Dubbeltest Audi A5 Sportback vs. Peugeot 508

De Audi diende als voorbeeld voor de Peugeot; weet de Fransman het origineel te overtreffen?

Peugeot steekt zijn nek uit door voortaan een vierdeurs coupé als grote sedan te voeren. Hoe brengt de nieuwe 508 het er vanaf in een rechtstreeks vergelijk met de Audi A5, die als grondlegger van deze carrosserievorm wordt gezien?

Ruimte

Vierdeurs coupés blinken niet uit in interieurruimte en dat geldt ook voor de Peugeot en de Audi. Laten we de cabines daarom ‘knus’ noemen, met voor langere bestuurders een minimale hoofdruimte en een uit de kluiten gewassen middenconsole, waar je steevast met je rechterbeen tegenaan zit. Op de achterbank biedt de A5 de meeste ruimte; daar zit je tenminste nog vrij, waar je achterin de 508 zowel met de voorstoel als met het plafond contact maakt. Hoewel beide auto’s over vijf gordelaansluitingen beschikken, zijn ze niet geschikt om een dergelijk aantal personen te vervoeren. Vooruit: in de Peugeot zou het nog kunnen, maar alleen voor korte stukjes en uitsluitend met goede bekenden. In de Audi lukt zelfs dat niet vanwege de fikse middentunnel. De kofferbak van de A5 is minimaal 480- en maximaal 1.300 liter groot. De 508 is de Duitser de baas met 487- of 1.537 liter bagageruimte. Beide auto’s moeten het zonder vlakke laadvloer of dubbele bagagebodem stellen.

Rijgedrag

Een spectaculair lijnenspel als dat van onze testkandidaten wekt de indruk dat we hier te maken hebben met een stel serieuze rijmachines. Die verwachtingen maken ze niet waar. Begrijp ons goed: met achtereenvolgens 170- en 225 pk zijn de Audi en Peugeot zeker geen stumpers, maar verder dan het predikaat ‘vlot’ komen ze niet. Beide viercilinders laten zich goed horen; op de snelweg komen daar in de A5 afrolgeluiden van de banden bij, in de 508 is het juist de rijwind die zich laat gelden.

Zowel de Peugeot als de Audi zijn voorzien van speciale stoelen, die meervoudig verstelbaar zijn. In het geval van de 508 kwamen we daar pas vrij laat achter, omdat de bedieningsknoppen niet zitten waar je ze verwacht. Hadden we dat maar eerder geweten, want nu keerden we met rugpijn terug van de Autosalon in Parijs. De bijzondere interieuropzet - met een klein stuurtje waar je overheen moet kijken om het instrumentarium te zien - heeft ook zijn weg gevonden naar deze Peugeot. Wij zijn er inmiddels aan gewend, maar het blijft een smaakgevoelige kwestie. Hoewel de 508 voldoende gevoel in de besturing biedt, nodigt de auto niet uit tot het betere bochtenwerk vanwege de matige zijdelingse steun van het meubilair. Verder zit de achttraps automaat er nog wel eens ‘naast’; de bak schakelt dan wanneer je dat juist niét wilt. Wat dat betreft kom je in de Audi beter aan je trekken, al is ook de A5 niet zonder fouten: de voor- en achterdemping lijken elkaar tegen te werken en bovendien kopieert de Audi het wegdek, waardoor de koets continu in beweging is.

Verbruik

Op dit moment bestaat het leveringsprogramma van de 508 uit drie diesel- en twee benzinemotoren. Het vermogen loopt uiteen van 130- tot 225 pk; het aantal paardenkrachten van de door ons gereden testversie. Die is op papier goed voor een verbruik van 1 op 17,5. In de praktijk scoorden wij een cijfer van 1 op 14,1. In 2019 komt Peugeot met een 300 pk sterke plug-in hybride variant van de 508, die naar verluidt 60 kilometer volledig op stroom kan rijden. Audi heeft al een milde hybride in het gamma. Diens batterijpakket kan niet met een stekker worden bijgeladen, maar dient als opslag voor de energie die vrijkomt tijdens het remmen. Bovendien ondersteunt een elektromotor zijn brandstofbroer tijdens het accelereren.

Daarnaast verkopen de Duitsers een versie van de A5 Sportback die deels op aardgas loopt, zoals het geval was bij onze testauto. Op dit moment zijn er in ons land zo’n 150 locaties waar je het kunt tanken. Dat klinkt op zich voldoende, maar je hebt een speciale app nodig om die tankstations te vinden. Bovendien geldt die landelijke dekking niet voor Frankrijk; daar hebben ze er bijvoorbeeld maar 88. Het is Audi menis is met deze alternatieve brandstof: koop je een g-tron, dan slinkt de inhoud van je benzinetank van 54- naar 25 (!) liter. Uiteindelijk hebben we in een week slechts eenmaal CNG getankt. Gaan we louter af op de getankte liters benzine, dan komen we uit op een praktijkverbruik van 1 op 19,8; gunstiger dan het fabriekscijfer van 1 op 16,6. Maar die score vertekent dus, want we hebben ook nog 19,69 kilogram aardgas van de pomp betrokken. In totaal kun je bij Audi kiezen uit vier benzine- en vier dieselmotoren. Het beschikbare vermogen loopt uiteen van 150- tot 286 pk.

