Oud wordt nieuw: Opel Manta GSE

De inspiratiebron voor Opels nieuwe familiegezicht krijgt zelf een make-over

Deze Opel Manta is oud en nieuw tegelijk: de volkse sportwagen diende als inspiratiebron voor Opels nieuwe familiegezicht en kreeg dat vervolgens zelf aangemeten.

Het is niet ongebruikelijk dat een autofabrikant teruggrijpt op zijn eigen verleden om een nieuw model te introduceren. Het wordt al bijzonder wanneer een merk diens familiegezicht aan zo’n oldtimer ophangt. Maar om een dergelijke klassieker vervolgens te ‘retrofitten’ mét die nieuwe designkenmerken? Dat gebeurt met deze Opel Manta GSe voor het eerst.

Op de openbare weg

Deze Manta is sowieso een speciale auto, omdat er maar eentje van wordt gebouwd. Het luisterde dus nauw dat onze autoredacteur in een onbewaakt ogenblik niet met een knoop van zijn broek langs de lak schuurde. Bij Opel waren ze lang zo zenuwachtig niet, want hij mocht er zelfs de openbare weg mee op!

In Nederland kennen we de Opel Manta tegenwoordig vooral van de New Kids-films. Maar in de ogen van Opel is de volkse sportwagen bepaald geen lachertje: het model kan inmiddels bogen op een historie van 50 jaar en diende als belangrijke inspiratiebron voor het uiterlijk van de huidige auto’s uit Rüsselsheim. Voorbeelden zijn de Opel Mokka en de nieuwe Opel Astra.

Voluit luistert de Manta naar de typenaam ‘GSe ElektroMOD’. Daaraan kun je ontlenen dat er een elektrische aandrijflijn onder de motorkap schuilgaat. Origineel is de Manta nooit met een elektromotor geleverd, maar dit is een zogenaamde ‘restomod’: Opel heeft de sportwagen niet alleen gerestaureerd, maar ook gemoderniseerd. Een trend die is komen overwaaien uit de Verenigde Staten. 

Twee keer kijken

De Manta GSe steekt bijzonder smaakvol in elkaar, waarbij je soms twee keer moet kijken om te zien waar de modificaties beginnen en de oorspronkelijke auto ophoudt. Het interieur is een samenraapsel van hedendaagse Opels, terwijl de carrosserie grotendeels nog origineel is. Op de 17-inch wielen, de fluorescerende lak, de achterlichten en het typeplaatje na althans.

De elektrische Manta heeft een batterijpakket van 31 kWh groot, goed voor een rijbereik van 200 kilometer. Bij moderne EV’s gaan de accucellen schuil onder de bodem; in dit geval hebben ze een plekje gevonden achter de rugleuning van de achterbank. De bijzondere Opel kan bij een publiek laadpunt met drie fasen laden: binnen 4 uur zouden de batterijen weer vol moeten zijn.

De achterwielaangedreven Manta heeft een 141 pk en 255 Nm sterke elektromotor in het vooronder. In combinatie met een leeggewicht van net geen 1.200 kilogram wil -ie dus best vooruit. De oorspronkelijke Manta weegt maar 100 kilo minder! Saillant detail: de bestaande elektrische modellen van Opel leveren minder vermogen.

Terug naar af

Je gelooft het niet, maar als het moét, kunnen ze bij Opel deze ElektroMOD weer terugbouwen naar zijn oorspronkelijke staat. Gaan ze niet doen natuurlijk: de Manta GSe bleek op social media een regelrechte hit! De Opel mag ook gewoon de openbare weg op, goedgekeurd door de Duitse RDW. Maar plannen om de sportwagen daadwerkelijk te bouwen, hebben de Duitsers vooralsnog niet. Dat maakt onze rit met de Manta GSE des te bijzonderder!

Lees meer over elektrisch rijden