Nu ook subsidie voor elektrische bedrijfswagens

Verlaging aanschafprijs neemt voor ondernemers niet alle hordes weg

Met ingang van 2021 kunnen ondernemers tot € 5.000 aanschafsubsidie krijgen op elektrische bedrijfswagens. De ANWB deed een kleine marktverkenning en ontdekte dat de catalogusprijs niet het enige obstakel vormt bij de overstap naar een elektrische bus.

Elektrische personenwagens zijn sinds 2010 bezig met een stevige opmars. In het afgelopen decennium hebben EV’s een marktaandeel opgebouwd van iets meer dan 16 procent. Als we kijken naar elektrische bedrijfswagens, staan de zaken er heel anders voor: tot voor kort kon je binnen dat segment slechts voor een handvol modellen terecht, die samen nog geen 1 procent van het totaal aantal verkochte bestelbusjes vormden. Bovendien zijn ondernemers voor een bedrijfswagen minder belasting verschuldigd dan particulieren voor hun gezinsauto, waardoor eerdere financiële prikkels als een vrijstelling de gewenste uitwerking misten.

Momenteel gaat het echter hard: alleen in 2020 werden er al 12 (!) nieuwe modellen gepresenteerd. Grote publieksmerken als Citroën, Fiat, Opel en Toyota schitterden in dit deel van de markt jarenlang door afwezigheid, maar nu lijken hun elektrische bedrijfswagens wel allemaal tegelijk te komen.

Fors minder CO2 in de stad

In de zomer van 2018 publiceerde TNO een rapport over het aantal elektrische bestelauto’s in Nederland. Volgens de onderzoeksinstantie waren bestelwagens op dat moment verantwoordelijk voor circa de helft van de schadelijke uitstoot die tijdens goederenvervoer in de stad vrijkomt. In driekwart van de gevallen wordt voor het bevoorraden van winkels en het afleveren van postpakketten een bestelbus gebruikt. Door die uit te rusten met een elektromotor, kan de CO2-uitstoot in stedelijk gebied fors worden teruggedrongen.

In dat licht bezien is het niet verwonderlijk dat de Nederlandse overheid miljoenen euro’s vrijmaakt om de aanschaf van elektrische bedrijfswagens te stimuleren. De aanschafsubsidie geldt uitsluitend voor volwaardige EV’s en bedraagt 10 procent van de nieuwprijs, tot een maximum van 5.000 euro. De maatregel komt bovenop fiscale regelingen die de aanschaf van een milieuvriendelijke bus toch al aantrekkelijk maakte voor ondernemers, zoals de milieu-investeringsaftrek.

Niet snel weer doorverkopen!

Aanvragers van de subsidie moeten aan een aantal voorwaarden voldoen. Zo moet het rijbereik van de beoogde bestelbus minimaal 100 kilometer bedragen en geldt er per bedrijf een maximum aantal bussen waarvoor de steunmaatregel mag worden aangevraagd. Na aanschaf snel weer doorverkopen, is uiteraard niet de bedoeling: ondernemers die binnen drie jaar alweer afscheid nemen van hun elektrische bedrijfswagen, moeten de subsidie deels terug betalen. 

In 2025 houdt de steunmaatregel op te bestaan: tegen die tijd moeten er meer dan genoeg goedkope elektrische busjes in de showroom staan. Tot die tijd wordt er per jaar een nog onbekend bedrag vrijgemaakt, waarvoor het credo ‘op = op’ geldt. Precies zoals we dat onlangs al hebben gezien bij de particuliere aanschafsubsidie voor EV’s. Daarvan was het potje binnen drie werkdagen leeg!

Vergeleken: e-busjes van Streetscooter, Volkswagen en Ford

Het kan dus geen kwaad om je vooraf te oriënteren op wat er allemaal te koop is. Wij deden een kleine marktverkenning aan de hand van drie verschillende, elektrische bedrijfswagens. Om te beginnen met de Streetscooter, begonnen als een schoolopdracht op de universiteit van Aken. De startup werd binnen korte tijd een florerend bedrijf, toen de Duitse post de firma in 2014 kocht met de bedoeling op termijn hun complete bedrijfswagenvloot door Streetscooters te vervangen. Een order van 70.000 stuks, die ook zomaar naar Volkswagen of Mercedes had kunnen gaan. Mits die merken toen een soortgelijke, volledig elektrische bedrijfswagen in hun modellengamma hadden gehad!

De StreetScooter is verkrijgbaar met een tweetal batterijgroottes. De eenvoudigste uitvoering beschikt over een accupakket van 20 kWh, waarmee je 72 kilometer kunt rijden. Het topmodel heeft een 40 kWh groot batterijpakket. De actieradius bedraagt dan 155 kilometer. De garantie op het batterijpakket bedraagt 6 jaar of 120.000 kilometer. 

