SUV’s: zo rijd je deze auto het voordeligst

Nieuw, tweedehands, diesel of elektrisch?

SUV’s zijn razend populair. Zo’n kloeke auto rijdt heel fijn en je kunt een hoop spullen en familieleden meenemen. Maar stel jezelf ook de vraag wat dit rijgenot mag kosten en of het niet goedkoper kan.

Hyundai Tucson

We gaan er soms gemakkelijk aan voorbij, maar auto’s zijn nergens in Europa duurder dan in Nederland. Daarbij zijn de prijzen de afgelopen jaren hard gestegen. Dat heeft te maken met het fiscale beleid rond de auto. Onderdeel daarvan is dat op elke nieuwe auto – afgezien van een elektrische – bpm moet worden betaald. Per merk en type auto is bekend wat de CO2-uitstoot is en daaraan wordt een bedrag per gram gehangen. Zeker bij zware, niet-aerodynamische SUV’s loopt dat behoorlijk op.

Waardevermindering

Een ander aspect is de waardevermindering. In het begin is de afschrijving het sterkst en met het verstrijken der jaren wordt die geleidelijk minder. De eerste vijf jaar van bijvoorbeeld je nieuwe Hyundai Tucson kost je zo € 20.000 aan waardevermindering.

Meest waardevast

Kan dat niet anders? Kies in plaats van een nieuwe Hyundai Tucson voor een gebruikte Mazda CX-5 van vijf jaar oud. Dat is geen toevallig voorbeeld, want de CX-5 is volgens onderzoek van de ANWB de meest waardevaste auto. Goed, daar staat ook wat tegenover. De onderhoudskosten zijn voor een auto die al vijf jaar vrolijk rondrijdt natuurlijk hoger.

Diesel als alternatief

Er zijn meer alternatieven, zoals een moderne diesel. Neem, bijvoorbeeld, een Volkswagen Tiguan van vijf jaar oud, met een lekkere 2,0 liter diesel en die verfijnde DSG-automaat. De brandstofkosten zijn veel lager, want diesel kost per liter gewoon een stuk minder dan E10 en je hebt er ook nog eens minder van nodig, want een diesel is zuiniger.

Dat is allemaal waar, maar opnieuw komt de fiscus om de hoek kijken. Die wil maandelijks een aanzienlijk bedrag aan motorrijtuigenbelasting ontvangen, tweeënhalf keer zoveel (€ 145) als voor een vergelijkbare benzineauto. Diesel is daardoor alleen interessant als je veel kilometers rijdt, zeg 25.000 per jaar.

Elektrisch

De Mitsubishi Outlander was jaren geleden hét grote bijtellingswonder van duizenden zakelijke rijders. Nu komt de auto steeds vaker beschikbaar als occasion. Is dat wat, zo’n auto particulier? Ja, dat kan best, maar hang ‘m dan wel heel consequent, liefst dagelijks een paar uurtjes aan de laadpaal. Dan kun je zo’n 40 elektrische kilometers rijden en verspil je geen geld aan brandstof.

Als we toch aan de laadpaal gaan, waarom niet meteen volledig elektrisch? Dat kan; er komt een steeds groter aanbod van gebruikte elektrische auto’s. Niet van het formaat CX-5, Tucson of Outlander, daarom kijken we hier naar een BMW i3. Die is kleiner, maar zeer bruikbaar en rijdt véél goedkoper. Dat komt omdat onze overheid (nog?) geen bpm en motorrijtuigenbelasting heft op elektrische auto’s, stroom goedkoper is dan benzine en het onderhoud heel overzichtelijk is.

Feit is wel dat de capaciteit van de accu geleidelijk terugloopt en we weten gewoon nog niet hoelang zo’n accu in de praktijk meegaat. Als die moet worden vervangen, is dat een zeer aanzienlijke kostenpost, die veel besparing ongedaan maakt.

Kostenvergelijking: nieuw en tweedehands

Onderstaande vergelijking geeft aan de hand van concrete voorbeeldauto’s inzicht in de werkelijke kosten en de onderlinge verhoudingen. Voor een nieuw hybride- en benzinemodel gebruiken we de Hyundai Tucson als voorbeeld, voor de gebruikte benzine en diesel de Mazda CX-5 en Volkswagen Tiguan. Voor plug-inhybride en elektrisch rekenen we met de Mitsubishi Outlander en BMW i3. We rekenen met 10.000 kilometer per jaar en een bezitsduur van vijf jaar.

Bereken zelf wat jouw auto kost

  Nieuw 5 jaar oud
Kosten in € Hybride/benzine Benzine Plug-inhybride Diesel Elektrisch
           
Aanschafprijs 40.995 21.900 21.900 21.900 16.900 (incl. 2000 subsidie)
Restwaarde 21.350 11.400 10.700 9300 7650
Autokosten per maand          
(inschatting) Waardevermindering 327 175 187 210 154
Vaste kosten 182 114 139 232 47
Brandstof 94 108 105 70 46
Reparatie, onderhoud en banden 44 88 69 91 40
Totale kosten per maand 553 377 395 532 241

Bekijk ook:
Kostenvergelijking compacte auto’s
Kostenvergelijking middenklasse auto’s