Duitse debutanten maken EV van 16 mille

Prototype Sono Sion rijdt deels op zonne-energie én mag een caravan trekken!

De autoindustrie broedt al jaren op een elektrische auto voor een groot publiek. Vooralsnog blijft een dergelijk model uit; het heeft er echter alle schijn van dat drie idealistische jonge Duitsers er nu mee op de proppen komen.

Sono maakt razendsnel carriere. Het bedrijf, opgericht door drie Duitsers van ieder nog geen 30 jaar oud, schroefde begin 2017 het eerste prototype van een elektrische gezinsauto in elkaar. Met dat studiemodel trekken ze momenteel door Europa. Een productieversie van deze Sion laat nog zeker tot de zomer van 2019 op zich wachten, maar desondanks zijn er al meer dan 7.300 orders geplaatst. Wie er nu eentje bestelt, krijgt de auto pas in 2020 geleverd.

De Sion is niet zomaar een EV. De wagen is van buiten bekleed met zonnepanelen, die tot 30 kilometer aan het rijbereik toevoegen. De resterende carrosseriedelen komen uit een 3D-printer. Omdat je ook op regenachtige dagen naar je werk moet kunnen, ligt er standaard een 35 kWh batterijpakket onder de achterbank. De makers garanderen een rijbereik van 250 kilometer (op een zomerse dag). En dat met een prijskaartje van € 16.000!

Het accupakket is niet bij dat bedrag inbegrepen. Sono redeneert dat batterijprijzen fluctueren en wil een eventueel prijsvoordeel graag aan diens klanten kunnen doorberekenen. Op het moment van schrijven moet je 4 mille bijbetalen voor de batterij. Tegen de tijd dat de Sion op de markt verschijnt, moet het ook mogelijk zijn om het accupakket te leasen.

In de haven van Almere kon de ANWB vluchtig kennis maken met het studiemodel van de Sion en de mensen achter het bedrijf. Inmiddels is het aantal werknemers gegroeid tot 56 man/vrouw, die om beurten de Europese tournee van het prototype begeleiden. Ze doen hun best om onderweg zo klimaatneutraal mogelijk te leven. Ze bellen met zogenaamde ‘fairtrade’ mobieltjes, drinken water uit glazen flessen en maken uitsluitend gebruik van elektrische huurauto’s. Inclusief een elektrische bestelbus met een - theoretische!- actieradius van 150 kilometer. “Sono is gevestigd in München; dat was dus een hele tocht”, glimlacht medewerker Felix fijntjes.

De eerste rijindruk met de Sion is positief: voor een prototype rijdt de experimentele EV erg volwassen. Verder is het een ruime auto, met drie losse stoelen voor de passagiers achterin en een kofferbak van minimaal 650- en maximaal 1.250 liter groot. Het valt wel te hopen dat het productiemodel beschikt over een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel en een beter zicht rondom. De EV heeft gigantische dode hoeken aan de achterzijde en ontbeert sowieso een fatsoenlijke veiligheidsuitrusting. Zelfs airbags ontbreken!

“Wordt aan gewerkt”, beweert Felix. Ondertussen zijn de zonnepanelen aan de zijkant niet de enige bijzonderheid van het model. Zo kun je de Sono behalve bij- ook óntladen. Er zitten meerdere stroompunten onder de motorkap, waarmee je zelfs een andere elektrische auto op weg kunt helpen. Bovendien mag de Sion als een van de weinige elektrische auto’s een aanhanger trekken (tot maximaal 750 kilogram). Voor het onderhoud hoef je niet naar de garage: de fabrikant levert een Ikea-achtige handleiding mee, waarmee je zelf aan de Sion kunt werken.

Voor de fabrikant is de software die bij de auto wordt geleverd, minstens zo belangrijk als de aandrijflijn. De Sion is namelijk bedoeld als deelauto en daarvoor hebben de Duitsers vast een handig programma geschreven. Vind je het niet fijn om je auto uit te lenen, dan kun je er ook voor kiezen om - al dan niet tegen betaling - carpoolritten aan te bieden.

Begonnen in de garage van een van de oprichters heeft Sono inmiddels de warme belangstelling van gerenommeerde autofabrikanten. Wanneer de productie volgend jaar start, is dat in de fabriek van een bekende speler. “Het contract dat we daarvoor moeten tekenenen, is honderden pagina’s dik”, vertelt Felix. “Pas als de laatste handtekening is gezet, zullen we met de identiteit van die fabrikant naar buiten treden.”

Lees meer over elektrisch rijden