Snelladen behoort niet tot de mogelijkheden. Hoe verder je komt op een lading stroom, hoe langer het duurt om de accu’s weer op te laden: minimaal 8- en maximaal 14,5 uur. Het vermogen is met 65 pk en 200 Nm altijd gelijk. Er bestaan verschillende carrosserievarianten van de Streetscooter, met een bagageruimte van maximaal 8 m3. Prijzen beginnen bij € 35.950, exclusief BTW.

De 136 pk en 290 Nm sterke e-Crafter is vooralsnog de enige volledig elektrische bedrijfswagen waarvoor je bij Volkswagen terecht kunt. Er gaat een 35,8 kWh groot batterijpakket schuil onder de laadvloer, waarmee je op papier 115 kilometer ver komt op een lading stroom. Een schrikbarend laag getal, wanneer je het rijbereik van elektrische personenwagens in je hoofd hebt. De Volkswagen e-Up! heeft een accupakket met een soortgelijke omvang, maar daarmee kun je volgens de fabrikant tot wel 400 kilometer afleggen. De stadsauto weegt natuurlijk geen 2,5 ton. Laat staan dat je er 10,7 kubieke meter aan spullen in kwijt kunt!

Tenzij je uitsluitend ritjes maakt in de binnenstad, heeft je productiviteit behoorlijk te lijden onder de alternatieve aandrijflijn van de Volkswagen. De e-Crafter is begrensd op 94 kilometer per uur en mag geen aanhanger trekken. Snelladen kan, maar kost minimaal een uur. Verder ligt de aanschafprijs met € 49.950 (exclusief BTW) meer dan twee keer zo hoog als die van een exemplaar op diesel. De Duitsers verlenen 8 jaar of 240.000 kilometer garantie op het batterijpakket.

Geen subsidie voor tussenoplossing

De Nederlandse overheid gaat vooralsnog voorbij aan een tussenoplossing als de Ford Transit Custom Plug-in Hybrid: die bestelbus heeft behalve een elektromotor ook een conventionele verbrandingsmotor aan boord en komt daarmee niet in aanmerking voor aanschafsubsidie. De regering acht de kans op misbruik te groot: ondernemers zouden met zo’n bus uitsluitend op benzine kunnen blijven rijden.

Die benzinemotor dient in het geval van de Ford uitsluitend als aggregaat: de elektromotor drijft de wielen aan. Is de van kantoor meegebrachte stroom op, dan maakt de Transit nieuwe met benzine. Op die manier hoef je onderweg dus niet per se een laadpauze in te lassen, zoals bij de andere twee bestellers het geval is.

Het batterijpakket van de Transit Custom is 13,6 kWh groot. Louter op stroom komt de bus volgens de Amerikanen 56 kilometer ver. Snelladen zit er niet in en ook bij een publiek laadpunt is de Ford weinig vlot: de bus laadt maar met één fase en doet er zomaar 5 uur over voor z’n accu’s weer vol zijn. De Transit is goed voor 92,9 kW, omgerekend zo’n 125 pk. Hoewel er verschillende carrosserievarianten van de bedrijfswagen bestaan, is deze motorisering uitsluitend beschikbaar in één lengtemaat, met een bagageruimte van maximaal 6 m3. Het prijskaartje bedraagt minimaal € 41.250, exclusief BTW. Ford verleent 8 jaar of 160.000 kilometer garantie op de accu’s.

Hoewel een aanschafsubsidie het leed verzacht, kent een elektrische aandrijflijn voor ondernemers nog altijd een aantal nadelen. Tegenover lagere gebruiks- en onderhoudskosten staan een hogere aanschafprijs, beperkte gebruiksmogelijkheden en de noodzaak van laadvoorzieningen.
Het blijft de vraag of zo’n investering kan worden terugverdiend: TNO concludeerde in 2018 nog, dat de restwaarde van een bestelbus op stroom harder daalt dan die van een conventionele brandstofversie. 

1.000.000 kilometer garantie

Hopelijk neemt het explosief toegenomen aanbod wat koudwatervrees weg: een fabrikant als Toyota durft nu al een miljoen kilometer garantie op de batterijen van hun volledig elektrische bedrijfswagens te verlenen. De ANWB houdt de acceptatie van de elektrische personenwagen al een aantal jaar bij door middel van de Elektrisch Rijden Monitor. Van dergelijke gezinsauto’s lag de restwaarde aanvankelijk ook lager, maar inmiddels komt deze in de buurt van personenwagens met een benzinemotor. Vanaf 2025 valt er niets meer te kiezen: ondernemers die dan nog een bedrijfswagen op diesel bestellen, komen menig Nederlandse binnenstad niet meer in.


Stroom op? Bel de Wegenwacht!

Welke krachtbron er ook onder de motorkap van jouw bedrijfsbus schuilgaat: met Wegenwacht voor de zaak minimaliseer je het risico dat je opdrachten misloopt door pech onderweg. Lees meer over onze snelle en kundige hulp in heel Europa.

Bekijk ook

Elektrisch Rijden voor ondernemers
Fiscale voordelen voor ondernemers die elektrisch rijden