Toekomstig stadsverkeer op stroom of per oplegger

Mobiliteitsvisies BMW en Mercedes lopen behoorlijk uiteen

Recentelijk organiseerde zowel BMW als Mercedes een symposium over hun visie op de toekomst. Die spitste zich in beide gevallen toe op de stad, maar elk vanuit een compleet andere invalshoek.

De ANWB was bij beide evenementen aanwezig. Eerst bezochten we een bijeenkomst van Mercedes in het Deense Kopenhagen. Zij stellen dat hun bestelbussen ‘de moleculen zijn in het ecosysteem van de stad’. Een tikkeltje hoogdravend wellicht, maar hun verantwoordelijkheidsgevoel heeft de Duitsers in ieder geval geïnspireerd tot een autonoom, volledig elektrisch vervoermiddel dat door middel van een soort opleggerprincipe verschillende functies kan vervullen in de stad. Afhankelijk van het gekozen ‘slakkenhuis’ kun je 12 inzittenden kwijt, of een ontelbare hoeveelheid pakketjes.

Mercedes heeft nauwkeurig in kaart gebracht welke stedelijke problemen er in de nabije toekomst aan zitten te komen en zo’n beetje op ieder vraagstuk wel een antwoord bedacht. Zowel die van logistieke aard als wat het de acceptatie van de zelfrijdende auto aan gaat. Met name die vondsten zijn indrukwekkend. Bijvoorbeeld het feit dat de Vision Urbanetic kan communiceren met zijn omgeving door middel van teksten en lichtsignalen en dat de Duitsers er in zijn geslaagd om de menselijke besluitvorming na te bootsen met behulp van een ingenieuze combinatie van sensoren, kaartinformatie en camerabeelden.

Nu zal Mercedes ongetwijfeld niet hartje Amsterdam beginnen met het uitproberen van deze auto en je kunt je ook afvragen of het aan de autofabrikant is om te besluiten of dit model er ook daadwerkelijk kómt. Daarvoor zullen ze namelijk nauw moeten samenwerken met lokale overheden. En daarover hebben we de fabrikant dan weer niet gehoord. Bij BMW vliegen ze dat anders aan. Zij slaan de handen ineen met de gemeente Rotterdam, om elektrisch rijden in de binnenstad te bevorderen.

Het gaat officieel nog om een pilot, maar bij succes kan het initiatief eenvoudig in andere gemeentes - en zelfs met collega autofabrikanten - worden uitgerold. Dat initiatief luistert naar de naam ‘Electric City Drive’ en behelst in feite dat wie een plug-in hybride heeft, in de binnenstad alleen nog op stroom rijdt. Het systeem werkt door middel van een app, in combinatie met de auto. Zodra je de binnenstad betreedt, verschijnt er op het infotainmentscherm een melding dat je de elektrische rijmodus moet actieveren. Om te stimuleren dat je dit ook daadwerkelijk doet, is er aan de app een spelelement toegevoegd waardoor je niet alleen met andere berijders van een plug-in hybride kunt wedijveren, maar bovendien kans maakt op mooie, door BMW ter beschikking gestelde prijzen. Deelnemers aan deze pilot krijgen van de gemeente bovendien een Rotterdampas, waarmee je bijvoorbeeld gratis naar de bioscoop kunt.

In hun ambities om de stad van de toekomst een stukje leefbaarder te maken, stelt BMW zich aanmerkelijk voorzichtiger op dan concurrent Mercedes-Benz. De Duitsers richten zich primair op luchtvervuiling, wat toch een tikkeltje typisch is in een grote havenstad als Rotterdam. En bovendien zijn plug-in hybrides nog vrij kostbare auto’s ook. Het wekt daarom verbazing dat BMW in Rotterdam geen deelautoproject heeft uitgerold, zoals ze in andere Europese steden al eerder met succes hebben gedaan. In een aantal gevallen zelfs met een volledig elektrische vloot voertuigen! In Amsterdam lopen al twee van dat soort deelautoprojecten met EV’s, en eentje daarvan wordt notabene gerund door Mercedes. Het heeft er dus alle schijn van dat de toekomst in Stuttgart al ietsje eerder is begonnen.

Lees meer over elektrisch rijden

Lees meer over toekomstige mobiliteit