Nu ook subsidie voor elektrische bedrijfswagens

Tot en met 2025 kunnen ondernemers tot € 5.000 aanschafsubsidie krijgen op elektrische bedrijfswagens. Aanvragers van de subsidie moeten aan een aantal voorwaarden voldoen.

Het rijbereik van de beoogde bestelbus moet minimaal 100 kilometer bedragen en er geldt per bedrijf een maximum aantal bussen waarvoor de steunmaatregel mag worden aangevraagd. Na aanschaf snel weer doorverkopen, is uiteraard niet de bedoeling: ondernemers die binnen drie jaar alweer afscheid nemen van hun elektrische bedrijfswagen, moeten de subsidie deels terug betalen. 

In 2025 houdt de steunmaatregel op te bestaan: tegen die tijd moeten er meer dan genoeg goedkope elektrische busjes in de showroom staan. Tot die tijd wordt er per jaar een nog onbekend bedrag vrijgemaakt, waarvoor het credo ‘op = op’ geldt. Precies zoals we dat onlangs al hebben gezien bij de particuliere aanschafsubsidie voor EV’s. Daarvan was het potje binnen drie werkdagen leeg!

Fors minder CO2 in de stad

In de zomer van 2018 publiceerde TNO een rapport over het aantal elektrische bestelauto’s in Nederland. Volgens de onderzoeksinstantie waren bestelwagens op dat moment verantwoordelijk voor circa de helft van de schadelijke uitstoot die tijdens goederenvervoer in de stad vrijkomt. In driekwart van de gevallen wordt voor het bevoorraden van winkels en het afleveren van postpakketten een bestelbus gebruikt. Door die uit te rusten met een elektromotor, kan de CO2-uitstoot in stedelijk gebied fors worden teruggedrongen.

In dat licht bezien is het niet verwonderlijk dat de Nederlandse overheid miljoenen euro’s vrijmaakt om de aanschaf van elektrische bedrijfswagens te stimuleren. De aanschafsubsidie geldt uitsluitend voor volwaardige EV’s en bedraagt 10 procent van de nieuwprijs, tot een maximum van 5.000 euro. De maatregel komt bovenop fiscale regelingen die de aanschaf van een milieuvriendelijke bus toch al aantrekkelijk maakte voor ondernemers, zoals de milieu-investeringsaftrek.

Geen subsidie voor tussenoplossing

De Nederlandse overheid gaat vooralsnog voorbij aan een tussenoplossing als de Ford Transit Custom Plug-in Hybrid: die bestelbus heeft behalve een elektromotor ook een conventionele verbrandingsmotor aan boord en komt daarmee niet in aanmerking voor aanschafsubsidie. De regering acht de kans op misbruik te groot: ondernemers zouden met zo’n bus uitsluitend op benzine kunnen blijven rijden.

Die benzinemotor dient in het geval van de Ford uitsluitend als aggregaat: de elektromotor drijft de wielen aan. Is de van kantoor meegebrachte stroom op, dan maakt de Transit nieuwe met benzine. Op die manier hoef je onderweg dus niet per se een laadpauze in te lassen, zoals bij de andere twee bestellers het geval is.

Hoewel een aanschafsubsidie het leed verzacht, kent een elektrische aandrijflijn voor ondernemers nog altijd een aantal nadelen. Tegenover lagere gebruiks- en onderhoudskosten staan een hogere aanschafprijs, beperkte gebruiksmogelijkheden en de noodzaak van laadvoorzieningen.
Het blijft de vraag of zo’n investering kan worden terugverdiend: TNO concludeerde in 2018 nog, dat de restwaarde van een bestelbus op stroom harder daalt dan die van een conventionele brandstofversie. 

1.000.000 kilometer garantie

Hopelijk neemt het explosief toegenomen aanbod wat koudwatervrees weg. Alleen in 2020 werden er al 12 nieuwe modellen gepresenteerd. Grote publieksmerken als Citroën, Fiat, Opel en Toyota schitterden in dit deel van de markt jarenlang door afwezigheid, maar nu lijken hun elektrische bedrijfswagens wel allemaal tegelijk te komen.
Een fabrikant als Toyota durft nu al een miljoen kilometer garantie op de batterijen van hun volledig elektrische bedrijfswagens te verlenen. De ANWB houdt de acceptatie van de elektrische personenwagen al een aantal jaar bij door middel van de Elektrisch Rijden Monitor. Van dergelijke gezinsauto’s lag de restwaarde aanvankelijk ook lager, maar inmiddels komt deze in de buurt van personenwagens met een benzinemotor. Vanaf 2025 valt er niets meer te kiezen: ondernemers die dan nog een bedrijfswagen op diesel bestellen, komen menig Nederlandse binnenstad niet meer in.


Stroom op? Bel de Wegenwacht!

Welke krachtbron er ook onder de motorkap van jouw bedrijfsbus schuilgaat: met Wegenwacht voor de zaak minimaliseer je het risico dat je opdrachten misloopt door pech onderweg. Lees meer over onze snelle en kundige hulp in heel Europa.

Bekijk ook

Elektrisch Rijden voor ondernemers
Fiscale voordelen voor ondernemers die elektrisch rijden