Megatest EV's: deze elektrische auto's hebben de grootste actieradius

In de Kampioen van oktober verscheen een grote vergelijking van 11 elektrische auto’s tot 40 mille. Dit zijn de testkandidaten met het grootste rijbereik.

In de prijsklasse tot veertig mille kun je terecht voor stadsmini’s, kleine gezinsauto’s, compacte middenklassers en semi-terreinwagens, alle voorzien van een elektromotor. Afgelopen zomer beproefden we 11 van deze uiteenlopende modellen. Daarbij keken we onder meer kritisch naar de actieradius van de betreffende EV’s.

Binnendoor heen, over de snelweg terug

Over het algemeen geldt: hoe groter de batterij, hoe verder je komt op een lading stroom. Dat zien we ook terug in de resultaten van onze actieradiusproef. Sinds jaar en dag rijden wij met elektrische testauto’s een verbruiksronde die van het ANWB hoofdkantoor in Den Haag naar de luchthaven van Lelystad voert. Binnendoor heen, over de snelweg terug.

Bij terugkomst in Den Haag had de Renault Zoe het grootste resterende rijbereik: volgens de boordcomputer zouden we nog 111 kilometer verder kunnen rijden, nadat we al 223 stuks hadden afgelegd. De Fransman had van de door ons beproefde testkandidaten dan ook het grootste accupakket, met een omvang van 52 kWh.

Actieradius: zo werkt het

Allerlei handigheidjes

Op plaats 2 en 3 treffen we echter twee EV’s aan met een kleiner batterijpakket dan de personenwagens op de vierde, vijfde en zesde plek: de Hyundai IONIQ en Kona electric met een batterijpakket van achtereenvolgens 38,3- en 39 kWh. De Koreanen beschikken over allerlei handigheidjes, om zo ver mogelijk te komen op een lading stroom.

Zo kun je met behulp van twee hendels achter het stuur zelf invloed uitoefenen op de mate waarin de auto’s remenergie terugwinnen en bevat de klimaatcontrole een speciale stand, waarmee je alleen het bestuurderscompartiment koelt of verwarmt.

Eerder laden dan beloofd

De Hyundai’s zijn dan ook de enige EV’s uit onze test die in de praktijk gunstiger scoren dan in de folder. De andere elektrische auto’s moeten eerder aan de laadpaal dan het betreffende merk beweert, waarbij de Honda e en de Renault Zoe de grootste afwijkingen lieten noteren (achtereenvolgens 50,5- en 51 kilometer verschil met de fabrieksopgave).

Alle 11 elektrische auto's op een rij

Hieronder vind je de complete 'Top 11' EV's uit ons vergelijk met het grootste en kleinste rijbereik (eigen meting), inclusief batterijgroottes:

  1. Renault Zoe (52 kWh): 223 km gereden + 111 km volgens boordcomputer = 334 km
  2. Hyundai IONIQ electric (38,3 kWh): 226 km gereden + 99 km volgens boordcomputer = 325 km
  3. Hyundai Kona electric (39 kWh): 230 km gereden + 83 km volgens boordcomputer = 313 km
  4. Peugeot e-208 (50 kWh): 226 km gereden + 80 km volgens boordcomputer = 306 km
    Opel Corsa-e (50 kWh)
  5. MG ZS EV (44,5 kWh): 218 km gereden + 32 km volgens boordcomputer = 250 km
  6. Nissan Leaf (40 kWh): 219 km gereden + 24 km volgens boordcomputer = 243 km
  7. Mini Electric (32,6 kWh): 202,5 km gereden + 12 km volgens bc = 214,5 km
  8. Mazda MX-30 (35,5 kWh): 162,5 km gereden + 26 km volgens bc = 188,5 km
  9. Honda e (35,5 kWh): 162,5 km gereden + 8 km volgens bc = 170,5 km
  10. Smart EQ Fortwo Cabrio (17,6 kWh): 109 km gereden + 14 km volgens bc = 123 km

Bekijk onze complete megatest