Gebruiksgemak

Audi zette voor deze vergelijkingstest dus een zogenaamde g-tron uitvoering in: een  versie die zowel op aardgas als op benzine rijdt. Vanwege een dubbele brandstofmeter bestaat er voor die versie nog geen digitaal instrumentarium. Het dashboard doet daardoor gedateerd aan, met een bescheiden infotainmentscherm en te veel gegevens tussen de meters. Het infotainmentsysteem van de A5 ondersteunt geen diensten als Apple CarPlay of Android Auto. Het is bovendien een gemiste kans dat de CNG-stations er niet in staan voorgeprogrammeerd.

De lijst met praktische ongemakken is bij de Peugeot een stuk korter: zo kun je slecht bij de opberg- en oplaadmogelijkheid onder de middenconsole en ervaren we de bediening van het infotainmentsysteem als ietwat omslachtig: je moet met de zogenaamde pianotoetsen een submenu kiezen, maar daarna verder op het aanraakscherm. Wel te spreken zijn we over de ondersteuning van Apple CarPlay plus de 180 graden parkeercamera. Ideaal voor in (Franse) parkeergarages!

Veiligheid

Peugeot levert op de 508 standaard een aantal rijhulpsystemen mee. Een noodstopsysteem bijvoorbeeld, maar ook verkeersbordherkenning, actieve rijstrookassistentie en een SOS-dienst. Dat wil overigens niet zeggen dat die systemen ook feilloos werken: met name de rijstrookassistentie van de Peugeot lijkt een eigen willetje te hebben. Je ervaart althans continu een hinderlijke tegendruk vanuit het stuur. Bij Audi zit alleen een noodstopsysteem bij stadssnelheden bij de prijs inbegrepen. Voor alle overige veiligheidsuitrusting moet worden bijbetaald en niet zo’n beetje ook: de beschikbare hulpsystemen als adaptieve cruise control en dode hoek signalering zijn verdeeld over verschillende pakketten met een gemiddelde meerprijs van € 1.500. De Duitsers bieden als enige een waarschuwing bij kruisend verkeer aan, de Fransen brengen een infraroodcamera in stelling. Voor de rest komt het veiligheidsaanbod behoorlijk overeen, alleen bedraagt de meerprijs bij Peugeot de helft van wat je bij Audi moet betalen. Het zicht rondom is in beide testkandidaten matig. De dode hoeken zijn in de 508 echter het grootst: de A5 heeft tenminste nog een derde zijruitje. Bovendien staan in de Peugeot de hoofdsteunen óp de achterbank, wat in de achteruitkijkspiegel extra zicht ontneemt.

Prijs

Je zou misschien verwachten dat de Audi een stuk duurder is dan de Peugeot, maar niets blijkt minder waar. Tenminste; als je kijkt naar de benzineversies die we hier hebben staan. Bij Peugeot hebben we te maken met een volgehangen First Edition-uitvoering – let wel: de optielijst is blanco, dus alle spulletjes zitten bij de prijs in – voor € 57.990.

De Audi A5 Sportback kost ‘slechts’ € 55.357, inclusief een kleine 10 mille aan opties. De instapversies van beide modellen komen op € 43.505 voor de Audi en € 38.590 voor de Peugeot. De Fransman is in dat geval voorzien van een dieselmotor. De voordeligste benzineversie kost € 42.190. Da’s nog steeds minder geld en voor dat bedrag krijg je bij de Fransen meer vermogen (180- i.p.v. 150 pk) plus een rijkere veiligheidsuitrusting. We hebben het hier niet zomaar over middenklassers, maar over vierdeurs coupés. Het is overigens opvallend dat Audi wel zo’n reguliere sedan verkoopt - namelijk de A4 - terwijl je de 508 hooguit als stationwagen kunt krijgen; een middenweg bestaat bij de Fransen niet. Die stationwagen verschijnt begin volgend jaar op de Nederlandse markt. De A5 is er ook nog als driedeurs coupé; die versie is overigens duurder dan deze Sportback.

Winnaar

Rijdende sieraden zijn het, deze vierdeurs coupés van Audi en Peugeot. Maar wie mooi wil zijn, moet pijn lijden want beide auto’s hebben zo hun eigenaardigheden. We noemen de bewegelijke carrosserie van de Audi en de krappe achterbank van de Peugeot. Persoonlijke smaak speelt in dit duel meer dan ooit een rol; wij beperken ons tot de ’verstandige’ redenen om voor een bepaalde auto te kiezen. In dit geval de Peugeot: de 508 is weliswaar ietsje duurder, maar voor dat geld krijg je wel een modernere auto met een rijkere veiligheidsuitrusting en een grotere kofferbak. De eerlijkheid gebiedt ons echter te zeggen dat de Fransman niet zo’n voorsprong had kunnen nemen wanneer we een reguliere benzineuitvoering van de A5 ter beschikking hadden gekregen, die minder ongemakken kent dan dit exemplaar…

Lees ook onze afzonderlijke rijtesten van deze testkandidaten:
Audi A5 Sportback
Peugeot 508