Eerste rijtest Renault Mégane E-Tech Electric

Renault brengt spanning in het C-segment

Waar de concurrentie ervoor kiest om in het C-segment op zichzelf staande, elektrische modellen te voeren, elektrificeert Renault hun Mégane. Het jarenlange succesnummer is niet eens met een traditionele verbrandingsmotor verkrijgbaar! Een gewaagde stap, maar betaalt die zich ook uit..?


Type auto en prijs

De vierde generatie van de Renault Mégane is voortaan een volledig elektrische gezinsauto. Een gewaagde stap van de Franse automaker: andere volumemerken, zoals Volkswagen, Opel en Peugeot, bieden eveneens EV’s aan, maar voeren zulke modellen náást hun reguliere brandstofauto’s. Renault biedt die keuze niet. Althans: niet wanneer je een vijfdeurs Mégane wenst, die vanaf nu wordt aangeduid als E-Tech Electric. De huidige stationwagenversie blijft voorlopig leverbaar naast de hatchback, al heeft ook die carrosserievariant een stekker: het model is sinds 2020 verkrijgbaar als plug-in hybride. Behalve de aandrijflijn is ook het uiterlijk van de Mégane helemaal anders: Renault geeft de compacte gezinsauto tegenwoordig de gelaatstrekken van een crossover mee. Daarmee voldoet de C-segmenter aan de laatste mode. Bovendien kunnen de benodigde batterijen dan mooi onder de inzittenden worden ondergebracht, zodat er geen kostbare bagageruimte verloren gaat. Op het moment dat wij onze eerste rij-indrukken opdeden, was er nog geen vanafprijs bekend. De verwachting is, dat de Nederlandse Renault-importeur zal mikken op het prijsniveau van een belangrijke rivaal als de Volkswagen ID.3. De EV van Duitse makelij staat voor minimaal € 33.490 bij je voor de deur, maar heeft voor dat geld dan al wel een 45 kWh groot batterijpakket aan boord. De eenvoudigste Mégane krijgt slechts 40 kWh aan accucellen mee.

Hoe rijdt de Mégane E-Tech Electric

Hoewel de Mégane E-Tech Electric een compleet andere carrosserievorm heeft dan we tot nog van de populaire personenwagen gewend waren, resulteert dat niet in een veel grotere auto. Sterker nog: met een lengte van 4.21 meter is de C-segmenter 15 centimeter korter dan voorheen. De crossover is ook nauwelijks hoger dan het model dat hij vervangt, met dank aan Renaults nieuwe batterijtechniek: de gebruikte accu’s hebben een 40 procent kleinere omvang dan de exemplaren die op het moment nog in de Zoe worden gebruikt. Voor een EV weegt de Mégane niet eens zoveel: de door ons gereden uitvoering met het grootst mogelijke batterijpakket komt niet aan de 1.700 kilogram. In combinatie met een 218 pk en 300 Nm sterke elektromotor is de Renault niet overdreven snel, maar hij voelt wel lichtvoetig aan. Zijn nieuwe uiterlijk doet bovendien wonderen voor de zitpositie. Kon je met een lengte boven de 1.90 meter voorheen nooit je knieën buigen achter het stuur, nu vind je eenvoudig een goede zit. Je heb ook net iets meer overzicht. Naar voren tenminste, want het zicht naar achteren laat door de coupé-achtige daklijn te wensen over. In je achteruitkijkspiegel is het net alsof je door de brievenbus naar buiten kijkt! Hoe de standaard veiligheidsuitrusting er uit komt te zien, is nog niet duidelijk. Op onze testauto troffen we in elk geval adaptieve cruise control, dode hoek bescherming en actieve rijstrookassistentie aan. Bijzonder is de QR-code die links onderaan de voorruit is aangebracht: daarmee kan de brandweer in een oogwenk zien hoe ze de Renault veilig kunnen open maken, mocht je onverhoopt met de elektrische auto bij een ongeval betrokken raken.

