2021: veel nieuwe elektrische auto’s volgens ‘Tesla-recept’

Welke nieuwe elektrische auto's kunnen we dit jaar verwachten? We blikken vooruit op de belangrijkste nieuwkomers van 2021 en veel van die nieuwe modellen hebben één ding gemeen: ze zijn exclusief als elektrische auto ontwikkeld en daarom minder een compromis dan de modellen die ook met benzinemotor leverbaar zijn.

Vorig jaar voorspelden we rond deze tijd dat 2020 het jaar van de betaalbare elektrische auto zou worden. Met een beetje hulp van de aanschafsubsidie is die voorspelling voor een belangrijk deel uitgekomen. Toch zijn elektrische auto’s nog steeds duurder dan vergelijkbare auto’s op benzine. In aanschaf tenminste, kijk je naar al je autokosten tijdens het bezit en gebruik, dan is een elektrische auto onderaan de streep ongeveer even duur.

De goedkoopste EV

Voor veel mensen blijft de hoge aanschafprijs een struikelblok, maar ook voor hen is er goed nieuws. Op de valreep van 2020 is er een nieuwe auto die de titel ‘goedkoopste elektrische auto’ mag dragen: de Renault Twingo Z.E. Met een vanafprijs van 20.590 euro komt de magische grens van 20 mille binnen bereik en de kans dat we daar dit jaar onder duiken is levensgroot. Renault-dochter Dacia heeft namelijk al de eerste foto’s laten zien van de Spring Electric. 

Deze kleine crossover heeft met 26,4 kWh weliswaar een iets grotere accu dan bovengenoemde Twingo, maar is daarentegen uitgerust met een elektromotor met slechts 44 pk. Voeg daar een beperkte standaarduitrusting en het gebruik van eenvoudige en goedkope materialen aan toe en er rolt een bescheiden prijsje uit. Hoeveel de Dacia Spring Electric precies gaat kosten is nog niet bekend gemaakt, maar er gaan geruchten dat de eerste exemplaren rond de 17.500 euro zullen gaan kosten.

Het Tesla-recept

Veel van de elektrische auto’s onder de 40.000 euro zijn gebaseerd op een model dat ook verkrijgbaar is met benzine- of dieselmotor, zoals de Kia Niro, Hyundai Kona, Opel Corsa, Peugeot 208 en MG ZS (al is die laatste in Nederland alleen als elektrische auto verkrijgbaar). Daardoor kunnen fabrikanten relatief goedkoop een elektrische auto ontwikkelen, maar er moeten ook compromissen gemaakt worden.

Tesla laat al jaren zien hoe het ook kan. Door een auto vanaf de eerste pennestreek als elektrische auto te ontwikkelen kun je deze veel slimmer ontwerpen. Zo heeft een Tesla niet alleen achterin, maar ook voorin onder wat we nog vaak de ‘motorkap’ noemen een bagageruimte. Onder andere de Volkswagen ID3 is ook op deze manier ontworpen en dat zie je meteen als je instapt. Hoewel de auto ongeveer even groot is als een Golf, doet hij qua interieurruimte niet onder voor een veel grotere Volkswagen Passat. Ook de op de ID3 gebaseerde Volkswagen ID4 en Skoda Enyaq, beide middelgrote crossovers, bieden meer binnenruimte dan je op basis van hun buitenmaten zou verwachten.

Van de Ioniq 5 heeft Hyundai nog geen foto's vrijgegeven. Wel lieten de Koreanen vorig jaar dit futuristische concept zien. Denk hier kleinere wielen, deurgrepen en raamstijlen op en je krijgt een aardig idee hoe het productiemodel eruit kan zien.

In 2021 gaan we veel meer auto’s zien volgens dit ‘Tesla-recept’. Een van de belangrijkste wordt de Hyundai Ioniq 5, een middenklasse auto en directe concurrent voor de ID3. Hoewel Hyundai en dochtermerk Kia hun elektrische auto’s nu nog op bestaande modellen baseren, weten hun gebruiksvriendelijke en efficiënte EV’s menig vergelijkingstest te winnen. Die uitstekende techniek in een doordachte en slim ontworpen verpakking belooft een zeer interessante auto te worden.

Ook Renault presenteert waarschijnlijk in de loop van dit jaar een concurrent voor de ID3 en Ioniq 5 en ook dat zal een volledig opzichzelfstaand model zijn. Geen elektromotor in de huidige Megane dus, maar een nieuw model ernaast. Een beetje zoals Renault ook al heeft gedaan met de Clio en de Zoe. Veel details zijn niet bekend, maar je kunt er vanuit gaan dat de auto veel techniek zal delen met de Ariya van Renault’s partner Nissan.

De Nissan Ariya? Jazeker, ook dat wordt een interessante elektrische nieuwkomer in 2021. Nissan was met de Leaf een van de elektrische pioniers, maar ondanks dat het model al bezig is aan de tweede generatie, wordt de Leaf op technologisch vlak aan alle kanten ingehaald door de concurrentie. Met de Ariya (foto boven), een futuristisch ogende middelgrote crossover, wil Nissan orde op zaken stellen. De Japanners beloven een actieradius tot 500 kilometer. Qua formaat en prijs zal de auto gaan concurreren met de Volkswagen ID4 en Skoda Enyaq.

Elektrische droomauto’s

Wie de luxe heeft om te shoppen in het hogere segment kan eveneens met spanning uitkijken naar nieuwe auto’s in 2021. Zo komt Mercedes-Benz met de luxe en grote EQS. Die laatste letter geeft al een beetje weg hoe Mercedes-Benz deze auto in de markt gaat zetten: als elektrische tegenhanger van de S-Klasse. Ook Audi komt met een grote en snelle EV, de e-tron GT (foto onder) is gebaseerd op de Porsche Taycan en is dus eigenlijk een vierdeurs sportwagen.  

Iets kleiner, maar vermoedelijk net zo sportief als de Audi wordt de BMW i4, de elektrische variant van de BMW 4 Serie Gran Coupe. Wie liever wat hoger zit kan zich melden bij de Ford-dealer. Daar staat binnenkort de Mustang Mach-e te glimmen in de showroom. Hoewel hij zijn naam deelt met de beroemde sportwagen van Ford, is de Mustang Mach-e een grote elektrische crossover.

Deze elektrische auto's zijn nu te koop