Elektrisch door Europa: binnen 24 uur van Nederland naar Slovenië

Audi rekent af met actieradiusvrees en organiseert monstertocht door 10 Europese landen

Om maar geen minuut van hun vrije tijd te verspillen, rijdt een groot aantal Nederlanders in één streep naar hun vakantiebestemming. Een dergelijke actie was tot voor kort ondenkbaar met een elektrische auto. Audi denkt echter dat het kan.

De Duitsers lanceerden eind 2018 hun eerste, volledig elektrische personenwagen. Van die e-tron stonden er afgelopen augustus drie exemplaren klaar, waarmee de pers van het Sheraton-hotel op Schiphol naar het Meer van Bled in Slovenië kon rijden. Binnen 24 uur en langs 10 verschillende landen in Europa.

Zeven laadstops

Audi geeft voor de e-tron een rijbereik op van 417 kilometer, volgens de strengste Europese meetcyclus. Tijdens onze eigen actieradiusproef, waarbij we via een gevarieerde route van het ANWB hoofdkantoor in Den Haag naar de luchthaven van Lelystad op en neer reden, kwamen wij tot 341 kilometer. Geen van beide getallen is groot genoeg om op één lading stroom van hier naar Slovenië te rijden. Vandaar dat de Duitsers onderweg 7 laadstops hadden ingepland.

Samen met andere autofabrikanten als BMW, Ford en Mercedes is Audi de drijvende kracht achter IONITY; een Europees snellaadnetwerk met grote ambities. Niet alleen wil het bonte gezelschap dat er elke 120 kilometer een van hun laadpalen verrijst; de laadsnelheid moet bovendien 350 kW gaan bedragen. Op dit moment staat de teller op 150 laadstations; binnen een jaar moeten dat 400 exemplaren worden. De e-tron weet nu al raad met een laadsnelheid van 150 kW, waarmee het 95 kWh grote batterijpakket binnen een half uur voor 80 procent vol zit.

Over bergpas en Autobahn

Het Meer van Bled is een toeristische trekpleister van 2,1 kilometer lang en 1,4 kilometer breed. Voer je de bezienswaardigheid in op je navigatiesysteem, dan doe je daar vanuit Amsterdam 12 uur en 1,200 kilometer over met een reguliere brandstofauto. Audi trok een vol etmaal uit voor de trip. Niet alleen vanwege de alternatieve aandrijflijn, maar ook om te zorgen dat er wat te zien viel onderweg. De route voerde achtereenvolgens door Nederland, België, Luxemburg, Duitsland, Frankrijk, Zwitserland, Lichtenstein, Italië, Oostenrijk en Slovenië, waarbij zowel de ‘Autobahn’ als uitdagende bergpassen werden aangedaan.

Het moet gezegd: de Audi gaf onderweg geen krimp. Op de snelheid van de eigen snellaadpalen kon je de klok gelijk zetten en tussen de verschillende laadbeurten in legden we moeiteloos afstanden af tussen de 220- en 330 kilometer. Letwel; zonder dat we daarbij concessies hoefden te doen aan de gereden snelheid of de voorzieningen aan boord.

Deurvakken vol lekkers

Bij de ANWB adviseren we om bij het rijden van grote afstanden elke twee uur een kwartier pauze in te lassen. De laadstops lagen weliswaar een tweeëneenhalf- tot drie uur uit elkaar, maar ter compensatie reed er een heuse tourbus achter de karavaan aan, waarin de journalisten konden slapen. Bovendien was een minimum van twee inzittenden per auto verplicht, zodat er onderweg van bestuurder kon worden gewisseld. Ook aan ons advies om geregeld iets kleins te eten, bleek door de Duitsers te zijn gedacht: de deurvakken puilden uit van het lekkers.

Dat de doelstelling om binnen 24 uur 10 verschillende landen aan te doen, uiteindelijk niet werd gehaald, lag niet aan de e-tron. De logistiek speelde daarbij een belangrijke rol, net als het drukke toeristenverkeer op de tweebaans weg van Italïe naar Oostenrijk. Uiteindelijk bereikten we na 25 uur de oevers van het Meer van Bled.

Net als vroeger

De actie van Audi roept herinneringen op aan het begin van de automobiel, toen fabrikanten soortgelijke stunts uithaalden om het publiek te overtuigen van het nut van hun vinding. Dat heeft gewerkt, want tegenwoordig denken we geen twee keer na voordat we in onze auto naar Spanje afreizen. Wellicht dat dit binnen afzienbare tijd ook voor de elektrische auto geldt. Zelfs wanneer je graag met de caravan op vakantie gaat: de e-tron mag namelijk een aanhanger trekken van maximaal 1.800 kilogram.

Lees onze rijtest van de Audi e-tron

Lees meer over elektrisch rijden

Lees hoe je vermoeidheid achter het stuur kunt tegengaan