Welke nieuwe personenwagen wordt straks de Auto van het Jaar 2022?

Jurylid en ANWB redacteur Frank Buma tipt alvast zijn favorieten tussen de 7 finalisten

Op maandagmiddag 28 februari a.s. wordt de Auto van het Jaar 2022 bekend gemaakt. Zeven nieuwe modellen maken kans op de felbegeerde titel: jurylid en ANWB redacteur Frank Buma scheidt het kaf van het koren.

Nog een klein maandje geduld en we weten welke finalist zich de Auto van het Jaar 2022 mag noemen. Wordt het de CUPRA Born, Ford Mustang Mach-E, Hyundai IONIQ 5, Kia EV6, Peugeot 308, Renault Mégane E-TECH Electric of toch de Skoda Enyaq iV? Als een van de Nederlandse juryleden neemt Frank de 7 kanshebbers met je door en verklapt welke auto’s hij denkt dat de meeste kans maken op de prestigieuze titel.

(Bijna) allemaal crossovers

Ieder jaar wordt uit de nieuw verschenen modellen de Auto van het Jaar gekozen. Facelifts zijn uitgesloten van deelname, net als motor- of carrosserievarianten. Eind 2021 werden uit een totaal van 39 genomineerden 7 finalisten bekend gemaakt: stuk voor stuk personenwagens met een stekker. De kanshebbers voor dit jaar hebben niet alleen hun aandrijflijn gemeen, maar ook hun carrosserievorm. Op de Peugeot 308 na, zijn het allemaal crossovers, zij het dan in verschillende prijscategorieën. 

De goedkoopste finalist staat voor € 27.790 bij je voor de deur: dat is de eerder aangehaalde Peugeot. De duurste van het stel is de Ford Mustang Mach-E, met een prijskaartje van minimaal € 52.125. De auto’s zijn dan ook niet rechtstreeks vergelijkbaar. Maar daar draait het bij deze verkiezing ook niet om: het is aan de 61 Europese juryleden om de nieuwkomer aan te wijzen die in de autowereld de meeste impact maakt.

Cupra Born

CUPRA Born

Volgens Frank valt de CUPRA Born daarmee af. “De EV is in feite een Volkswagen ID.3 in een ander jasje, en die bewuste Volkswagen greep in 2021 ook al naast de titel. Dat laat onverlet dat de CUPRA van die twee de betere keuze is. Dat geldt zowel voor zijn sportieve rijgedrag als de rijke uitrusting: lichtmetalen velgen, kuipstoelen en een 12-inch infotainmentscherm zijn standaard. Bij Volkswagen moet voor zulke zaken worden bijbetaald.”

Skoda Enyaq iV

De Skoda Enyaq iV is feitelijk al een winnaar, stelt onze autoredacteur. “Ga maar na hoeveel je er ziet rijden onderweg! Het is het meest succesvolle Volkswagen-product op dit platform, waarop ook de CUPRA Born wordt gebouwd. Natuurlijk is de Skoda wel een stuk ruimer en getuige de grote verkoopaantallen valt zijn uiterlijk unaniem in de smaak. Maar met zijn rijbereik, laadsnelheid en gebruiksmogelijkheden ontstijgt hij nergens de concurrentie. En dus is ook de Enyaq niet mijn Auto van het Jaar.”

Ford Mustang Mach-E

Ford Mustang Mach-E

Een andere elektrische auto die momenteel als het spreekwoordelijke warme broodje over de toonbank gaat, is de Ford Mustang Mach-E. De Amerikanen steken hun nek uit door de EV dezelfde naam te geven als hun beroemde sportwagen. “Onderscheidend is de Mach-E zeker”, stelt Frank. “Bovendien is de Ford verkrijgbaar met verschillende aandrijfvormen en -batterijgroottes. Zijn stugge onderstel in combinatie met het hoge stroomverbruik en de omslachtige ergonomie houden de elektrische Mustang echter van mijn persoonlijke erepodium.”

Peugeot 308

Peugeot 308

Zes keer eerder won Peugeot al de titel Auto van het Jaar en ook de nieuwe 308 gaat weer op voor de onderscheiding. Er valt volgens Frank een hoop te zeggen voor de compacte gezinsauto: “De interieurs van de Fransen waren al van hoogstaand niveau en inmiddels voert de fabrikant ook een succesvolle designkoers aan de buitenzijde. Maar ruim is de 308 nog altijd niet, de ergonomie laat te wensen over en een volledig elektrische variant laat nog een jaar op zich wachten. Tot die tijd moeten we het doen met deze plug-in hybride. Dat het ook ánders kan, zien we in mijn Top 3.”

Hyundai IONIQ 5

De Hyundai IONIQ 5, Kia EV6 en Renault Mégane zijn de modellen die wat Frank betreft tot Auto van het Jaar mogen worden gekroond, ieder om hun eigen redenen. “Uiteraard heb ik zo mijn voorkeur, maar wanneer je deel uitmaakt van een Europese jury van 61 autojournalisten, moet je reëel zijn: het is niet gezegd dat de prijs dan ook gaat naar de personenwagen die ik het ’t meeste gun.”

Hyundai IONIQ 5

Geloof het of niet, maar in de bijna zestigjarige historie van deze verkiezing heeft nog nooit een model gewonnen van Koreaanse makelij! Onbestaanbaar, vindt Frank. “Wat Hyundai met hun hedendaagse elektrische auto’s laat zien, verdient een serieuze onderscheiding. Vanwege zijn immense binnenruimte, hoge laadsnelheid en slimme gebruiksmogelijkheden legt de IONIQ 5 de lat hoger voor de concurrentie. En daar profiteren we uiteindelijk allemaal van.”

Kia EV6

De Kia EV6 is het onderhuidse tweelingbroertje van de Hyundai. De Kia steekt minstens zo vernuftig in elkaar en rijdt ook nog eens aangenamer dan de wat week geveerde IONIQ 5. Maar voor lange mensen is de hoofdruimte beperkt en bovendien is de Hyundai nét wat praktischer, aldus onze specialist.

Renault Megane E-Tech electric

Renault Mégane E-TECH Electric

Blijft over: de Mégane E-TECH Electric. Net als Peugeot heeft ook Renault de titel Auto van het Jaar al zes keer eerder op diens naam weten te schrijven. De Fransen tonen volgens Frank lef door hun compacte gezinsauto alleen nog met een elektromotor aan te bieden. “Ze gooiden niet alleen het roer om wat het de aandrijflijn aangaat, maar voorzagen de C-segmenter meteen van een compleet andere koets! En dat voor een vanafprijs die overeenkomt met een rijk aangeklede benzineauto. Chapeau!”

Op maandagmiddag 28 februari wordt de Auto van het Jaar 2022 bekend gemaakt. Dan zullen we weten of de titeldrager inderdaad deel uitmaakt van de Top 3 van onze autoredacteur, of dat hij wat uit te leggen heeft in de video die op vrijdag 4 maart aan de winnaar wordt gewijd!

Lees meer over de Auto van het Jaar-verkiezing