GSi of PSE: wat is de ware sportsedan?

Stellantis-concern gelooft nog in geweldenaars voor het hele gezin

De Opel Insignia GSi en Peugeot 508 PSE treffen elkaar bij de draaideur van het Stellantis concern: de Duitser gaat naar buiten en de Fransman komt net binnen. Welke van de twee is de ware sportsedan?

De huidige Insignia draait alweer vier jaar mee. In 2019 onderging het model een bescheiden opfrisbeurt. De D-segmenter neemt een bijzondere rol in binnen het Stellantis-concern: het is de laatste Opel met techniek aan boord uit hun General Motors-tijd. 

Typeplaatje met historie

Het enige onderdeel dat nóg meer historie heeft, is zijn typeplaatje. De letters ‘GSi’ staan voor ‘Grand Sport Injection’: Opels antwoord op de GTI-modellen van Volkswagen. In de jaren ’80 en ’90 had je een Corsa GSi, een Kadett- en later een Astra GSi en zelfs de fameuze Manta was er met die drie letters in de grille. Eind jaren ’90 verdween de aanduiding, om pas weer op te duiken op deze Insignia.

Je zou haast denken dat deze Insignia een ouderwetse auto is, maar dat valt gelukkig mee: de Opel is van allerlei hedendaagse gemakken voorzien, zoals een draadloze oplaadmogelijkheid voor je smartphone en sportstoelen met massagefunctie. Er zit zelfs een - deels - digitale klokkenwinkel in! En misschien dat de traditionele bedieningsknoppen niet zo hip ogen, maar je kunt aan boord tenminste blindelings je weg vinden.

Geen poespas

Onder de motorkap van de GSi ook al geen poespas. Daar treffen we een 2.0-liter benzinemotor aan mét turbo, gekoppeld aan een negentraps automaat en goed voor 230 pk en 350 Nm koppel. Daarmee is het de krachtigste Insignia waarvoor je bij Opel terecht kunt.

In tegenstelling tot veel andere grote publieksmerken, gelooft Stellantis nog in gepeperde uitvoeringen van zakenauto’s. Bij zustermerk Peugeot lanceerden ze recentelijk zelfs een hagelnieuw, sportief label. De 508 PSE is de eerste loot aan die stam. PSE staat voor ‘Peugeot Sport Engineered’. Met dank aan twee extra elektromotoren is deze moderne sportsedan goed voor maar liefst 360 pk en 520 Nm koppel. 

Opvliegendheid achter een knopje

De kenmerkende ‘i-Cockpit’ - het typische Peugeot-interieur van de laatste jaren - past met zijn kleine stuurtje goed bij de sportieve inborst van deze speciale uitvoering. Al moet je wel de sportstand inschakelen om het beest in de 508 wakker te maken: alleen dan beschik je over het volledige vermogen van de in totaal drie krachtbronnen.

Zijn opvliegendheid mag in de Peugeot dan achter een knopje zitten: ontketent is de PSE een serieuze rijmachine. Om te zorgen dat beide elektromotoren de hele rit blijven meedoen, drijft de 1.6-liter viercilinder benzinemotor niet alleen de wielen aan, maar laadt ook het 11,5 kWh grote batterijpakket bij. Op die manier kun je na een stevig potje sturen altijd nog op de elektrische reserve verder. In de praktijk komt dat neer op een actieradius van tussen de 30- en 40 kilometer.

Toekomst en verleden

De Opel laat zien wat we tot voor kort als een sportieve zakenauto beschouwden, de Peugeot illustreert welke kant het in de toekomst uit gaat. Toch zijn er de nodige overeenkomsten. Zo kunnen lange volwassenen in beide auto’s niet rechtop zitten achterin. Zowel de Opel als de Peugeot zijn vierwielaangedreven. De kofferbak van de Insignia is 490 liter groot, die van de 508 487 stuks. En als de modellen begeerte bij je oproepen, moet je minstens € 64.799 op de bank hebben staan. Dat is het prijskaartje van de Opel; voor de Peugeot dien je nog eens zes mille extra mee te brengen.

De opvolger van de Insignia, op dit moment nog een hatchback, wordt naar verluidt een crossover.  Vandaar dat we de Opel moeten koesteren: hij mag dan misschien niet zoveel vermogen bieden als de Peugeot, maar je kunt er nog altijd strakker de hoek mee om dan in een semi-terreinwagen.

Moederconcern Stellantis blijft weliswaar sportieve zakenauto’s bouwen, maar die zullen in het vervolg altijd hulp krijgen van een - of meerdere – elektromotoren. Het aantal pk’s neemt daarmee toe, maar de gebruiksmogelijkheden juist af. Wil je ’s zomer met de caravan op vakantie, dan kan de Opel een zwaardere aanhanger trekken dan de Peugeot. En wil je van de 508 PSE het onderste uit de kan, dan moeten wél eerst de batterijen vol zijn. In dat licht bezien, is nieuwer dus niet automatisch beter.

Lees ook onze afzonderlijke rijtesten van deze testkandidaten:
Opel Insignia GSi
Peugeot 508 PSE