Deze betaalbare elektrische auto's komen in 2020 op de markt

Waarom veel merken volgend jaar met een elektrische auto komen, inclusief de Chinezen

De laatste jaren is het hard gegaan met de elektrische auto. Van nicheproduct voor wereldverbeteraars tot waardig alternatief voor brandstofauto's, in ons land flink geholpen door financiële prikkels voor zakelijke rijders. In 2020 komen er veel nieuwe modellen bij en lijkt het écht het jaar van de elektrische auto te worden.

Waarom is de 'betaalbare' elektrische auto in opkomst?

In Nederland, maar bijvoorbeeld ook in Noorwegen, genieten elektrische auto's al enige jaren grote financiële voordelen, waardoor het percentage elektrische auto's hier relatief hoog is. In de ons omringende landen hebben elektrische auto's een veel kleiner aandeel. Om de omschakeling naar elektrisch rijden te stimuleren en klimaatdoelen te halen heeft de Europese Unie enkele jaren geleden besloten de gemiddelde uitstoot van nieuwe auto's te beperken.

Op straffe van hoge boetes mogen nieuw verkochte auto's in 2020 per fabrikant gemiddeld niet meer dan 95 gram CO2 uitstoten. Aangezien veel benzine- en dieselauto's een hogere uitstoot hebben, moeten automerken dat compenseren met auto's met weinig of geen directe uitstoot. Er is fabrikanten veel aan gelegen financieel aantrekkelijke elektrische auto's te introduceren, het is een belangrijk middel om de gemiddelde uitstoot van al hun verkochte auto's omlaag te brengen. Het betekent ook dat veel merken hun elektrische auto achter de hand gehouden hebben tot 2020, immers tellen alleen de in dat jaar verkochte auto's mee voor het gemiddelde. 

Bekijk alle huidige en verwachte elektrische auto's

Ook Europese merken komen met goedkopere modellen

Op dit moment scoren vooral de Koreaanse merken Kia en Hyundai in ons land goed met hun relatief betaalbare elektrische middenklasse auto's, maar daar komen binnenkort een aantal belangrijke concurrenten van Europese fabrikanten bij. Volkswagen heeft de meeste media-aandacht weten te genereren met de ID.3, een elektrische auto in Golf-formaat met een vanafprijs van circa 30.000 euro. Van die ID.3 komt een sterk gelijkende Seat-versie, de El-Born, en ook Skoda werkt aan elektrische auto op het platform van de Volkswagen. Daarnaast zijn er nu een Skoda- en Seat-versie van de Volkswagen e-Up!, waarvan eerstgenoemde al vanaf 199 euro per maand geprivate leased kon worden. Dat bleek een lokkertje voor de eerste paar honderd auto's, op dit moment bedraagt het minimale maandbedrag een nog altijd concurrerende 249 euro. 

Niet alleen de Volkswagen-groep heeft een elektrisch platform ontwikkeld, ook PSA (moederbedrijf van Peugeot, Citroën, DS en Opel) komt in 2020 met een heuse stortvloed aan betaalbare elektrische modellen. Zo delen de Peugeot e-208, e-2008, Opel Corsa-e en de DS 3 Crossback e-Tense alle dezelfde technische basis. Nu er sprake is dat PSA gaat fuseren met de Fiat-groep, bestaat er een kans dat er binnen enkele jaren ook Fiat-, Alfa Romeo- en Jeep-varianten van deze elektrische auto's komen. Fiat zelf zou in de tussentijd werken aan een nieuwe elektrische Fiat 500.

Andere grote autofabrikanten die zich vanaf 2020 op de elektrische markt gaan storten zijn Honda, Mazda, Ford en Mini. Daarnaast zullen merken die nu al actief zijn, zoals Audi, BMW, Mercedes, Nissan en Renault hun gamma vernieuwen of uitbreiden. Ook pionier Tesla doet een duit in het zakje met de Model Y, een crossover op basis van de razend populaire Model 3. We kunnen volgend jaar dus veel verwachten van de bekende automerken, maar daar houdt het verhaal nog niet op.

De Chinezen komen nu écht

Chinese merken lijken de opkomst van de elektrische auto eveneens aan te grijpen om hun intrede te doen op de Europese markt. In het verleden hebben sommige merken dat al eens geprobeerd, maar deze keer lijkt de Chinese 'invasie' serieuzer dan ooit.

Onlangs is de MG ZS EV op de markt verschenen. MG kennen we als Britse fabrikant van sportwagens, maar na een faillisement zijn de rechten op het merk in handen gekomen van het Chinese SAIC. Zij bieden nu een elektrische crossover aan voor zo'n dertig duizend euro en met een bereik van 230 km, wat een zeer scherpe aanbieding te noemen is. Ook het Chinese AIWAYS maakt in 2020 haar opwachting in Europa met de U5 (foto onder), eveneens een elektrische middenklasse SUV die veel waar voor zijn geld moet bieden. Door de krimpende automarkt in China is het mogelijk dat ook andere fabrikanten op zoek gaan naar groeikansen in Europa.

De situatie op de Nederlandse markt

Door aanzienlijk bijtellingsvoordeel zijn elektrische auto's populair onder leaserijders. Die fiscale voordelen worden echter in rap tempo afgebouwd en dat kan tot gevolg hebben dat de verkoop van elektrische auto's in ons land afgeremd wordt. Daar staat tegenover dat er een aankoopsubsidie voor particulieren zal komen, om zowel de aankoop van nieuwe als gebruikte elektrische auto's te stimuleren. Volgens de ANWB Elektrisch Rijden Monitor 2019 gaat dat er voor zorgen dat in 2020 voor het eerst de particuliere autokoper in significante aantallen elektrische auto's zal aanschaffen. Hoe hoog deze aanschafsubsidies zullen uitvallen is op dit moment nog niet bekend.

Lees alles over elektrisch rijden