CES 2020: karaoke, handoplegging en vliegende auto's

Amerikaanse technologiebeurs wemelt van ongelofelijk autonieuws

Op de CES technologiebeurs in Las Vegas worden ook dit jaar weer de nodige autonieuwtjes gepresenteerd. Het is echter maar de vraag of die ooit in productie worden genomen.

Mercedes presenteert op de beurs bijvoorbeeld een studiemodel, dat zijdelings (!) kan rijden. De Vision AVTR herkent de bestuurder aan diens hartslag en ademhaling. Daarvoor pak je niet het stuurwiel beet - dat zit er namelijk niet in - maar leg je jouw hand op de middenconsole.

700 kilometer ver

Voor de aandrijving zorgt een potente elektromotor van 477 pk. De futuristische Mercedes moet dankzij een 110 kWh groot accupakket tot wel 700 kilometer kunnen afleggen op een lading stroom. Een dergelijke batterij bestaat nog niet, zoals ook het uiterlijk van de coupé op zijn zachtst gezegd ongewoon mag worden genoemd.

De Consumer Electronics Show wordt jaarlijks aan de Amerikaanse Westkust georganiseerd, ditmaal van 7 tot 10 januari. De elektronicabeurs mag zich in een steeds grotere belangstelling heugen van de auto-industrie. Behalve Mercedes onthult ook Hyundai er deze editie nieuwe technologische vondsten. 

Walkman-bedenker maakt auto

Er is ook autonieuws uit onverwachte hoek: electronicafabrikant Sony presenteerde er een heuse personenwagen. De Vision-S – die typenaam is dit jaar schijnbaar populair onder autobouwers – is een volledig elektrische sedan, met camera’s in plaats van buitenspiegels. Het interieur bestaat uit een kamerbreed scherm, dat je vanaf de achterbank moet kunnen aflezen.

Hoewel Sony de auto vooral gebruikt om hun nieuwe audioinstallatie onder de aandacht te brengen, is het prototype gebouwd door een vooraanstaand leverancier van merken als BMW, Tesla en Volkswagen. Volgens de Japanners zouden op basis van dat platform verschillende autotypes kunnen worden gebouwd, dus wie weet komen we de Vision-S nog eens daadwerkelijk in de showroom tegen.

Vliegende taxidienst

Dat geldt vermoedelijk niet voor de vliegende vingeroefening van Hyundai. De S-A1 wordt weliswaar door een autofabrikant voor het voetlicht gebracht, maar in werkelijkheid is het een kruising tussen een vliegtuig en een helikopter. De Koreanen willen het voertuig in samenwerking met taxidienst Uber gaan uitventen. 

Omdat de propellers te kantelen vallen, is er geen start- of landingsbaan nodig om met deze bijzondere Hyundai het luchtruim te kiezen. Wel heb je een vliegbrevet nodig om er eentje te kunnen besturen.

Fisker maakt comeback

De meest realistische nieuwe auto komt van een bedrijf dat zijn beloftes in het verleden niet altijd waarmaakte: Henrik Fisker is een Deense auto-ontwerper die vroeger sportwagens tekende voor Aston Martin en BMW. In 2005 richtte hij zijn eigen autofabriek op, met wisselend succes. De plug-in hybride Fisker Karma verscheen ook in Nederland op de markt, maar vanwege problemen met het batterijpakket ging de kersverse fabrikant al vrij snel failliet.

De Deen heeft inmiddels een doorstart gemaakt en presenteert op de CES een nieuw model, dat luistert naar de naam Ocean. De crossover is productierijp en heeft in Amerika zelfs al een prijskaartje gekregen, dat omgerekend zo’n € 35.000 bedraagt. Daarmee zou de semi-terreinwagen aan deze kant van de plas lijnrecht tegenover modellen als de Hyundai Kona electric, Kia e-Niro en MG ZS EV komen te staan. De inhoud van het batterijpakket is met 80 kWh echter een stuk groter. Fisker belooft een rijbereik van maximaal 480 kilometer.

Opvallende details zijn de vloermatten, die gemaakt zijn van visnetten die uit de oceaan afkomstig zijn. Bovendien kun je met een druk op de knop alle ramen van de EV openen (zelfs het glas in de achterklep) en worden op het head up display niet alleen rijgegevens, maar ook songteksten geprojecteerd. Als Fisker woord houdt, moet de Ocean ergens in 2021 ook in Nederland verkrijgbaar zijn.

Lees meer over elektrisch rijden

Lees meer over de zelfrijdende auto