Top 10: de zuinigste kleine occasions

De belangrijkste reden om een gebruikte auto te kopen is dat ze goedkoper zijn dan een vergelijkbare nieuwe auto. Dan is het natuurlijk ook wel prettig als die occasion een beetje spaarzaam met benzine omspringt. Dit zijn (in de praktijk) de tien zuinigste compacte occasions.

Tanken doet niemand voor zijn lol, zeker het afrekenen bij de kassa niet. Met een benzinemotor onder de motorkap ontkom je er niet aan, maar je kunt het aantal bezoekjes aan het pompstation wel beperken. Door te kiezen voor een van deze tien zuinige occasions bijvoorbeeld. Het zijn de zuinigste compacte auto's (A- en B-segment) die je tussen 2010 en 2019 nieuw kon kopen. 

  Merk & model Verbruik (l/100km en km/liter)
1 Toyota Yaris 1.5 Hybrid (2014-2017) 4,7 / 1 op 21,1
2 Suzuki Celerio 1.0 50 kW (2015-2019) 5,0 / 1 op 20,0
3 Toyota Yaris 1.5 Hybrid (2012-2014) 5,1 / 1 op 16,9
4 Citroen C1 1.0 VTi 51 kW (2014-2019) 5,2 / 1 op 19,1
- Peugeot 108 1.0 eVTi 50 kW (2014-2019) 5,2 / 1 op 19,1
- Toyota Aygo 1.0 VVTi 51 kW (2014-2019) 5,2 / 1 op 19,1
7 Fiat Panda 0.9 44 kW (2016-2017) 5,2 / 1 op 19,1
8 Fiat 500 0.9 59 kW (2016-2019) 5,2 / 1 op 19,1
9 Lancia Ypsilon 0.9 8V 59 kW (2011-2015) 5,3 / 1 op 18,8
10 Fiat Punto 0.9T 74 kW (2015-2017) 5,3 / 1 op 18,8
 

Hoe zijn de cijfers tot stand gekomen?

Het redelijkerwijs te verwachten praktijkverbruik is met een formule berekend. Deze formule is door ANWB afgeleid (mede in samenwerking met TNO en Travelcard) na analyse van een grote hoeveelheid data over werkelijk getankte liters brandstof en werkelijk gereden kilometers, alsmede een groot aantal brandstofverbruiksmetingen van testauto's. Afhankelijk van rijstijl en gebruiksomstandigheden kan het werkelijke verbruik afwijken van het hier gehanteerde gemiddelde  te verwachten praktijkvebruik. Op basis van de door ons ontwikkelde formule hebben we bepaald wat de auto's zijn met het, volgens onze formule of inzichten, laagste (te verwachten) praktijkverbruik. Het gaat hier om kleine benzine auto's die leverbaar waren in de periode 2010-2016.                                                                                                                                                                                                

Toyota Yaris 1.5 Hybrid

Deze compacte Toyota vinden we zowel op de eerste als op de derde plaats terug. Het gaat in beide gevallen om de Yaris van de derde generatie, echter kreeg de auto in 2014 een facelift waarbij hij nog net iets zuiniger werd. Waar veel fabrikanten een kleine benzinemotor met turbo gebruiken om het verbruik te drukken, zet Toyota al ruim twintig jaar in op hybridetechniek. Een kleine elektromotor kan de auto tot lage snelheden volledig elektrisch laten rijden, maar de benzinemotor ook ondersteunen. De accu in de Yaris hoef je niet aan de laadpaal op te laden, hij haalt zijn stroom onder andere uit het terugwinnen van remenergie. Dat deze techniek zijn vruchten afwerpt blijkt wel uit het lage verbruik. Dit is nog lager dan dat van auto's die nog een maatje kleiner zijn, waaronder Toyota's eigen Aygo

Wat vindt de Wegenwacht?

Zoals je op basis van de reputatie van Toyota al zou verwachten, komt de Wegenwacht zelden een Yaris Hybrid tegen. In de enkele gevallen dat er toch een probleem ontstaat, is dat vaak te wijten aan een versleten 12v accu, defect in de bedrading of een gesprongen zekering.

