Eerste rijtest Subaru Forester e-Boxer

Met een schoon geweten een aanhanger van 1.870 kilogram trekken

De Subaru Forester staat op het punt om nieuwe vrienden te maken. Dankzij een hybride aandrijflijn kunnen nu ook mensen die graag met de caravan op vakantie gaan, hun steentje bijdragen aan een beter milieu.

Geen model vertegenwoordigt de merkwaarden van Subaru zo sterk als de Forester. De semi-tereinwagen, in 1997 een van de eerste crossovers, beschikt standaard over vierwielaandrijving en een boxer motor. De vijfde generatie van de SUV ziet er niet veel anders uit dan zijn voorganger, maar onderhuids zijn de wijzigingen significant. Vanaf het einde van dit jaar is de Forester uitsluitend leverbaar met een hybride aandrijflijn.

Voordeliger dan de concurrentie

Dergelijke modellen zijn er niet veel in dit deel van de markt: Honda levert een C-RV met een elektrische hulpmotor (vanaf € 41.660) en bij Toyota kun je terecht voor een hybride RAV4 (minimaal € 39.995). De vanafprijs van de Forester lijkt met € 43.995 hoger te liggen, maar de eenvoudigste uitvoeringen van Honda en Toyota hebben nog geen vierwielaandrijving. Rust je die alternatieven gelijkwaardig uit, dan is de Subaru juist voordeliger. Bovendien biedt de Forester een (substantieel) hoger trekgewicht, waarmee deze milieuvriendelijke versie ook interessant wordt voor caravaneigenaren. Alleen qua vermogen schiet de Subaru tekort: de CR-V en de RAV4 bieden tientallen pk’s extra.

De meeste fabrikanten die een hybride aandrijflijn aanbieden, verstrekken daarvan doorgaans een gecombineerd vermogen. Subaru geeft het aantal pk’s echter gescheiden op: de 2.0-liter benzinemotor is 150 pk en 194 Nm sterk, de elektromotor 16,7 pk en 66 Nm. Het trekgewicht bedraagt 1.870 kilogram. De elektromotor heeft een plekje gevonden in de automatische transmissie en drijft vanuit stilstand en bij lage snelheiden de Forester aan. Tot 40 kilometer per uur kun je over een afstand van pak ‘m beet anderhalve kilometer volledig elektrisch rijden. Daarna springt de benzinemotor bij. Voer je het tempo op tot boven de maximum snelheid, dan trekt de boxermotor de kar alleen.

Geen geloei

Subaru monteert een traploze transmissie in hun crossover. Die gaat op basis van de stand van je gasvoet op zoek naar het juiste toerental, wat bij dit type transmissie doorgaans niet ongemerkt gebeurd. Omdat de elektromotor assistentie verleent, blijft het kenmerkende ‘geloei’ van zo’n CVT bij deze e-Boxer uitvoering echter achterwege.

Boxermotoren zijn niet de zuinigste krachtbronnen, dus de Forester kan best een elektrisch duwtje in de rug gebruiken. Desalniettemin blijven de Japanners realistisch over het verbruikscijfer van hun hybride aandrijflijn: de Subaru weegt immers bijna 1.700 kilogram. De fabrieksopgave luidt 1 op 14,9. Wij scoorden in de praktijk een verbruikscijfer van 1 op 13,5.

Grote ramen wel zo veilig

Subaru is wars van modegrillen en vindt dat ramen zijn bedoeld om door naar buiten te kijken. Dat de Forester daardoor niet zo flitsend is vormgegeven als sommige van diens concurrenten, nemen de Japanners voor lief. Daarnaast voorziet de fabrikant in een rijke aanvullende veiligheidsuitrusting, die standaard adaptieve cruise control, actieve rijstrookassistentie en een noodstopsysteem met voetgangers- én fietsersherkenning omvat.

Optioneel kun je kiezen voor twee nieuwe rijhulpsystemen: de een brengt de auto zelfstandig tot stilstand wanneer je achterwaarts ergens tegen aan dreigt te rijden, de ander houdt door middel van gezichtsherkenning in de gaten of je niet in slaap dommelt achter het stuur. Dat Driver Monitoring System bewijst overigens ook zijn nut wanneer de verkeersveiligheid niet in het geding is: hij stemt op jouw gezicht favorieten als de stoelinstelling en je lievelingsmuziek af.

Ergonomie rommeltje

Van alle Japanse automerken is Subaru misschien wel het meest eigenzinnig. Dat wordt treffend geïllustreerd door het interieur, dat ergonomisch nogal een rommeltje is. Bedieningsknoppen zitten overal en nergens en zijn niet logisch geclusterd: we vinden bijvoorbeeld veiligheidsfuncties links van het stuur, óp het stuur en aan de dakhemel.

Een pluspunt is de toegankelijkheid van de semi-terreinwagen: de portieren openen haast haaks op de koets, zodat je eenvoudig kunt in- en uitstappen. Eenmaal op de achterbank zit je ook als volwassene riant en dankzij de bescheiden middentunnel passen er drie inzittenden achterin. Zij beschikken over hun eigen uitstroomopeningen, plus twee stroompunten voor hun smartphone of spelcomputer. Voorin kunnen de passagiers hun telefoon aan het infotainmentsysteem koppelen door middel van Apple CarPlay of Android Auto.

Het dak op

De kofferbak van de Forester heeft een brede laadopening en is minimaal 509 en maximaal 1.879 liter groot. De laadruimte onder de bagagebodem heeft grotendeels plaatsgemaakt voor het batterijpakket van de elektromotor, maar er blijft nog genoeg ruimte over om de hoedenplank op te bergen. Een reservewiel past er niet meer bij. De rugleuning van de achterbank klap je neer door middel van een schakelaar in de kofferruimte. Vervolgens ontstaat er een vlakke laadvloer. Subaru moedigt overigens aan dat je ook het dak van de Forester belaadt: daartoe hebben ze een speciale voetsteun naast de achterbank gemaakt, zodat je eenvoudig in de hoogte kunt werken.

Lees ook onze andere Subaru rijtests