De Mégane E-Tech Electric van binnen

Renault heeft van de nieuwe Mégane bewust een voorwielaangedreven auto gemaakt, om zo extra ruimte te creëeren aan de achterzijde van de auto. De kofferbak meet weliswaar een keurige 440 liter inhoud, maar een variabele bagagebodem ontbreekt. Daardoor beschik je niet over een vlakke laadvloer en kamp je met een fikse tildrempel. De Mégane heeft voorin geen extra opbergruimte, zoals sommige andere EV’s dat wel hebben. In het interieur pakken de goede bedoelingen van de Fransen opnieuw ongelukkig uit. In een poging extra ruimte te scheppen voor de bestuurder en de bijrijder, verhuisde de keuzehendel van de automaat naar de stuurkolom. Daar tref je echter ook al de stengel van de ruitenwissers plus de satelliet voor de radio-bediening aan: de kans is daarom aanwezig dat je bij het straatje keren de verkeerde hendel beet hebt. De middenconsole loopt uit in een draadloze laadmogelijkheid voor je telefoon: een plateau dat zo ver naar buiten steekt, dat hij bijna de middenarmsteun bereikt. Op die manier blijft er van die beoogde ruimtebeleving weinig over, hoewel je wel over allerlei handige bakjes en vakjes beschikt. De Mégane is weliswaar korter dan zijn voorganger, maar de wielen staan op de uiterste hoeken. De gezinsauto biedt daardoor meer beenruimte dan voorheen, al eist de aflopende daklijn zijn tol: wie langer is dan gemiddeld, kan op de achterbank niet rechtop zitten. Beeldbepalend voor het interieur zijn de twee grote digitale schermen die samen het dashboard vormen. Op onze testuitvoering waren ze gigantisch, maar op de voordeliger uitrustingsniveau’s schijnen ze minder indruk te maken. We zijn zeer te spreken over het bedieningsgemak van het infotainment, dat in samenwerking met Google tot stand is gekomen. Navigeren wordt met behulp van Google Maps kinderspel en Renault belooft zelfs een routeplanner met ingebouwde laadstops. Voor de klimaatcontrole zijn er nog een stel traditionele bedieningsknoppen onderaan het middelste scherm: het volume van de radio kun je het eenvoudigst bedienen door middel van de satelliet achter het stuur. Dat zal dan wel op de tast moeten gebeuren, want zien doe je de knoppen niet!

De Mégane E-Tech Electric en het milieu

Een joekel van een infotainmentscherm, samenwerken met Google: Renault heeft zich duidelijk laten inspireren door andere fabrikanten van elektrische auto’s. Dergelijke vondsten zagen we immers al eerder bij Tesla en Polestar. Ook de flippers aan het stuur - waarmee je zelf invloed uit kunt oefenen op de mate waarin de Mégane remenergie terugwint - kennen we al van de concurrentie: Kia en Hyundai pasten dergelijke techniek eerder succesvol toe. In Nederland hebben we daar een toepasselijk gezegde voor (‘Beter goed gejat…’) en dat gaat ook op voor deze Renault. Want met de regeneratie in zijn felste stand kun je de Mégane met één pedaal rijden en dat werkt in een elektrische auto toch het fijnst. De Fransen geven voor hun nieuwe EV een maximaal rijbereik op van 470 kilometer. Om daar in de praktijk zo dicht mogelijk bij in de buurt te komen, kun je een spaarstand inschakelen die het beschikbare vermogen beteugelt. Het grootst mogelijke batterijpakket bevat 60 kWh aan accucellen en is voorbehouden aan de door ons gereden, zwaarste motorisering. Alleen dan profiteer je van een laadsnelheid van 130 kW: eenvoudiger uitvoeringen laden minder snel. Sterker nog: de eenvoudigste Mégane laadt bij een publiek laadpunt slechts met één fase! Je zult moeten bijbetalen om de batterij vlotter vol te krijgen.

Conclusie

De Mégane E-Tech Electric is niet zomaar een nieuwe auto: het is een gedurfd experiment. De C-segmenter is voor Renault al sinds jaar en dag een van hun belangrijkste modellen. Om zo’n succesnummer uitsluitend nog met stekker aan te bieden, vereist lef. De vraag is immers of het koperspubliek daar al klaar voor is. De E-Tech Electric legt hen in ieder geval geen strobreed in de weg: het is een mooie auto om te zien en een fijne wagen om mee te rijden. Bovendien is het ondanks de elektrische aandrijflijn een uiterst bruikbare gezinsauto, of het nu gaat om het rijbereik of de kofferbakinhoud. Alleen de hoofdruimte op de achterbank blijft achter bij de concurrentie, maar dat argument weegt minder zwaar wanneer jouw kinderen nog klein zijn. ‘Chapeau’ voor Renault dus! Nu alleen nog zorgen dat ze niet alsnog hun hand overspelen met de verkoopprijs… De nieuweling staat vanaf maart 2022 bij de Nederlandse dealers.