Skoda Citigo straks allereerste compacte EV voor onder 20 mille

Elektrische versies van de Mini Cooper, Opel Corsa, Peugeot 208 en Volkswagen-drieling

De Skoda Citigo wordt de allereerste compacte elektrische auto met een prijs onder de 20 mille. Een woordvoerder van de Nederlandse importeur (PON) heeft dat bevestigd. Begin dit jaar werden er diverse nieuwe, kleine elektrische auto’s aangekondigd op de Autosalon van Genève. Inmiddels kunnen we je meer over die modellen vertellen en zijn er een paar bij gekomen.

Skoda Citigo en Seat Mii straks alleen nog als EV

De elektrische versie van de Skoda Citigo, die begin volgend jaar op de markt verschijnt, wordt de allereerste EV met een vanafprijs onder de 20 mille. De aandrijflijn van deze Skoda komt ook terecht in de concerngenoten Seat Mii en VW Up. Die prijs is best een doorbraak want de achilleshiel van veel EV's is tot nu toe de torenhoge aanschafprijs.

In Nederland wordt de komst van de Citigo e-iV meteen aangegrepen om zowel van de Skoda Citigo als van de Seat Mii de gewone brandstofversies te schrappen; de twee compacte auto's zijn dan dus alleen nog als EV leverbaar. Waar de huidige elektrisch aangedreven VW e-Up een rijbereik heeft van 133 km, komt de Skoda dankzij een ander accupakket 265 km ver. Uiteraard zal de VW e-Up binnenkort datzelfde, 36,8 kWh accupakket krijgen en ligt het voor de hand dat de prijs van de VW Up naar beneden worden bijgesteld. 'De Up zal wel ook met brandstofmotoren leverbaar blijven', aldus de woordvoerder.

Peugeot e-208 komt 340 km ver

Peugeot e-208 stal de show tijdens de Autosalon van Genève, afgelopen maart. De volledig elektrische versie van de compacte gezinsauto werd tegelijkertijd gepresenteerd met de benzine- en dieseluitvoeringen. De Fransen beloven een actieradius van 340 kilometer en een laadtijd van minimaal 30 minuten. De prijs is stevig: voor de e-208 moet minimaal € 36.250 worden betaald. Voor dat geld beschik je dan wel over een rijk aangeklede uitvoering.

Logisch: Opel Corsa-e 

Nu het moederbedrijf van Peugeot en Citroën ook Opel heeft ingelijfd, kan het geen verbazing wekken dat de Duitsers eveneens met een volledig elektrische variant van hun B-segmenter op de proppen komen. Deze Corsa-e heeft een iets kleinere actieradius dan zijn zustermodel (namelijk 330 kilometer) terwijl de batterij-inhoud met 50 kWh gelijk is. De elektrische Corsa kost ook iets minder: € 34.999, inclusief 6 jaar gratis onderhoud. Zowel de Opel als de Peugeot staan vanaf begin 2020 in de Nederlandse showroom.

Renault Zoe kan standaard snelladen

Rivaal Renault schiet onder hun duiven met een vernieuwde versie van de Zoe. Die is na de zomer al leverbaar, voor een nog onbekende prijs. Wat we nu al wél weten, is dat het batterijpakket een omvang heeft van 52 kWh. Daarmee zou de EV volgens de fabrieksopgave tot 390 kilometer ver moeten komen op één lading stroom. De Zoe kan voortaan standaard snelladen; een welkome functionaliteit die voorheen was voorbehouden aan een bepaalde uitvoering.

Mini Cooper SE: nieuw antislipsysteem om wielspin te voorkomen

Hoewel Mini al eerder speelde met het idee van een elektrische variant, heeft het tot 2019 geduurd voordat zo'n uitvoering daadwerkelijk in de verkoop gaat. De Cooper SE is vanaf volgend jaar in ons land verkrijgbaar en beschikt over een 184 pk en 270 Nm sterke elektromotor. Omdat al dat vermogen direct beschikbaar is, hebben de Britten een nieuw antislipsysteem gemonteerd om wielspin te voorkomen. Misschien nog wel belangrijker dan het vermogen is de actieradius: die bedraagt volgens de fabrikant tussen de 235- en 270 kilometer. Opladen kan thuis, aan een openbaar laadpunt en bij een snellader en neemt minimaal 35 minuten in beslag. De vanafprijs van de elektrische Mini bedraagt € 34.900.

Lees meer over elektrisch rijden