Top 10: de zuinigste compacte crossovers

Compacte crossovers zijn populair, ze bieden een hoge zit en ogen stoer. Door de relatief hoge koets zijn ze echter ook iets minder zuinig dan een vergelijkbare hatchback. Wie zichzelf wel in zo'n kekke crossover ziet rijden, maar ook een beetje om de portemonee en het milieu wil denken, raden we aan deze top 10 goed te bestuderen.

Leuk natuurlijk, die positieve verbruikscijfers in de folder, maar hoeveel benzine verstookt een auto nu echt in de praktijk? We hebben onze rekenmodellen los gelaten op compacte crossovers die je op dit moment nieuw kunt kopen en deze tien modellen komen het beste uit de bus. 

  Merk & model Verbruik (l/100km en km/liter)
1 Toyta C-HR 1.8 Hybrid 90 kW 5,0 / 1 op 19,9
2 Hyundai Kona 1.6 GDi Hybrid 104 kW 5,1 / 1 op 19,5
3 Ford Puma 1.0 Mild Hybrid 5,5 / 1 op 18,3
4 Peugeot 2008 1.2 96 kW PureTech 5,8 / 1 op 17,2
5 Opel Crossland X 1.2 61 kW 5,9 / 1 op 16,9
- DS 3 1.2 75 kW PureTech 5,9 / 1 op 16,9
7 Mazda CX-30 2.0 SkyActive-X 132 kW 5,9 / 1 op 16,9
8 Citroën C3 Aircross 1.2 81 kW PureTech 6,1 / 1 op 16,5
9 Nissan Juke 1.0 DiGT 86 kW 6,1 / 1 op 16,5
10 Skoda Kamiq 1.5 TSI 110 kW 6,1 / 1 op 16,4
 

Hoe zijn de cijfers tot stand gekomen?

Het redelijkerwijs te verwachten praktijkverbruik is met een formule berekend. Deze formule is door ANWB afgeleid (mede in samenwerking met TNO en Travelcard) na analyse van een grote hoeveelheid data over werkelijk getankte liters brandstof en werkelijk gereden kilometers, alsmede een groot aantal brandstofverbruiksmetingen van testauto's. Afhankelijk van rijstijl en gebruiksomstandigheden kan het werkelijke verbruik afwijken van het hier gehanteerde gemiddelde  te verwachten praktijkvebruik. Op basis van de door ons ontwikkelde formule hebben we bepaald wat de auto's zijn met het, volgens onze formule of inzichten, laagste (te verwachten) praktijkverbruik. Het gaat hier om compacte crossovers op benzine die op dit moment nieuw leverbaar zijn.

Voor de hieronder uitgelichte modellen hebben we met de ANWB Autokosten Tool een indicatieve berekening gemaakt van de kosten per maand en per kilometer. Hierbij zijn we in alle gevallen uitgegaan van de voordeligste uitvoering met de betreffende motorisering.

Toyota C-HR 1.8 Hybrid

'No more boring cars' beloofde de grote baas van Toyota tijdens de introductie van de C-HR. Op deze compacte crossover is het woord saai in ieder geval totaal niet van toepassing. Dat betekent wel dat het ontwerp niet bij iedereen in de smaak valt. Dankzij Toyota's jarenlange ervaring met hybrides, ze pionierden in de jaren '90 al met de eerste Prius, pakt de C-HR onbetwist de hoogste trede van het podium. De verfijnde aandrijflijn met automaat heeft echter wel één nadeel: je kunt slechts 725 kilo trekken met de C-HR.

Een nieuwe Toyota C-HR 1.8 Hybrid Active, met een nieuwprijs van 30.995 euro, kost bij een bezitsduur van 4 jaar en 15.000 per jaar 570 euro per maand of 45,7 cent per kilometer.

Dit vindt de Wegenwacht:

Bekende problemen met de C-HR zijn er niet. De aandrijflijn kennen we al uit de Prius en ook in die auto blijkt de hybridetechniek uitermate betrouwbaar.

Bekijk het occasionaanbod van de Toyota C-HR

Hyundai Kona 1.6 GDi Hybrid

Omdat de schijnwerpers bij Hyundai vooral op de volledig elektrische Kona zijn gevestigd, zou je bijna vergeten dat er ook nog een erg zuinige hybride-variant is. Qua verbruik moet hij de Toyota maar nipt voor laten, maar daar staat wel tegenover dat de Hyundai 19 pk krachtiger is dan de Toyota. Dat vertaalt zich ook terug in een hoger trekgewicht, maximaal 1300 kilo mag je achter de Hyundai hangen. 

