Klachten over autoverhuurders stijgen

Het aantal klachten van consumenten over autoverhuurders is in de afgelopen jaren gestegen. In 2017 kwamen er circa 2.400 klachten binnen bij het Europees Consumenten Centrum (ECC). Dat aantal is in 2019 met maar liefst 45% procent gestegen, tot ongeveer 3.500 klachten. Het ECC bemiddelt bij problemen tussen huurders en verhuurbedrijven.

Het ECC meldt dat het met name om de verhuurbedrijven gaat die scherpe prijzen hanteren. Vervolgens veroorzaken ze een stroom aan klachten met het claimen van  al aanwezige schades en verplichte bijverkoop. Soms gaat men zelfs zo ver dat de klant de auto niet meekrijgt zonder eerste een verzekering af te sluiten.

Ook bij huur gaat het gezegde ‘goedkoop is duurkoop’ dus op. Als de tarieven te mooi zijn om waar te zijn, wil dat natuurlijk niet altijd zeggen dat dat daadwerkelijk zo is. Er kunnen echter verborgen kosten op de loer liggen. Daarom loont het wel de moeite om te controleren wat je dan voor die 'scherpe' prijs krijgt.

Nederland vs. vakantiebestemming

De verwachting is dat het voornamelijk zal gaan om met de prijs stuntende verhuurbedrijven in vakantieoorden. Daarvan is bekend dat je heel alert moet zijn op bijvoorbeeld de verkoop van aanvullende diensten. Bij kortlopende autohuur in Nederland zullen dergelijke klachten minder spelen.

Auto huren via de ANWB

Als ANWB-lid kun je zonder verborgen kosten en toch tegen scherpe tarieven een auto huren, in zowel het binnen- als buitenland.

Auto huren in of vanuit Nederland
Huur een auto op je vakantiebestemming