Bekijk het aanbod Toyota Yaris Hybrid-occasasions

Suzuki Celerio 1.0

Er zijn weinig merken met zoveel ervaring met kleine auto's als Suzuki. Van 2015 tot en met 2019 was de Cererio een van de kleinste en goedkoopste auto's die je in Nederland nieuw kon kopen. Onder de motorkap van de Suzuki zit geen bijzondere techniek, maar een eenvoudige éénliter driecilinder. Het vermogen van 68 pk is weinig indrukwekkend, maar zijn lage verbruik des te meer. Precies twintig kilometer komt de Cerlerio op een enkele liter benzine, goed voor een twee plek in de top 10. 

Wat vindt de Wegenwacht?

'Celerio's zien we vooral voorbijrijden als we iemand anders aan het helpen zijn', aldus de Wegenwacht over deze kleine Japanner. Als deze betrouwbare Suzuki in een zeldzaam geval niet wil starten, dan is dat meestal de schuld van een defecte transponder van de startonderbreker, die de sleutel dan niet herkent.

Bekijk het aanbod Suzuki Celerio-occasions

Peugeot 108, Citroën C1 en Toyota Aygo

Een gedeelde plek vier is er voor de stadsauto's van Peugeot, Citroën en Toyota. Geen wonder dat ze dezelfde verbruikscijfers scoren, want de auto's zijn technisch volledig identiek en gezamenlijk ontwikkeld door de drie merken. Net als de Suzuki Celerio heeft ook deze Frans-Japanse drieling een éénliter driecilinder zonder turbo. Wel komen ze op een liter benzine 900 meter minder ver dan de Suzuki, maar een verbruik van 1 op 19,1 is nog altijd erg netjes te noemen.

Wat vindt de Wegenwacht?

Kende de eerste generatie van de drieling nog wat serieuze problemen met lekkende waterpompen, deze tweede generatie is een stuk minder gezien door de Wegenwacht. Zowel van de handbak als de semi-automaat blijken de koppelingen slijtagegevoelig. Als er een motorstoringslampje gaat branden en de motor onregelmatig loopt, dan heeft waarschijnlijk een van de bobines de geest gegeven.

Bekijk het aanbod Citroën C1, Toyota Aygo en Peugeot 108-occasions

Fiat's Twinair-motor

De laatste vier plekken van deze top 10 zijn voor Fiat en zustermerk Lancia. Alle zijn ze voorzien van Fiat's Twinair-motor, een kleine tweecilindermotor. Afhankelijk van het model zijn er Twinair's met en zonder turbo, maar voor het verbruik lijkt dit nauwelijks uit te maken. Ook scoren de krachtigere en grotere Fiat Punto en Lancia Ypsilon bijna net zo goed als de kleinere Panda en 500. Al met al een prima prestatie van Fiat.

Wat vindt de Wegenwacht?

Voor sommige kersverse eigenaren blijkt het kenmerkende geluid van de tweecilinder soms reden tot zorg, maar die is ongegrond. Een tweecilinder klinkt nu eenmaal wat rauwer en brommeriger dan een drie- of viercilinder. Als de auto niet wil starten, dan kan dat door een te laag oliepeil komen, daar zit een elektronische beveiliging op. Serieuze of structurele problemen zijn bij de Wegenwacht niet bekend, al kan een defecte waterpomp soms zorgen voor een te hoge motortemperatuur of zorgt een storing in de motor-software voor startproblemen. Beide zijn door de dealer op te lossen.

Bekijk het aanbod Fiat Panda, Fiat 500, Lancia Ypsilon en Fiat Punto-occasions

Jouw zuinige occasion nog niet gevonden?

Bekijk dan het totale occasionaanbod op ANWB.nl. We hebben het aanbod voor je aangevuld met de informatie die van de ANWB kent, zoals de richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, inzicht in de maandelijkse autokosten (incl. afschrijving), de bevindingen uit de ANWB Autotest en die van de Wegenwacht.