Een nieuwe Hyundai Kona Comfort, met een nieuwprijs van 26.995 euro, kost bij een bezitsduur van 4 jaar en 15.000 per jaar 548 euro per maand of 43,8 cent per kilometer.

Dit vindt de Wegenwacht:

Bij de volledig elektrische Kona komt de Wegenwacht nog wel eens gesmolten stekkers tegen, maar daar heeft de gewone hybride geen last van. 

Bekijk het occasionaanbod van de Hyundai Kona Hybrid

Ford Puma Hybrid

Met de 1.0 EcoBoost-driecilinder was Ford een van de eerste fabrikanten die zo'n kleine motor in een relatief grote auto lepelde. Door de jaren heen is de 1.0 EcoBoost een fijne en betrouwbare krachtbron gebleken, die onlangs nog zuiniger is gemaakt door toepassing van mild hybrid-technologie. Ondanks de naam is de nieuwe Puma dus geen volwaardige hybride, hij kan immers niet volledig elektrisch rijden, maar helpt de techniek wel om de nodige brandstof te besparen. Daarmee komt deze nieuwkomer meteen op het podium in de top 10 zuinige compacte crossovers.

Een nieuwe Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Titanium, met een nieuwprijs van 26.655 euro, kost bij een bezitsduur van 4 jaar en 15.000 per jaar 557 euro per maand of 44,6 cent per kilometer.

Dit vindt de Wegenwacht:

Bij de Wegenwacht zijn (nog) geen problemen bekend met de Ford Puma.

Bekijk het occasionaanbod van de Ford Puma

PSA's crossovers met 1.2 PureTech

Op plek 4, 5 en 8 vinden we vier compacte crossovers van de merken van de PSA-groep. Dat de Peugeot 2008, Opel Crossland X, DS 3 en Citroën C3 Aircross vergelijkbare verbruikscijfers laten zien is dan ook geen toeval, omdat de auto's technisch zeer sterk aan elkaar verwant zijn. Onder de motorkap ligt in alle gevallen de 1.2 PureTech-benzinemotor, varriërend in vermogen van 61 tot 96 kW. De Peugeot 2008 gaat er, ondanks het hoogste motorvermogen, met de onderlinge winst vandoor met een verbruik van 1 op 17,2.

Een nieuwe Peugeot 2008 1.2 PureTech Blue Lease Active, met een nieuwprijs van 25.460 euro, kost bij een bezitsduur van 4 jaar en 15.000 per jaar 556 euro per maand of 44,5 cent per kilometer.

Dit vindt de Wegenwacht:

In tegenstelling tot de meeste motoren, zit de distributieriem bij de 1.2 PureTech ín het motorblok. Omdat de distributieriem door een oliebad loopt, is het uitermate belangrijk dat de juiste olie wordt gebruikt. De Wegenwacht adviseert dan ook om een flesje in de auto te bewaren, zodat je altijd de juiste olie kunt bijvullen. Gebruik je een andere olie, dan kan dit voor problemen zorgen.

Bekijk het occasionaanbod van de Peugeot 2008
Bekijk het occasionaanbod van de Opel Crossland X
Bekijk het occasionaanbod van de DS3 Crossback
Bekijk het occasionaanbod van de Citroën C3 Aircross

Mazda CX-30 SkyActive-X

Hoewel Mazda met de CX-30 naast het eremetaal grijpt, verdiend deze gloednieuwe Japanse crossover toch een eervolle vermelding. Waar z'n concurrenten kleine turbomotoren gebruiken, heeft de Mazda een tweeliter viercilinder benzinemotor die dankzij een zelf ontwikkelde techniek bij lage toerentallen volgens het dieselprincipe werkt. Daardoor springt hij zuinig met branndstof om, terwijl hij wel met afstand het meeste kracht heeft van alle auto's in dit rijtje: liefst 132 kW, ofwel 180 pk!

Een nieuwe Mazda CX-30 2.0 SkyActive-X Comfort, met een nieuwprijs van 33.490 euro, kost bij een bezitsduur van 4 jaar en 15.000 per jaar 645 euro per maand of 51,6 cent per kilometer.

Dit vindt de Wegenwacht:

Bij de Wegenwacht zijn (nog) geen problemen bekend met de Mazda CX-30 of de Skyactive-X-motor.

Bekijk het occasionaanbod van de Mazda CX-30

Jouw zuinige occasion nog niet gevonden?

Bekijk dan het totale occasionaanbod op ANWB.nl. We hebben het aanbod voor je aangevuld met de informatie die van de ANWB kent, zoals de richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, inzicht in de maandelijkse autokosten (incl. afschrijving), de bevindingen uit de ANWB Autotest en die van de Wegenwacht.