Cabrio rijden onder tien mille, onbetaalbaar leuk!

Dit kost cabriorijden nieuw en gebruikt

Je zou het haast vergeten, maar autorijden kan in deze tijd van files en milieuproblematiek nog steeds heel leuk zijn. Ga maar eens een stukje toeren in een cabriolet!

Een cabriolet rijden wordt door velen gezien als iets onbereikbaars; veel te duur en wanneer gebruik je ‘m nou echt voor een ritje met het dak naar beneden? Nou moet iedereen dat laatste voor zichzelf bepalen, maar zo lang het droog is kun je – zeker in een moderne cabrio dankzij stoelverwarming en kachel – vanaf een graad of tien Celsius boven nul, prima open rijden. Dakloos rijden geeft een extra dimensie aan autorijden. Je ruikt de geur van vers gemaaid gras, je hoort het motortje snorren en je voelt de wind in de haren. Heerlijk om zo in het zonnetje een toertochtje te maken – of na een lange kantoordag vol vergaderingen even je hoofd leeg te maken. Veel cabriorijders rijden zodra het kan open, ook al is het maar van huis naar de supermarkt en terug. Het is best verslavend. 

Duur? Niet als je een occasion kiest

En duur? Dat valt te bezien. Een gloednieuwe cabrio kopen kost inderdaad flink wat geld, maar koop je een gebruikte cabriolet dan hoeft dat allemaal echt niet zwaar in de papieren te lopen. Er is een zeer ruime keuze uit een scala betaalbare cabrio’s van tussen de tussen de vijf en de tien mille. Ga je op zoek, lees dan vooral ook onze occasion-aanschaftips. Cabrio’s zijn er als vierzitters, als tweezitters, met een stoffen kap en met een stalen klapdakconstructie. Die zijn minder onderhoudsgevoelig dan een stoffen exemplaar. Maar bij sommige cabrio's met een stalen klapdak loopt de voorruit dusdanig ver door, dat je alsnog onder een afdakje zit (denk aan de Peugeot 307CC, Renault Mégane CC). Bovendien nemen ze in geopende toestand een boel bagageruimte in. Voor veel cabrio’s met een stoffen kap is ook een zogeheten hardtop beschikbaar. Dat is een stalen dak dat je in de winter kan monteren en in de zomer in de schuur zet. Voordeel: in de winter heb je extra geluids- en temperatuurisolatie, maar in de zomer heb je er bergruimte voor nodig.

De Alfa Spider kostte vijf mille

In de video hierboven laten we een youngtimer zien, een Alfa Romeo Spider uit 1985. Deze auto is tien jaar geleden voor 3.500 euro aangeschaft en daarna voor 1.500 helemaal in orde gemaakt. Sindsdien is er probleemloos zo’n 7.500 kilometer per jaar mee gereden. De auto zit in een klassiekerverzekering die enkele tientjes per maand kost, er hoeft geen wegenbelasting meer over betaald te worden en hij verbruikt gemiddeld 1 liter benzine per 10 kilometer. Allemaal prima te overzien dus. De laatste nieuwprijs bedroeg destijds € 23.574. Onze Spider uit 1985 kostte oorspronkelijk € 18.737. Tegenwoordig vind je ze tussen de 5.000 en 15.000 euro afhankelijk van de staat en km-stand.

Gloednieuwe Mazda MX-5

De tweede voorbeeldauto is een gloednieuwe Mazda MX-5. Een echte tweezits roadster met moderne techniek. Hij kost vanaf 32 mille. Dat is dus flink wat geld, maar als je je het kunt veroorloven is dit wel een heel leuk bezit. De MX-5 stuurt heel direct, de motor reagaeert levendig op de bewegingen van het gaspedaal en met de kap dicht kun je er ook in de winter prima mee doorrijden, windgeruis blijft keurig binnen de perken.

De experts van de ANWB hebben van zowel deze Mazda als de Alfa Spider een km-kostprijsberekening gemaakt. Bij de Alfa is uitgegaan van een exemplaar van 14.000 euro  waarmee 5 jaar lang jaarlijks 10.000 km wordt gereden. De km-prijs bedraagt dan 50,7 cent. In de berekening zijn zaken als onderhoud, stalling en extra carrosserieonderhoud meegenomen. Bij de Mazda zijn twee berekeningen gemaakt. Eentje waarbij vijf jaar lang elk jaar 5.000 km wordt gereden en eentje waarbij de 10.000 km per jaar wordt gebruikt. In het eerste geval luidt de km-prijs € 1,15. In het tweede geval zakt dat naar € 0,67 per km. Het verschil tussen de Alfa en de Mazda kan dus oplopen tot zo’n veertig cent per kilometer! Maar het uitgangspunt tussen de twee auto’s is dan ook heel verschillend. 

Aankooptips occasion kopen

Test Mazda MX-5