Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Rijtest Toyota GR Yaris

4 februari 2021 Dit gebeurt er wanneer doorgaans zo gereserveerde Japanners uit de ban springen!

Een kleine gezinswagen omtoveren in een kermisattractie: dat verwacht je niet van Toyota. Toch is dat precies, wat de Japanners met de spectaculaire GR Yaris hebben gedaan.

Type auto en prijs

Toyota voert al een driedeurs Yaris sinds de typenaam in 1998 zijn intrede deed. Twee portieren minder betekende dat de Japanners hun B-segmenter wat goedkoper in de markt konden zetten. Maar de GR Yaris waarvoor je tegenwoordig in de showroom terecht kunt, is bepaald geen instapmodel. Prijzen beginnen bij € 53.995; bijna drie keer zoveel als je voor een vijfdeurs Yaris verschuldigd bent. Dat heeft alles te maken met de oorsprong van de huidige driedeurs: dit is geen kleine gezinsauto meer, maar een rallywagen! Toyota neemt al sinds jaar en dag deel aan deze tak van autosport, maar om uit te mogen komen in het Wereld Rally Kampioenschap, moet de fabrikant aantonen dat hun wedstrijdauto niet alleen voor racedoeleinden is ontwikkeld. En dus kunnen particulieren nu een straatversie kopen. Formeel staat de GR Yaris te boek als ‘hot hatch’, maar wij zouden auto’s als de Ford Fiesta ST en Suzuki Swift Sport niet als alternatief durven bestempelen. Die modellen zijn een stuk minder krachtig (en veel goedkoper!).

Hoe rijdt de GR Yaris

Om te weten hoe geavanceerd de GR Yaris in elkaar steekt, hoef je alleen maar onder de auto te kijken. Een gepeperde Swift of Fiesta staat op hetzelfde platform als een doodnormaal exemplaar: er ligt een zwaardere motor in en er zitten andere dempers onder. Deze Toyota is als het Monster van Frankenstein: zijn onderstel is gemaakt van verschillende auto’s. De voorzijde is afkomstig van de standaard Yaris, de achterkant treffen we normaliter onder een C-HR of Corolla aan. Die kunstgreep was nodig om de kleine gezinswagen van vierwielaandrijving te voorzien. Rallyauto’s rijden net zo vaak op verhard als onverhard terrein; grip is dan essentieel en die levert de bijzondere Yaris in overvloed. De boze B-segmenter heeft verder een speciale handrem. Normaliter blokkeer je daarmee alle vier de wielen, maar in dit geval blijven de voorste exemplaren gewoon ‘rollen’. Dat stelt rallyrijders in staat om op snelheid krappe bochten te nemen… en jou nu dus ook! Overigens klinkt dat gemakkelijker dan het is: in een reguliere ‘hot hatch’ is een scherpe stuurbeweging en een flinke dot gas voldoende om de kont om te krijgen, maar nu zul je de handrem er bij moeten nemen. Spectaculair ‘straatje keren’ vraagt daarom enige oefening. In tegenstelling tot wat je misschien zou verwachten, is dit geen hybride Toyota. In plaats daarvan gaat er een 261 pk en 360 Nm sterke driecilinder benzinemotor onder de gespierde koets schuil. Op het moment van schrijven de sterkste driepitter ter wereld. De krachtbron is gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak, die zich al net zo trefzeker laat bedienen als de goudeerlijke besturing. Komt het onderstel van de GR Yaris uit het spookhuis; de rijbeleving doet eerder denken aan een ritje in de achtbaan. Compleet met het omhoog takelen van ’t karretje, voordat je met duizelingwekkende vaart de diepte in stort: een dergelijke duw in je rug laat in de rappe gezinsauto even goed op zich wachten. Voor zo’n spectaculaire attractie valt het geluid nogal tegen: de soundtrack komt niet onder de motorkap vandaan, maar is afkomstig uit de speakers van de radio. De comfortabele vering en demping maken de Toyota geschikt om elke dag in te zetten, al produceren de grote lichtmetalen wielen het nodige rumoer en is de zitpositie voor zo’n sportieve auto nét iets te hoog. Kwalijker is het bedroevende zicht rondom. Dat heeft meerdere oorzaken. Sowieso is het glasoppervlak bescheiden. Daarnaast lijken de binnenspiegel en het infotainmentscherm haast aan elkaar gegroeid en ontbreekt een achterruitenwisser, zodat je bij hevige regenval al snel niet meer door het raam kunt kijken. Het was toevallig slecht weer toen wij onze testkilometers met de GR Yaris maakten en daarbij viel verder op, dat de B-segmenter snel besloeg van binnen. Gelukkig profiteert ook deze Toyota van een rijke aanvullende veiligheidsuitrusting, waarvan de meeste hulpsystemen bij de prijs zijn inbegrepen.

De GR Yaris van binnen

De standaard Yaris en dit geciviliseerde rallymonster hebben slechts een handvol onderdelen met elkaar gemeen: de koplampen, de achterlichten, de buitenspiegels en de antenne op het dak. Het interieur van de GR Yaris is dan ook niet een-op-een van de vijfdeurs B-segmenter overgenomen. Het instrumentarium van het driedeurs exemplaar is bijvoorbeeld nog analoog. De Yaris met vijf portieren blinkt niet uit wat het de beschikbare binnenruimte aangaat. Door twee deuren weg te laten en de daklijn te verlagen, wordt dat er uiteraard niet beter op. Achterin passen alleen kinderen en die kunnen dan uitsluitend aan de passagierszijde naar binnen: de bestuurdersstoel beschikt niet over een instapmogelijkheid. De kofferbak heeft een inhoud van 174 liter. Daarmee valt de bagageruimte nog eens honderd liter kleiner uit dan die van de reguliere gezinsauto.

De GR Yaris en het milieu

Wie Moeder Natuur een warm hart toedraagt, heeft achter het stuur van de GR Yaris weinig te zoeken. Met een fabrieksopgave van 1 op 11,2 is dit een van de minst zuinige Toyota’s die je kunt kopen. In de praktijk pakt het verbruik zelfs nog iets hoger uit, al realiseerden wij onze score van 1 op 10,1 tijdens het maken van de begeleidende video. Een dergelijke activiteit is doorgaans niet bevorderlijk voor de spaarzaamheid van een testauto. Maar goed, wat wil je ook met zoveel vermogen in combinatie met het extra gewicht van vierwielaandrijving? Eigenlijk is 1 op 10 dan nog best netjes.

Conclusie

De Toyota GR Yaris is een auto om zuinig op te zijn. Figuurlijk althans, want in het echt kun je juist vreselijk met het apparaat tekeer gaan. De paar kritische kanttekeningen wegen niet op tegen de lol die je kunt beleven met wat ooit voor een doodnormale gezinsauto moest doorgaan. Dat de Japanners juist met hun B-segmenter uit de ban springen, maakt het model nog relatief betaalbaar ook.