Minder auto's gestolen in 2019, maar daling zwakt af

Vooral minder oude auto's gestolen, jonge auto's steeds meer in trek bij dieven

Al enige jaren is er een daling in het aantal gestolen auto's, maar die daling zwakt wel af. Werden in 2018 ruim 12 procent minder auto's gestolen dan in 2017, afgelopen jaar was die daling nog maar 2,1 procent. Daarmee kwam het totaal gestolen personenauto's op 7107. Het percentage auto's dat wordt teruggevonden steeg juist iets, naar 35,6 procent. 

Uit cijfers van het Landelijk Informatiecentrum Voertuigcriminaliteit (LIV) blijkt verder dat dieven hun focus vorig jaar wederom wat meer verlegd hebben naar jonge auto's. Terwijl het totaal aantal auto's dat werd gestolen juist iets afnam, werden er 11 procent meer auto's van twee jaar oud gestolen. De Audi A1, Toyota Aygo of Fiat 500 waren afgelopen jaar populair, diefstal van deze drie modellen nam fors toe. Opvallend is daarbij dat 60 procent van alle Audi A1's in Amsterdam werden gestolen. In absolute aantallen zijn de Volkswagen Polo en Golf nog steeds de meest gestolen auto's van ons land, maar er werden er wel fors minder gestolen dan een jaar eerder. 

Aan de Audi A1 ook de twijfelachtige eer om relatief gezien de meest gestolen auto van ons land te zijn. Eén op elke 128 exemplaren werd afgelopen jaar ontvreemd en daarvan werd slechts 15 procent teruggevonden. Dat is aanzienlijk lager dan het gemiddelde terugvindpercentage van 35,4 procent. Vooral oudere auto's lijken het vaak te worden teruggevonden, bij auto's van 17 jaar oud gaat het zelfs om 77 procent. Motorrijders die hun Ducati of Harley Davidson na diefstal moeten missen komen er helemaal bekaaid af, deze worden vrijwel nooit teruggevonden. Bezitters van een Piaggio/Vespa-bromfiets kunnen beter een extra slot aanschaffen, met 1 diefstal op elke 47 brommers hebben ze van alle voertuigen het hoogste diefstalrisico.

Het LIV benadrukt dat, ondanks de stijging van het aantal ontvreemde jonge auto's, nog steeds drie kwart van alle gestolen auto's ouder is dan drie jaar. Een goed alarm is daarom niet enkel zinvol op een nieuwe auto, maar ook zeker op wat oudere modellen. Daarnaast stelt Hendrik Steller van het LIV dat de afgevlakte daling van het aantal voertuigen voldoende reden geeft om vol in te blijven zetten op "preventie en samenwerking bij de opsporing".