25 jaar Volkswagen Polo Harlekin

Hoe een kleurrijk reclameobject het tot klassieker schopte

Ter gelegenheid van het 25-jarig bestaan van de Volkswagen Polo Harlekin bracht de ANWB de bonte gezinsauto samen met zijn kleurrijke familieleden. Een wereldprimeur!

De Polo Harlekin zelf is niet nieuw. Dat model zag in 1995 het levenslicht, na een uit de hand gelopen publiciteitsstunt voor de toenmalige nieuwe Polo. De kleine gezinsauto werd gebouwd volgens een nieuw principe, dat uit 4 bouwstenen bestond. In de showroom koos je een aandrijflijn, uitrustingsniveau, kleur en eventuele opties en het resultaat was jouw unieke Polo. 

Wonderlijke kleurstelling

Om dat gegeven te illustreren, adverteerde Volkswagen met een exemplaar dat in vier verschillende kleuren was gespoten. Tot hun stomme verbazing stond de telefoon vervolgens roodgloeiend: klanten wilden hun Polo daadwerkelijk in die wonderlijke kleurstelling afnemen!

Volkswagen was aanvankelijk niet van plan om aan die wens gehoor te geven. Tot het de Duitsers ter oren kwam, dat er andere bedrijven in het ontstane gat sprongen. Klanten brachten daar hun Polo naar toe, en die werd vervolgens voor veel geld bestickerd naar het voorbeeld van de advertentie. Het was het zetje dat ze in Wolfsburg nodig hadden, om de kleurrijke Polo toch maar zelf te gaan bouwen.

Vier verschillende Harlekins

De Harlekins liepen in één kleur van de fabrieksband en werden vervolgens in een aparte ruimte gedemonteerd en opnieuw in elkaar gezet. Omdat ieder onderdeel van de donorauto’s werd gebruikt, bestonden er uiteindelijk vier verschillende Harlekins. De C-stijl was rood, geel, groen of blauw. Hoewel de Polo’s ook zo in de folder werden afgebeeld, kon je geen voorkeur uitspreken voor een bepaalde basiskleur: dat zou het fabricageproces nodeloos ingewikkeld maken.

Onder de motorkap viel er wél wat te kiezen: de Polo Harlekin was tot zijn productiestop in 1997 leverbaar met verschillende viercilinder benzinemotoren, waarvan het vermogen uiteenliep van 40- tot 75 pk. Volkswagen bleef de aantrekkingskracht van de bijzondere Polo onderschatten. De Duitsers besloten aanvankelijk om slechts 1.000 stuks van de Harlekin te vervaardigen. Maar toen dat aantal eenmaal was bereikt, hield de vraag onverminderd aan!

In de originele kleur teruggebouwd

Uiteindelijk zijn er 3.806 exemplaren van de olijke Polo gemaakt. De vrolijkerd inspireerde Volkswagen om ook zo’n kleurrijke versie te maken van de Golf en Kever, maar die modellen sloegen minder aan. De Golf was bestemd voor de Verenigde Staten: er gaan verhalen dat autodealers die met de Harlekins opgescheept zaten, ze weer in de originele kleur terugbouwden om de compacte middenklassers op die manier alsnog te kunnen verkopen. De Kevers uit Mexico waren überhaupt niet voor de verkoop bedoeld.

De heilige graal onder de Harlekins wordt gevormd door de 20 auto’s die op basis van de oorspronkelijke Polo-advertentie zijn gemaakt. Die dienden louter voor promotiedoeleinden en droegen officieel nog helemaal geen typenaam. De betreffende Polo’s waren uit de losse pols in elkaar gezet en vallen te herkennen aan oranje- in plaats van witte knipperlichten. Speciaal voor de video bij dit artikel zetten we de drie bijzondere Volkswagens bij elkaar. Een heugelijke gebeurtenis, maar ook een wereldprimeur. Want volgens Volkswagen zijn de modellen nooit eerder samengebracht!

De aanhouder wint!

Het jubileum van de Polo Harlekin had niet op een beter moment gevierd kunnen worden, want ten tijden van een pandemie kunnen we allemaal wel wat vrolijkheid gebruiken. Een kwart eeuw na zijn debuut tovert de bonte Polo bij menigeen nog een lach op het gezicht, terwijl de bijzondere uitvoering officieel nooit in Nederland is gevoerd. En als de geschiedenis van de Harlekin ons iets heeft geleerd, is het wel dat de aanhouder wint. Dus als we nou allemaal onze hedendaagse Volkswagens laten bestickeren, wie weet dat er dan in Wolfsburg opnieuw een lichtje gaat branden!