Autoportal Jaaroverzicht 2020

Verschenen er ook nog nieuwe modellen zónder laadkabel in de kofferbak..?

Er valt een boel te vertellen over 2020 maar in dit jaaroverzicht beperken ANWB autoredacteuren Frank en Gert zich tot wat er op automobiel gebied allemaal is gebeurd.

Niets leek zeker het afgelopen jaar, maar Frank en Gert durfden de voorspelling aan dat het met Kerst traditiegetrouw druk zou zijn op de meubelboulevards. Vandaar dat ze de etalage van een woonwinkel uitkozen als decor voor hun jaaroverzicht. De avond na de opnames ging echter de huidige verzwaring van de geldende coronamaatregelen in...

Nieuwe automodellen én - merken

De enige constante factor bleek in 2020 de verschijning van nieuwe automodellen én -merken. Zo maakten we kennis met CUPRA en Polestar. Bij die laatste fabrikant, nauw gelieerd aan Volvo, lopen voornamelijk elektrische personenwagens van de band. En daarvan zagen we er wel meer voorbij komen dit jaar, met een hoofdrol voor de Volkswagen ID.3. Wat een legendarische gebeurtenis had moeten worden - de Duitsers beschouwen de EV na de Kever en de Golf als hun meest belangwekkende model - werd een tamme introductie, vanwege de softwareproblemen waarmee de gezinsauto kampt. Zelfs nu de ID.3 inmiddels in de Nederlandse showrooms staat!

Het valt niet mee om noviteiten aan te wijzen waar géén laadkabel in de kofferbak ligt. Behalve volledig elektrische modellen werden er in 2020 namelijk ook de nodige plug-in hybrides gepresenteerd, zoals de Volvo XC40, Peugeot 508 en Skoda Superb. De populariteit van zulke uitvoeringen valt op verschillende manieren te verklaren. Allereerst vanuit de fabrikant zelf: automerken zijn volgens de Europese regelgeving namelijk verplicht om de schadelijke uitstoot van hun gamma zoveel mogelijk te beperken. Daarnaast is er voor consumenten het nodige voordeel te behalen: vanwege de geringe uitstoot heft de overheid minder aanschafbelasting over personenwagens 'met een stekker'. Je krijgt bovendien een krachtiger aandrijflijn op de koop toe!

Weinig nieuws zonder stekker

Bij Volkswagen lanceerden ze behalve de elektrische ID.3 ook nieuwe generaties van de Seat Leon, Skoda Octavia en Audi A3. Die komen er allemaal als plug-in hybride, maar zijn ook nog nog 'gewoon' met een conventionele verbrandingsmotor verkrijgbaar. Renault verraste vriend en vijand met de introductie van een hybride Clio. De kleine gezinsauto heeft een krachtbron op benzine en twee stuks op stroom onder de motorkap. Werk aan de winkel voor Toyota, die in 2020 met een andere Yaris op de proppen kwamen. Zuinig is de B-segmenter nog steeds, maar voortaan is de zakjapanner juist scheutig wat het 't geboden rijplezier aangaat.

Daarover gesproken: Toyota bracht het afgelopen jaar ook een rasechte sportwagen op de markt, in de vorm van de GR Supra. Een typenaam met een rijke historie en dat geldt net zo goed voor de Land Rover Defender. Ook dat icoon werd nieuw leven ingeblazen. Bij Honda creëerden ze een nieuwe legende, in de vorm van de Honda e. Dit eigenwijze - en uiteraard elektrische - stadsautootje heeft de nodige onvolkomenheden, maar die vergeef je hem subiet op basis van zijn originele in- en exterieur. Niet voor niks schopte de Honda het tot categoriewinnaar tijdens onze megatest van EV's tot 40 mille!

Kijkje achter de schermen

In onderstaande video komt het autojaar 2020 in vogelvlucht voorbij. Daarnaast delen onze redacteuren hun persoonlijke hoogte- en dieptepunten, inclusief een onthullend kijkje achter de schermen bij de totstandkoming van hun video's. En er valt zelfs wat te winnen!