Toyota Aygo zoekt het hogerop

Japanners blazen stadsauto nieuw leven in als kleine crossover

De tijd van stadsmini’s leek voorbij, maar Toyota gelooft nog in dit deel van de markt. De nieuwste generatie Aygo heeft voortaan een scherp randje en dan doelen we niet alleen op zijn terreinwagentrekken…

In de Toyota Aygo X kun je jouw medeweggebruikers in de ogen kijken: als semi-terreinwagen biedt de stadsmini een hogere zitpositie, waardoor geen fietser of voetganger nog aan jouw aandacht ontsnapt. En mocht dat toch gebeuren, dan heeft de Toyota een keur aan hulpsystemen aan boord om een ongeval te voorkomen. Zonder dat je daarvoor hoeft bij te betalen!

Geen truttenschudder

Als een van de weinige fabrikanten gelooft Toyota nog in de stadsauto. Niet in de traditionele zin van het woord: de truttenschudder van weleer is een crossover geworden, dik twintig centimeter groter dan het model dat hij opvolgt. Die ruimte komt hoofdzakelijk de kofferbak ten goede, die voortaan een inhoud heeft van minimaal 231 liter. Op de achterbank heb je als volwassene nog steeds weinig te zoeken.

Hoewel het merendeel van de aanvullende veiligheidsuitrusting zonder meerprijs wordt meegeleverd, geldt dat niet voor de 18-inch lichtmetalen wielen, de tweekleurige lak, het stoffen roldak of de dikke stereo met subwoofer. Voor je het weet, ben je heel wat meer kwijt dan de € 15.995 die als vanafprijs geldt.

Zuinig zonder ondersteuning

Dat is niet veel, wanneer je bedenkt dat de Japanners hun stadsauto voorheen nog bouwden in samenwerking met Citroën en Peugeot. Anno 2021 staan ze er alleen voor en dan krijg je voor dat geld dus ook nog eens menig reddende engel cadeau!

Onder de motorkap van de Aygo Cross geen hybride aandrijflijn, maar een traditionele verbrandingsmotor. De driecilinder is 72 pk en 93 Nm sterk. Volgens Toyota is de krachtbron zo zuinig, dat een elektrische hulpmotor weinig zin heeft. Daarbij maakt het niet uit of je kiest voor de handgeschakelde vijfbak of een speciaal voor de stadsmini ontwikkelde CVT. Een huzarenstukje op zichzelf, want normaal gesproken neemt een automatische transmissie juist veel ruimte in.

De duurste uitvoeringen van de kleine Toyota worden geleverd met een speciale telefoonapplicatie, waarmee je op afstand kunt zien hoeveel brandstof er nog in de tank zit en of je de Aygo wel op slot hebt gedaan. Apple CarPlay en een draadloze oplaadmogelijkheid behoren ook tot de mogelijkheden. Al die techniek staat in schril contrast tot het plaatstaal in het interieur, de beperkte verstelmogelijkheden van het stuurwiel en de klapraampjes in de achterdeuren.

Ontwerpmisser

Over die achterdeuren gesproken: de Aygo X is zo ontworpen, dat je van een afstandje denkt met een driedeurs auto van doen te hebben. Dit is echter niet het geval: de Toyota heeft vijf portieren. De in- en uitstap houdt door die ontwerptruc niet over. Bovendien eindigen de achterportieren in een scherpe punt, waar jij - of jouw kinderen! - zich gemakkelijk aan kunnen bezeren. 

Toyota bewijst met deze ‘stadsmini 2.0’ dat er in ieder geval nog leven zit in het A-segment. De Aygo X ziet er niet alleen fris uit; hij is ook ruimer en veiliger dan voorheen, zonder dat -ie veel duurder is geworden. Zo lang jij je weet in te houden bij het samenstellen van de Toyota tenminste! In het voorjaar van 2022 moet de Aygo Cross bij de Nederlandse dealers staan.