Tweedehandsje van twee miljoen

De Ford GT is zo gewild, dat de sportwagen gebruikt meer kost dan nieuw!

De Ford GT is geen typische ANWB-auto. Verre van dat zelfs! Het is een sportwagen uit de buitencategorie, gemaakt voor de ‘happy few’ en voorbestemd om uit te groeien tot een legende. Van dit model hangen er afbeeldingen in jongenskamers en dat is precies hoe Ford de GT bedoeld heeft. 

Dat begon al in de jaren ’60, toen de allereerste Ford met deze typenaam het levenslicht zag. Die auto - de GT40 – kwam uit rancune tot stand. Ford probeerde destijds tevergeefs om het toen nog noodlijdende Ferrari in te lijven. Die deal ketste af, waarna de Amerikanen bezworen de Italianen het leven zuur te maken in de racerij. Ze bliezen hoog van de toren, maar het lukte. 

Ieder jaar een paar

De beroemde raceauto werd in 2004 al eerder nieuw leven ingeblazen. Dat gebeurde vier jaar geleden nog eens. Ford is nog altijd druk met het vervaardigen van die bewuste modelgeneratie: ze maken er ieder jaar een handjevol, totdat na 1.350 exemplaren definitief het doek valt. 

Met zo’n roemruchte historie en een 647 pk en 746 Nm sterke V6 benzinemotor, verpakt in een lichtgewicht carrosserie (je kunt je stoel niet eens verstellen uit gewichtsbesparing!) zal het niemand verbazen dat liefhebbers van over de hele wereld voor de Ford in de rij stonden. Toen de GT in 2017 op de markt kwam, bedroeg het prijskaartje € 537.000. Maar de loterij winnen is niet voldoende om er eentje aan te kunnen schaffen. 

Officiële brief

De gelukkigen die een GT geleverd krijgen, moesten een officiële brief aan de fabrikant sturen, waarin ze aangaven waarom uitgerekend zíj in aanmerking kwamen voor de supersportwagen. Daarbij hielp het wanneer ze al een paar bijzondere Fords bezaten óf imposant veel volgers hebben op social media. Maar de belangrijkste eis was nog wel dat je de GT gebruikt waarvoor de ingenieurs ‘m hebben gemaakt: om mee te rijden. Want Ford heeft niets aan een uithangbord, als het permanent in de garage staat. Ook al is de GT op die manier vermoedelijk wel een stuk eenvoudiger te verzekeren.

Inmiddels zijn we namelijk vier jaar verder en worden de eerste occasions te koop aangeboden. Die gaan weg voor tussen de 1,2- en 1,8 miljoen. Dat maakt dit de duurste testauto waarmee onze autoredacteur Frank Buma ooit heeft gereden. Eentje bovendien, die door de importeur alleen WA te verzekeren viel! In bijgaande video zie je hoe Frank het er achter het stuur vanaf bracht.

Ook geïnteresseerd in een tweedehands sportwagen? Bij Ford maken ze gelukkig ook een stuk betaalbaardere varianten.