Hankook werkt aan ‘slimme’ autoband

Rijst (!) en sensoren moet band veiliger en duurzamer maken

Een autoband is best een beetje dom, stellen ze bij Hankook. In hun ontwerpcentrum in het Duitse Hannover wordt er daarom hard gewerkt aan ‘de band van de toekomst’. En die hoeft niet persé van rubber te zijn.

Als je ziet hoe ‘slim’ auto’s de afgelopen jaren zijn geworden – met al hun communicatie- en veiligheidssystemen – blijven de banden inderdaad achter. Wij wisselen van gedachten met Hankook-ingenieur Torsten Ideker. “De hele auto zit al vol met sensoren”, stelt hij. “Waarom dan ook niet eentje in de band plaatsen?”

De voordelen zijn volgens de techneut legio. “Zulke sensoren zouden meteen kunnen doorgeven of het glad is op de weg of dat er aquaplaning dreigt. En het zou helemaal mooi zijn, wanneer auto’s zulke informatie met elkaar delen.” Ideker werkt er hard aan om van dit soort dagdromen realiteit te maken.

Zo’n simpele sensor heeft nog meer potentie. Een ‘slimme’ band kan immers ook zelf aangeven of hij aan vervanging toe is. Of dat er een spijker in zit, die met het blote oog niet kan worden waargenomen.

Behalve intelligenter worden banden ook duurzamer, waarbij met name CO2-reductie hoog bij Hankook op de agenda staat. “We willen onze banden bijvoorbeeld aerodynamischer maken door de letter- en cijferaanduidingen op de rand er niet meer op te drukken, maar in te graveren. Een detail, maar het scheelt uiteindelijk wel”, aldus bandeningenieur Ideker.

Van rubber naar rijst (en hout)

Zijn collega Massimo Cialone, die bij de Koreaanse bandenfirma over de compoundsamenstelling gaat, licht toe dat banden allang niet meer voor 100 procent uit rubber bestaan. “We gebruiken steeds meer bio-producten. Over zeven jaar vormen die de helft van de band en in 2045 is rubber zelfs helemaal uitgebannen. Dan worden banden bijvoorbeeld gemaakt van rijst of hout.”

Lees meer over autobanden