Nissan laat batterij elektrische auto opladen door verbrandingsmotor

Voordelige e-Power aandrijflijn in Japan al groot succes

Een voordelige elektrische auto lijkt nu nog een utopie, maar bij Nissan denken ze de oplossing te hebben gevonden. Uitgerekend een traditionele verbrandingsmotor moet uitkomst bieden!

Nissan heeft een elektrische auto bedacht, waarvan het batterijpakket wordt bijgeladen door een bescheiden benzinemotor. Voor zo’n EV is geen groot batterijpakket nodig, wat de prijs drukt. In Japan worden deze e-Power uitvoeringen al verkocht, op basis van bestaande modellen. Hier in Europa moeten we nog even geduld hebben: naar verluidt krijgen de opvolgers van de Qashqai en X-Trail de techniek voor het eerst aan boord.

Elektromotor drijft de wielen aan

Een benzinemotor als aggregaat gebruiken is niks nieuws: General Motors deed het in 2011 al, toen het de Opel Ampera en Chevrolet Volt lanceerde. Voor de daadwerkelijke aandrijving zorgt een elektromotor. Die is in het geval van Nissan tussen de 80- en 100 kW sterk, afhankelijk van de gekozen carrosserievariant. In Japan wordt de aandrijflijn geleverd in een kleine gezinsauto en een uit de kluiten gewassen ruimtewagen.

In vergelijking met de toenmalige Volt en Ampera hanteert Nissan een veel kleiner batterijpakket: dat van de Japanners is maar 1,5 kWh groot. De 1.2-liter driecilinder benzinemotor heeft een minuut of 10 nodig om de accu’s bij te laden, waarna je ongeveer 5 kilometer kunt rijden. Dat proces herhaalt zich tot de brandstoftank leeg is; er komt geen stekker aan te pas.

Tijdens ons recente bezoek aan de Tokyo Motor Show konden we een blokje om met zo’n Nissan e-Power model. Het ging om een ruimteauto die niet bedoeld is voor de Europese markt, maar gezien het formaat van de MPV kan zo’n generator ook prima uit de voeten met een hier populaire crossover. En laten de Japanners er daarvan nou net twee verkopen, die binnenkort aan vervanging toe zijn!

Lees meer over elektrisch rijden