aanschafsubsidie van € 3350 (nieuw) of € 2000 (gebruikte EV) en de veel lagere kosten van laden in vergelijking met tanken. Ondanks de hogere aanschafprijs kan een volledig elektrische auto onder aan de streep tóch goedkoper zijn dan een benzine- of dieselauto

Voordeliger alternatieven

Voor wie volledig elektrisch rijden financieel nog een brug te ver is, kan een gebruikte hybride of plug-in hybride occasion een goed alternatief zijn. Tweedehands hybride auto’s zijn er al vanaf € 1500 en voor bedragen tussen de € 5000 en € 10.000 heb je de keuze uit een flink aantal verschillende modellen, van Toyota Prius tot dikke Lexus en van Honda Jazz tot Volkswagen Jetta. Met een plug-in hybride kun je zelfs 30 tot 50 kilometer volledig elektrisch rijden als je hem steeds oplaadt aan een laadpaal. Prijzen voor zulke hybride stekkerauto’s beginnen bij zo’n € 9000. Behalve milieubewust, is de keuze voor een zuinige (plug-in) hybride occasion met de huidige benzineprijzen ook prettig voor de portemonnee.