Nieuwe Nederlandse fabrikant presenteert zonneauto

Lightyear One komt tot 725 kilometer ver met behulp van zonne-energie

Nederland is een autofabrikant van eigen bodem rijker: Lightyear presenteert diens elektrische auto op zonne-energie.

Wat ooit begon als een studieopdracht op de Technische Universiteit van Eindhoven, is uitgemond in de Lightyear One: een sierlijke vierdeurs coupé, die tot 725 kilometer ver moet komen op een lading stroom.

Op de motorkap en het dak van de sportwagen zit bij elkaar vijf vierkante meter aan zonnepanelen gemonteerd. De opbrengst daarvan draagt bij aan de spectaculaire actieradius, maar de Lightyear One kan ook gewoon aan een stopcontact worden bijgeladen. Ook een publieke laadpaal en een snellaadstation behoren tot de mogelijkheden.

Bij de ontwikkeling van de zonneauto stond efficiency centraal. De One is opgetrokken uit lichtgewicht materialen, de wielbasis is bewust kort gehouden en de elektromotoren zitten in de wielen zelf, zodat er geen energie verlorgen gaat bij het overbrengen van de aandrijfkrachten.

Wedstrijdelement

De mannen en vrouwen achter Lightyear hebben tussen 2013 en 2017 hun sporen verdiend tijdens een drietal wedstrijden met zonnecelauto's in Australië. Daar verschenen de studenten voor het eerst aan de startstreep met een auto waar meerdere personen in pasten. Die racewagen legde de basis voor de Lightyear One.

Inmiddels zijn de initiatiefnemers afgestudeerd en werken er 130 man bij het bedrijf. De eerste 100 exemplaren van de zonneauto zijn ook al vergeven. De coupé die op de foto's wordt gebruikt, is officieel nog een prototype: in 2020 moeten de eerste klantexemplaren klaar zijn. Vanaf 2021 moeten er jaarlijks 1.500 exemplaren van de band rollen.

Stevig prijskaartje

Het riante rijbereik mag dan laagdrempelig zijn, de prijs is dat niet: Lightyear communiceert een bedrag van € 119.000, exclusief belastingen. De inkomsten zullen worden gebruikt om de One te perfectioneren en te werken aan een manier om de zonneauto bereikbaar te maken voor het grote publiek. Het bedrijf staat er voor open hun bevindingen met andere autofabrikanten te delen.

Lees meer over elektrisch rijden