Kostenvergelijking: tweedehands stadsauto- elektrisch vs. benzine

Er komen steeds meer elektrische occasions op de markt. Deze zijn doorgaans wat duurder dan vergelijkbare benzineauto’s, maar de gebruikskosten liggen lager. We zetten in dit tweede deel twee vergelijkbare stadsauto's, één op benzine en één op stroom, tegenover elkaar. Hoe ziet het kostenplaatje eruit na vier jaar en 20.000 kilometer?

In het eerste deel van deze kostenvergelijking tussen een gebruikte elektrische en benzineauto keken we naar compacte gezinsauto's, waarbij we al opmerkten dat de accu van de getoonde Hyundai Ioniq kleiner is dan accu van een vergelijkbare nieuwe elektrische auto. Dat zien we vaker, veel elektrische occasions van een aantal jaar oud hebben een kleinere accu dan de gemiddelde nieuwe elektrische auto.

Zeker in de onderste regionen van de elektrische occasionmarkt is de actieradius behoorlijk beperkt. Een volwaardige gezinsauto waarmee je maar 100-150 kilometer ver komt zal voor velen niet toereikend zijn. Toch is een beperkte actieradius niet voor alle auto’s een groot probleem. De gemiddelde stadsauto maakt bijvoorbeeld veel minder kilometers op jaarbasis dan een gezinsauto en de ritten zijn doorgaans ook veel korter. Zeker wanneer de auto als tweede auto wordt ingezet. Hoe verhoudt zo'n elektrische stadsauto zich tot een exemplaar met benzinemotor?

Volkswagen e-Up! versus Up!

In dit tweede vergelijk zetten we daarom twee kleine Volkswagen Up's tegenover elkaar: eentje met benzinemotor en een elektrische e-Up! Die laatste komt uit juni 2015, heeft 48.279 kilometer gelopen en staat te koop voor € 12.500. De Up! met 75 pk-sterke 1.0-benzinemotor komt uit maart 2015 en heeft 52.239 kilometer gelopen. Met een vraagprijs van € 8.190 is deze benzine-versie flink goedkoper. Qua uitrusting ontlopen ze elkaar niet veel, beide zitten voor een stadsauto ruim in de spullen, met airco, navigatie en lichtmetalen wielen. De elektrische Up! is met een automatische airco en een groot panorama-dak zelfs nog iets luxer. Met zijn 18,7 kWh kleine accu kom je in de praktijk maar zo’n 100 kilometer ver.

Normaal rekenen we met 15.000 kilometer per jaar en een bezitsduur van 4 jaar. Met een stadsauto wordt gemiddeld veel minder gereden, daarom gaan we in dit vergelijk uit van 5000 kilometer per jaar. 

Kostenvergelijking Volkswagen (in euro's)

  e-Up! Up! 1.0 75pk
Afschrijving 134 96
Vaste kosten (belasting en verzekering) 69 87
Brandstofkosten 24 40
Reparatie, onderhoud en banden 31 46
Totale kosten per maand* 258 269
Totale kosten per kilometer 0.62 0.65
* Kosten per maand na subsidie 217  

De geschatte autokosten ontlopen elkaar elf euro in het voordeel van de stekkerauto, geen enorm verschil. Voor de elektrische Up betaal je geen wegenbelasting, maar door het lage gewicht valt die belasting voor de benzineversie ook niet erg hoog uit. Hetzelfde geldt voor de stroom- en benzinekosten. Doordat met een auto van dit formaat gemiddeld maar weinig kilometers worden gemaakt, is die kostenpost relatief beperkt in vergelijking met de afschrijving. Als je meer dan 5000 kilometer per jaar rijdt, wordt het voordeel van de elektrische auto groter.

Het verschil van elf euro loopt op tot zo’n 52 euro lagere autokosten per maand dankzij de aanschafsubsidie voor gebruikte elektrische auto's van 2000 euro. Dat bedrag helpt de pijn van de flink hogere aanschafprijs iets te verzachten en drukt daarmee de afschrijving flink. Daar staat tegenover dat je dat bedrag wellicht nodig hebt om een laadpaal bij je huis te laten plaatsen. Als je de auto niet dagelijks gebruikt, kun je ook overwegen om de auto gewoon aan het stopcontact te laden, dat is in deze situatie al snel toereikend.

Elektrische stadsauto: goedkoper, maar...

Elektrische occasions zijn duurder in aanschaf, maar kunnen die meerprijs in veel gevallen gedurende de bezitsduur terugverdienen. Dat geldt onverminderd voor elektrische stadsauto's. Toch zul je wel eerst het budget moeten hebben om die duurdere occasion te kopen voordat je geld kunt gaan besparen met de lagere energiekosten. De aanschafsubsidie voor elektrische occasions helpt hiervoor maar ten dele.

Daarnaast lever je wel iets aan flexibiliteit in. Een stadsauto op benzine is welliswaar niet de meest comfortabele auto om lange afstanden over de snelweg te rijden, het kan wél. Met een kleine elektrische auto zonder snellaadfunctie is dat onbegonnen werk.

Benieuwd of elektrisch rijden voor jou ook goedkoper is?

Is het bereik voor jou wel voldoende en vormt ook de hogere aanschafprijs geen bezwaar, dan kun je op termijn mogelijk behoorlijk wat geld besparen op je autokosten. Bereken met de ANWB Kostentool hoe die rekensom in jouw situatie uitpakt.

Bereken zelf je autokosten